Gyurkovics Tibor Nagyvizitje

Harminc esztendővel az ősbemutató után, október 18-án, pénteken fél nyolckor kezdődik a Madách Színház stúdiószínpadán Gyurkovics Tibor Nagyvizit című tragikomédiájának felújítása. A Nagyvizit számos viszontagságot átélő darab, amely már az Isten nem szerencsejátékos című regény drámaváltozatának 1976-os előadása körüli politikai botrány előtt nemkívánatos személlyé tette szerzőjét.

2002. 09. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Régóta álmodik Gyurkovics Tibor arról, hogy megrendezi a Nagyvizitet, s egyben eljátssza saját művének főszerepét, amelyet a harminc évvel ezelőtti bemutatón Bilicsi Tivadar alakított. Ám úgy látszik, nincs Nagyvizit viszontagságok nélkül. „Hónapokon keresztül tanultam be saját, borzalmasan kacifántos, badarkáktól vibráló szövegemet. Mire eljutottam odáig, hogy a szövegtudás teljes birtokába kerültem, kiderült, hogy még nem hevertem ki lábtrombózisműtétem utóhatásait. A próbán olyan mérhetetlen fáradság fogott el, hogy lemondtam eredeti tervemről” – kezdte beszélgetésünket Gyurkovics Tibor. Szerencsére Koncz Gábor átvállalta a feladatot. A szereposztás briliáns, a központi alakot Reviczky Gábor testesíti meg, akihez hasonló nagy színész az országban – Gyurkovics Tibor megítélése szerint – kevés található. A főbb szerepeket Némethy Ferenc, Pásztor Erzsi, Dózsa László, Lőte Attila, Tóth Enikő személyesíti meg. A siker az író szerint csak azon múlik, hogy a darab itt és most tud-e olyan átütő revelációélményt adni, mint a hetvenes években, amikor kivívta a hatalom haragját.
Mitől is bőszült fel az Aczél-csapat harminc esztendővel ezelőtt? A Nagyvizit egy kórterem zárt mikrokozmoszába plántált vérbő abszurdoid tragikomédia, amely a hetvenes években híven modellezte az alkotmányosnak álcázott totális diktatúra nyomasztó belvilágát. A mű közönségsikerének kifejezetten jót tett a szájpropaganda, amely szerint Gyurkovics a szocializmust reménytelen, gyógyíthatatlan depressziós betegek és a páciensekhez hasonuló ápolók és orvosok tébolydájaként ábrázolja. Ez az értelmezés persze jóval kevésbé tetszett Aczél elvtársnak. A bemutató évében székesfővárosunkban jártak a firenzei fesztivál szervezői, és kiszemelték maguknak a Nagyvizitet. A mai olvasó előtt talán már nem világos, hogy a firenzei fesztiválon szerepelni a hetvenes években azt jelentette, hogy az író, a darab és a színház is elindul a világhírnév felé. Hiszen azon a szemlén jelen volt a színházi világszakma krémje, többek között Grotowski, Strehler, Brook. Amint a hír elterjedt, a korabeli kollaboráns színházi szakma elképesztő vehemenciával próbálta lebeszélni a firenzeieket az előadás bemutatásáról. A döntő szó persze a hatalomé volt, amely a kor képmutató forgatókönyvének megfelelően úgy tálalta, hogy a firenzeiek vonták vissza „műszaki okokra hivatkozva” a meghívást. Az író szinte ma is maga előtt látja, ahogy annak idején mindenki valósággal kővé dermedt a rossz hír hallatán. „A letiltás rajtam kívül egy egész színházi kollektívának okozott életre szóló, gyógyíthatatlan traumát.” Gyurkovics Tibor néhány hónappal később egy nemzetközi költőtalálkozón megpillantotta Aczél Györgyöt, odalépett hozzá, s szó szerint ezt kérdezte: „Aczél elvtárs, most már elmondhatná őszintén, miért csesztek ki így velem, a darabbal, az előadással, Várkonyi Zoli társulatával és Kapás Dezsővel, a tanár úrral?” Erre Aczél úgy felelt: „Tudja maga azt! Magának is jobb így. Így is mindenki ellenzékinek tartja, aki hiszi és hirdeti, hogy a szocializmus egy elfekvő klinika.”
Gyurkovics Tibor utólag elismeri, hogy a darab értelmezhetőségi skáláján elfér ez a szempont is, de a Nagyvizitet elsősorban danse macabre-nak, a kórházi ágyak körül eljárt haláltáncnak szánta, írói instrukciói szerint még a szobának is lebegnie kell. A haláltáncok és a vallomások révén a néző elé tárul a mindennapi lehetetlenség, az empirikus valóságba beágyazódott abszurditás, amely együtt alkotta a „hetvenes évek szocializmusa” nevű lidércnyomást. Ebbe a realista abszurd szövegbe ráadásul fura dialógok vannak beépítve. Makacsul vissza-visszatér egy-egy szó, például az, hogy Baranya. A látogatók, jórészt minisztériumi funkcionáriusok, szidják a betegeket, amiért „itt benn hevernek, miközben meghalni künn is lehet”, anyázzák a korabeli fiatalságot, eközben többször is elmondják: „nehéz a helyzet Baranyában. Mert ugye minden diplomás a megyeszékhelyre, Pécsre akar menni. Pedig Baranya milyen szép vidék”. Aczél joggal érezte magát találva, ugyanis korábban Baranyában volt első titkár. Így hát nem csoda, hogy a Nagyvizit a firenzei letiltás után itthon is lappangásra ítéltetett.
Gyurkovics Tibor krákogva, hümmögve, de száraz szemmel hallgat egy darabig, majd így szól: „Sokáig azt hittem, hogy a Nagyvizitet végleg odatemethetem a hatalomtól legyilkolt nemzetközi színházi karrierem mellé. Most remélhetőleg újra életre kel. Amikor talán már nincs szükség arra, hogy elburkoljuk egy darab negatív társadalmi üzenetét, a leghitelesebb alkotói álláspont nem más, mint hogy »műveld a csodát és ne magyarázd«. Nem véletlenül hívom színjátéknak és nem színműnek a dolgozataimat, ugyanis a játék adja a darab lelkét. Az örökös vibrálás.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.