Eladható könyv a látvány nyelvén

2002. 10. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jó könyv is csak akkor válhat eladhatóvá, ha a látvány nyelvén is tud „beszélni”. Töreky Ferenc gazdagon illusztrált tanulmánykötete, a Vizuális kommunikáció hatásáról – amely a Nemzeti Tankönyvkiadó gondozásában látott napvilágot az UNIVERSITAS sorozatban –, hiányának negatív következményeiről szól. Az író művében hangsúlyozza, hogy napjainkban már nem csak képző-, fotó-, ipar-, film- és televíziós művészettel közvetlenül foglalkozó szakembereknek, pedagógusoknak, diákoknak kell érteniük a látvány nyelvén. A használati tárgyak tervezőinek is tisztában kell lenniük azzal, milyen formákkal, színekkel tudják megszólítani és vásárlásra késztetni a vevőket.
A vizuális kommunikáció alapjai szinte mindenki számára elsajátíthatók. Egyik fő eleme a befogadni való tárgy, vagyis a látható kép, látvány, jel, a másik az alany, azaz a befogadó, vagy a be nem fogadó ember. A tárgy lehet egyszerűbb képi szimbólum is, mint az angyal és a mennyország képzetének öszszetartozása, de olyan összetett, áttételes üzenethordozó is, mint például El Greco Vallásos révület című portréja, amelyen egy átszellemült, tágra nyitott szemű szentet látunk, aki az átlényegülés törekvésében már-már Jézus Krisztushoz válik hasonlóvá. A mozgó képek világára figyelvén, hasonlóképpen vezérelhetnek el bennünket a földi lét lényegének, vagy akár az érzékiségnek a megértéséhez is Huszárik Zoltán mozgóképes kompozíciói a Szindbád című filmből. Sajnos, mind a képző- és iparművészetben, mind a filmes és a televíziós műfajokban léteznek anti-művészeti alkotások is, amelyek arra szolgálnak, hogy valamiféle célból „beetessék” az embert.
A vizuális kommunikációval való visszaélésre számos példát mutat a kötet szerzője. A legkorszerűbb és legveszedelmesebb példáival naponta találkozhatunk az akció-, a horror-, a thrillerözön jóvoltából, amit a multiplexek és a kereskedelmi tévék műsorkínálata zúdít ránk. Töreky Ferenc joggal szólít fel bennünket könyvével a vizuális kommunikáció elsajátítására. A látvány nyelvének ismerete segíti igazodásunkat a mai kifinomult és bonyolult, sokszólamú világban. A remek festmény, fotó, szobor, a mívesen kimunkált tárgy, a tehetséges művészfilm abban is segít bennünket, hogy ne váljunk manipulálható, saját elemi érdekeink ellen fordítható tömegemberekké. A vizuális kommunikáció hiánya vagy zavara vonzóvá teszi azt „a magatartás-kultúrát, viselkedéskultúrát, pusztító, alattomos pszichológiai mérgezést, amit az úgynevezett profi kommerszfilmek egyébként kifogástalan formai eszközökkel kifejtenek”. Töreky kitűnő könyve arra is figyelmeztet, hogy a modern giccs elfogadása szintúgy balek vevővé teszi az embert, akár a már megmosolyogtató hagyományos módszerek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.