Íme, a táncoló ember

2002. 12. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még mindig kevesen tudják, mit tett egy Martin György nevű megszállott ember a Kárpát-medence néptáncaiért. Még nem léphetett ki a szakma bálványozó emlékezetéből Tinka, amint barátai nevezték, hogy szélesebb körben világossá váljék: az volt ő a magyar tánckincs leletmentésében, ami Bartók a népzenéében. Ugyanazzal a megbabonázottsággal, zarándoki alázattal és szívóssággal, ugyanazzal a művésztudósi intelligenciával gyűjtötte egy hanyatlásában, dekadenciájában is torokszorító világ táncemlékeit és táncosszemélyiségeit. A félig-meddig izgatóan profán, félig-meddig megszentelt mozgásrendszert és paraszti illemtant, amely ma már csak parányi szigeteken él a magyar nyelvterületen, s ott is többnyire pislákolva, megromolva, rejtegetve. Még mindig kevesen tudják, hogy ami a néptánc-színpadokon zajlik, és a modern tánckutatás tudományos módszertanában és filozófiájában hatékony, mindazt egy Martin György nevű megszállott alapozta meg.
Mert a néptáncszínpadokon ma is, és mindig is az a néhány zseniális parasztember sejlik fel, akit egykor Martin rávett arra, hogy a mező közepén, kezdetleges tákolmányon, a városháza előtt vagy a csűrben táncolja el figuráról figurára csárdásait, legényeseit, dramatikus szokásait. Hogy a filmfelvevő szenvtelen lencséje előtt tegyen vallomást táncban saját személyiségéről, sorsáról, emlékeiről. A hivatásos táncosok rongyosra nézték e hatvanas-hetvenes években készült filmeket. A bonchidai, a türei hangosfilmet, és a számtalan megsárgult, olykor komikusan lelassított, töredezett némafilmet, amelyeken rafinált eleganciával, utánozhatatlan férfigőggel, követhetetlen virtuozitással táncolnak a Mundrucok, a Fekete Jánosok, a Fogadós Pisták, a vistai, inaktelki, bogártelki párok.
E parasztművészek életre keltéséhez jó néhány koreográfiai reflextől meg kellett szabadulni. A Budapest Táncegyüttesben volt erő és bátorság ehhez. Legutóbbi előadása, a korábban már bemutatott Bonchida háromszor című munka, illetve „folytatása”, a Kalotaszeg méltó tisztelgés volt a martini szellemiség előtt. Persze aligha lett volna az, ha a koreográfus, Zsuráfszki Zoltán, ragaszkodik a kényelmes térforma-kövületekhez, vagy azt kéri táncosaitól, hogy hakniszínpadi arctalansággal és hejehujával robotolják végig az előadást. Nem, a bemutató szenzációja éppen az arcok felmutatása volt. A táncosok – ritka alkalom! – színészekké váltak, belebújtak egy-egy bonchidai, kalotaszegi parasztember bőrébe, hogy valóban élővé, belélegezhetővé tegyék Martin archív filmjeinek légkörét.
Néptáncművészetünk nyavalyája a felületesség. A kényelemszerető és öreges ragaszkodás közhelyekhez, tematikus klisékhez, alaphelyzetekhez. Ezt a nyavalyás felületességet tessékelték le a színpadról a táncosok és a koreográfus, az Ökrös Együttes és Gázsáék muzsikája, a sejtelmesen egyszerű díszletezés és a hű jelmez, amely mind a táncot és a táncosszemélyiséget helyezte központba. Bonchidai és kalotaszegi magyar, román és cigány páros táncok, ritka és sűrű legényesek, a színpad minden pórusából áradó nyers, mégis leheletfinom parasztszimfóniák sodrában valóban személyiséghez köthetővé váltak a figurák. Egyszersmind vegytisztán, „trágyaszagúan” (ez a néptáncban erősen pozitív jelző) mutatkozott meg két tájegység népi mozgáskultúrája. Kellő önmérséklettel, nem feltűnően szabályozott, eredeti mulatságbeli térformákkal, nem túlzóan földúsított és agyonvirtuózkodott paraszti tánckinccsel, az érzékeny stílusimitációkkal, a koreográfus tisztelgő diszkréciójával tapinthatóvá vált a tétel igazsága: a táncstílus maga az ember.
Az élővé tett archívumban a névtelennek titulált népművészet lényege mutatkozott meg: a személytelen népi örökség, a hagyomány személyre szabásának alkotói folyamata. Ahogy minden parasztember saját testi, szellemi és indulati adottságaihoz igazítja a közös tánckincset, titokzatos és utánozhatatlan egyedi nyelvvé alakítva azt. És ahogy a durva nyersanyag, most a nehézkes, munkába görcsösödött emberi test légies, ünnepi díszű, művészi dinamikájú lesz. Kalotaszegi vendégek ültek előttünk: az együttes meghívta az előadásra a Martin filmjein megörökített egykori táncosokat vagy azok gyermekeit. Izgatottan sugdolóztak, neveket mormoltak egymásnak, feszülten előrehajolva követtek minden mozdulatot. Magukat látták, magukra ismertek. Ez mindennél többet mond az előadás méltóságáról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.