Oscar-esélyes a Sejtjeink

2002. 12. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Almási Tamás ózdi dokumentumfilm-sorozatáról sokan úgy vélték, hogy föltette a koronát egy életműre. Arra, amely 1983-ban kezdődött a Kölyköd voltam című, az Edda együttesről és a szocializmusban talajtalanná vált vidékről feljött gyerekek tragédiájáról szóló alkotással. Már akkor nyilvánvaló volt, hogy Almási Tamás soha nem a szenzációt keresi csak, hanem a társadalmi és a lélektani okokat. Soha nem elégszik meg egy-egy látványos elméleti végkövetkeztetéssel, hanem akkor is tovább kérdez, amikor mindenki más abbahagyná a tényfeltárást. Így az Edda együttes portréja mögött láttuk a kallódásra ítélt fiatalokat is, akiknek nem csak a magukra hagyatottságuk, a családi háttérük tönkremenetele okozza megoldhatatlannak látszó gondjaikat. E fiatalok túlnyomó többsége vagy maga is faluról, kisvárosból jött, vagy még a szülei költöztek föl onnan a hetvenes években. Almási Tamás a megszólaltatott fiatalok kálváriáin keresztül rádöbbent bennünket arra, hogy hősei mind a korai hetvenes években elkezdett magyarországi szocialista falurombolás és a kisvárosellenes merényletek áldozatai. Filmjével ő is bizonyította, hogy ami Ceausescunak Erdélyben erőszakkal nem sikerült, azt Kádár Jánosnak sikerült végbevinnie a települések úgynevezett összevonásával, amikor közel kétezer magyarországi falu és kisváros vált szerep nélkülivé. Almási 1987-es filmjéből nyilvánvalóvá válik a mai néző számára, hogy Ózd tragédiáját nem a rendszerváltozás okozta, hanem a Kádár-rendszer iparpolitikájának dilettantizmusa, majd az 1980 táján elkezdett privatizáció, a kommunista hatalomátmentés egyik legravaszabb eszköze.

Almási Tamás az ózdi eposz fejezeteivel több szemlenagydíjat, a Kamera Hungária ’99 nagydíját és dokumentum-kategóriadíját is elnyerte, ám ahelyett, hogy a babérjain üldögélne, új témakör kezdte foglalkoztatni. A Szívügyeim című 1996-os filmjében körüljárta egy szívátültetés kálváriáját, fölvetvén a témakör minden egyes nézőpontját, a morális kételyektől kezdve az orvosi kudarcig. E filmjének történetét az élet írta, ő happy endben reménykedett, ám a történet tragikusan, az új szívet befogadó ember halálával ért véget. Ezután elhatározta, hogy a lombikbébiprogramról, az élet megfogantatásának misztériumáról készít egyszerre valóságos, költői, emberközeli dokumentumfilmet Sejtjeink címmel. Kiválasztott három meddő házaspárt, s éveken át rögzítette kamerájával heroikus küzdelmeiket. Úgy érezte, erkölcsi kötelessége, hogy addig nem hagyhatja abba az alkotómunkát, amíg nem fordul fölemelő, biztató történet-végkifejletbe a három házaspár mindegyikének sorsa. Miközben a néző szemléli a filmet, átéli mind a hat ember pozitív drámáját, érzi, hogy a rendező-operatőr már nemcsak a kamerát tartja, hanem részesévé vált a történetnek. Személyes kudarcaként éli meg a sokáig legszerencsétlenebbnek tűnő házaspár sikertelenségeit és saját diadalának érzi, amikor mindhárom családban megszületik a gyermek. Okosan kérdező sziszifuszi türelme meghozta hát gyümölcsét.
Almási Tamás a Sejtjeinkkel megnyerte az idei, 33. Magyar Filmszemle dokumentumnagydíját. A hatalmas sikeren fölbuzdulva a film forgalmazója, a Budapest Film megpróbálkozik azzal, hogy mint a dokumentumfilmezés hőskorában, a Corvin Filmszínházban, főműsoridőben bemutatja a Sejtjeinket. A díszbemutató december 1-jén, vasánap volt az Uránia Nemzeti Filmszínházban, december 5-től pedig a Mammut mozi tűzi műsorára. A film jelenleg is versenyben van a 2003. évi Oscar-díj-jelölésért.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.