Filmek és nézők

Bár a nyitóünnep Szabó István beszédével, az életműdíjak átadásával és Jancsó Miklós Kelj fel, komám, ne aludjál című alkotásának bemutatójával este hatkor, a Millenáris Teátrumban kezdődik, a 34. Magyar Filmszemle dokumentumfilmes versenyprogramját ma reggel kilenctől három napon át láthatja a közönség. E kategória zsűrijének elnöke Dárday István rendező, tagjai Jankura Péter operatőr és Pritz Pál történész. A kísérleti és kisjátékfilmek versenyében Fésős András rendező és Kövesdy Gábor kritikus élhet oldás és kötés jogával Timár Péter rendező elnökletével. A játékfilmes bírálóbizottság elnöke Radnóti Sándor esztéta, tagjai Fekete Ibolya és Janisch Attila rendezők, Kende János operatőr, Margitai Ági színművész.

2003. 01. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Veressné Kozma Ilona – évek óta a szemle rendezőbizottságának elnöke – kifejezte reményét, hogy a nyolc napig tartó mustrát harmincezren tekintik meg majd. Ez az óhaj híven kifejezi, hogy a művészetekben már rég túl vagyunk azon a korszakon, amikor lebecsülték a közönséget. A művészettörténet ismer ugyan számos kiemelkedő alkotást, amelyet az alkotó korának publikuma nem értékelt eléggé, de a filmművészetet a moziba járó közönség élteti, főként a nagyjátékfilmek esetén. A szemle ünnepi hangulata után a tavaly bemutatott huszonnégy alkotásból Herendi Gábor rendező és Kálomista Gábor producer Valami Amerika című filmje vitte a pálmát a Budapest Film forgalmazásában. A 25 kópiával játszott alkotást februári premierje óta több mint félmillió néző tekintette meg. Az ezüstérmet Bereményi Géza és Can Togay Hídembere kapta a közönségtől. Márciustól 286 883 ember látta a Mokép által forgalmazott Széchenyi-életrajzi filmet. Ez is magas nézőszám. Megelőzte a tavalyi közönségkedvencet, Koltay Gábor Sacra Corona című alkotását, melyet 254 623-an tekintettek meg. Jankovics Marcell Ének a Csodaszarvasról című egész estés animációs rajzfilmjét a februári bemutatótól év végéig 52 979 ember látta. A Budapest Film forgalmazásában vetített filmet 20 kópiával játszották. A negyedik helyen egy tipikus családfilm áll, Fonyó Gergely Na végre itt a nyár! című alkotása, amelyre március óta 46 591 embert vonzott, bár a Magyar Televízió szeptemberben bemutatta az opus televíziós sorozatfilm-változatát is. E mű forgalmazására Kálomista Gábor Megafilm producerirodája vállalkozott 18 kópiával. Említésre méltó a Szerelem utolsó vérig, Dobray György rendezésében, ezt március óta 26 954 néző látta, 17 kópiával forgalmazta a Budapest Film. Pálfi György műve, a Hukkle, a Mokép forgalmazásában október óta – 4 kópiával – 19 318 nézőt vonzott a moziba. A Kanyaron túl, Dér András munkája, 15 822 néző érdeklődésére tartott számot. A filmet szeptember óta vetíti a Mokép két kópiával. A Chico, Fekete Ibolya alkotása is 11 844 nézőt vonzott. Az Utolsó blues című Gárdos Péter-alkotásra 11 292 ember volt kíváncsi. Mint minden szám, ezek az adatok sem abszolutizálhatók, hiszen relatív előnyt élveznek a korábban bemutatott opusok, ám a művek nagy többségét a bemutatót követő négyhetes időszakban tekintik meg a legtöbben, ennél később a számok aránya alig változik. Szabályt erősítő kivétel a 2001-es magyar termésből Koltai Róbert Csocsó, avagy éljen május elseje című vérbeli közönségvígjátéka, amelyet tavalyelőtt decembertől tavaly novemberéig közel 219 479 néző tekintett meg.
Nyomban szembetűnik, hogy a tavaly bemutatott huszonnégy magyar filmből csupán a Valami Amerika (MEGAFILM–SKY-FILM) és A Hídember volt képes százezernél több nézőt vonzani. A Valami Amerika az országos toplistán az előkelő ötödik helyre került. Az abszolút győztest, Harry Potter első részét a 1 034 441-en látták, nézőszámával a Star Wars – A klónok támadása követi. Harmadik A Gyűrűk ura – A gyűrű szövetsége, negyedik a Jégkorszak.
Elmondhatjuk hát, hogy végre egy magyar közönségfilm, Herendi Gábor rendező és Kálomista Gábor producer alkotása megközelítette a legnépszerűbb amerikai világsikerek nézettségét. Egyébként Kálomista Gábor a Megafilm 1997-es megalapítása óta a legsikeresebb független magyar producer. A másik „százezres mű” a szintén sokat kárhoztatott Hídember. Velük együtt öszszesen kilenc alkotás lépett be a tízezresek klubjába. S akár tetszik ez a szakmának, akár nem, eltekintve Herendi Gábor listavezető közönségfilmjétől, a par excellence művészfilmek közül a nézők a kurzusfilmnek csúfolt nemzeti mítoszfilmekre, A Hídemberre, az Ének a Csodaszarvasról című alkotásra, illetve a Na végre itt a nyár! című vérbeli magyar családfilmre adták a voksukat. S bár – meglehet – a siker nem lehet kizárólagos értékmérce, a szakma hangadói azon mégiscsak elgondolkodhatnának, hogy a tavalyi termésből tizenöt hazai filmet tízezernél is kevesebb néző látott. Ez arra utal, hogy az úgynevezett felső tízezerhez tartozó vájtfülűeknek, a művészfilmek kedvelőinek kíváncsiságát sem sikerült igazán fölkelteniük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.