Valóban leáldozott volna a Gutenberg Galaxis? Vagy azoknak lenne igazuk, akik tudni vélik: a verbális kultúra, az irodalom hegemóniája előbb-utóbb visszatér, sőt túléli a vizuális kultúra régi és új médiumait? Bíró Yvette, a magyar filmesztétika nemzetközi hírű képviselője Nem tiltott határátlépések – Képkalandozások kora című különálló tanulmányokból álló, ám egységes gondolatrendszert teremtő kötete a teljesség igényével pásztázza végig a mozgókép múltját és jelenét. Könyve azért is felismerés- értékű, mert nem felel egyértelműen a fenti dilemmára, kérdéseket tesz fel, a bennük rejlő burkolt és többértelmű válaszokkal.
Bíró Yvett értelmezése szerint a régi jó hollywoodi vagy európai meseautófilmek még viszonylag szelíden kínálják a valódi élet helyett cserébe az átlagemberi álmok pszeudovalóságát. Az újkori közönségműfajok, az akció-, a horror-, a thrillerművek kamerája viszont revolverhez hasonlít: agresszíven kényszerít mindenkit a sokkoló világpótlékok birodalmába. Ott az ember látszólag életveszély nélkül élheti ki agresszív ösztöneit, „csak” egyéniségét veszítheti el véglegesen.
A mozgókép dilemmái
2003. 02. 25. 0:00
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!