Vértelen nász, vagy amit akartok

-NÉPTÁNC-

2003. 02. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rejtély, mi zajlott szerda este a Thália Színház színpadán. A műsorfüzet szerint az Állami Népi Együttes mutatta be „a szenvedély felemelő és bánattal teli sorsfordító pillanatait” – de csak találgatni lehet, pontosan mit láttunk. Tematikus koreográfiagyűjteményt a szerelem, a lakodalom ünnepköréből? Népi ruhabemutatót, selyemparaszt manökenekkel? Közönségtesztet: mi az, amit még szemrebbenés nélkül lenyel a túlnyomórészt szakmabeli nézősereg? Valaminek a nem túl ígéretes kezdetét? Esetleg inkább a végét? A sok kérdőjel ellenére valami sziklaszilárd bizonyosságként uralta az előadást: tanácstalanság és diszkrét kétségbeesés itatta át a táncosok mozdulatait, az első pillanattól az utolsóig.
Pedig még az a néptáncbemutató is lehetett volna sziporkázóan ötletgazdag, líraian mélyenszántó és átszellemülten erotikus, amely a Szerelemtánc címet viseli. Nem lett. Mihályi Gábor vezetésével nyolc neves koreográfus igyekezett homlokráncolva és görcsös erőfeszítéssel összegereblyézni mindazt a tisztes térszerkesztési, tematikai, néprajzi és színpadképi közhelyet, amelyet a paraszti párválasztások és menyegzők színpadra állítása megkövetel. Igyekezetüket a táncosok meghökkentő rutintalansága koronázta meg: az első felvonásban a külső szemlélő csupán azért nem hihette, hogy hivatásosok helyett amatőr utánpótláscsoporttal van dolga, mert esetlenkedésüket még csak a lelkesedés és a tánc öröme sem hatotta át. Az Állami Népi Együttes fáradt, izgatott, szórakozott táncosai a sokszori egymásba ütközéssel, a színpadon debütálók lámpalázas dodzsemezésével és megszámolhatatlan ritmikai baklövéseikkel tüntettek a gördülékeny, gondtalan előadásmód ellen.
Az első felvonást minden meggyőződés nélkül táncolták el. Noha a nyitó moldvai darab finoman kezdődött: a párválasztás szertartására és bűbájára készülődő leánybandák elegánsan kacér mozdulataiban, a felkínálkozás próbáiban, a szépen feszülő katrincaszoknyák, bernyécek, csicshímes ingek cifra, ünnepi kihívásában ott lappangott a szerelmi rítusok minden titokzatossága, amely a berobbanó nyers férfikörtánccal elérte csúcspontját. De abban a pillanatban ki is hunyt. A lányok arcán megjelent a hatvannégyfogú falinaptármosoly, amely letörölhetetlenül és illúziórombolóan ott virított az előadás végéig. A férfiak pedig kissé idülten kurjongatták végig a következő számokat is, ha ugrósról, ha kifinomultabb közép-erdélyi páros táncokról, ha szóló verbunkról volt is szó. De így sem tudták elterelni a figyelmet gyakorlatlanságukról. A hangulat valóban olyan volt, mint egy lakodalomban. Csak mint a harmadik napon, amikor fásultan, megcsömörlötten, lüktető fejjel próbál a mulatságból elpárologni a násznép.
Aztán váratlanul mégis történt valami: talán ismerősebb vizekre evezett a társaság, talán kedveltebb koreográfiák következtek, vagy pusztán végre bemelegedtek az izmok. A második felvonásban valamelyest magukra találtak a táncosok, bár jóllehet, ironikus módon inkább az egyéni bemutatótáncokban: a közép-erdélyi román és kalotaszegi legényesben, a széki sűrű tempóban, a lánykörtáncban, de olykor még a palóc csárdásban is megcsillant a dinamika, az otthonosság, a táncszeretet. Elcsépelt térforma azért volt itt is elég, az átló megint megdicsőült, a zenekarok (Galga és Major) kíséretként sokszor unták magukat, az énekes, Herczku Ágnes ellenszenvesen öntelt színpadi jelenlétével, szereptévesztő tánckísérleteivel pedig inkább kellemetlenül hatott. Mégis, ekkor akadtak élvezhető pillanatok.
Bár a magyar páros táncok, a csalogató-udvarló csárdások, illetve a virtuóz mutatványos táncok, legényesek szerelmi jelképrendszere gazdag – olyannyira, hogy akár külön előadást is lehetne építeni rájuk –, végső soron a Szerelemtánc felületessége, ötlettelen koreográfiái ennek ellenkezőjét próbálták elhitetni. Valamiféle laza epikus szálra, a lánybúcsú és lakodalom folyamatára kívánták fölfűzni a szélesebb magyar régióból tallózó táncokat, de ezzel a koncepció ki is fújt.
Megválaszolatlan maradt egy csokor kérdés: hogy lehet szakadatlan tömegtánccal, művies gesztusokkal érzékeltetni szenvedélyeket, lírai érzelmeket, bensőséges testbeszédet? És van-e valós igény arra, hogy a műfaj kitörjön végre konceptuális, előadói és színpadi provincializmusából, vagy megmarad kellemes hakni-nyersanyagnak?
Nagyjából azért mégiscsak lehetett tudni, mi zajlott szerda este a Thália Színház színpadán. A reprezentatívnak szánt koreográfiagyűjteményben a néptáncos szakma önmagát nézte. A köldökét nézte.
(Szerelemtánc, Állami Népi Együttes, koreográfus: Mihályi Gábor, Thália színház, 2003. február 5.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.