Lángoló autóbusz és apokalipszis

2003. 07. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb kori líránk középnemzedékének egyik legeredetibb, markáns arcélű képviselője, Kemsei István Zsánerképen az autóbuszon címmel adta közre újabb költeményeit. A kötetet egységessé, a szó áttételes értelmében öntörvényű, önálló mozaikokból összeillesztett verses regénnyé formálta a költői képzelet. Ámbár ez sem lenne kevés, ennél jóval többet kínál olvasóinak. Kemseinek megadatott az a képesség, hogy a legprofánabb valóság képeiből szuggesztív, az olvasó tudatába mintegy beleizzó látomást teremtsen úgy, hogy a zsánerképek megőrzik realista jellegüket is. A verseskönyv így egy, a saját korábbi, közel- és régmúltbeli alakmásainak mindegyikét alulmúló városnak, székesfővárosunknak jelenlegi rémképét adja vissza. A valóság itt és most olyannyira lehangoló, hogy látszólag alig kellett az éles szemű alkotónak bármit is hozzátennie. Viszont ahhoz, hogy a „sült”-valóság és a legtisztább képzelet elemei egységes költői fikcióvá finomuljanak, vérbeli költő szükségeltetik.
Az Előversengés című bevezető költemény élő példája a kétféle valóságminőség ütköztetésének. „A Kassai tér–Róna park között egy pompázatos életmű akadt fönn a megnevezhetetlen viszonylaton és ezer darabra hullt.” A valóság és a fikció határán borotvaélen táncoló groteszk felütést követi egy szürrealista kép a mindent miszlikbe tépő, kannibáli sorsról. A válságokkal, belső meghasonlásokkal küszködő költő látszólag nyugodtan ül a buszon, belső harcairól „a jó tömeg” mit sem sejt. Ortega tömegemberének még van ereje ahhoz, hogy öntelt úrfiként kérkedjen közönségességével. A posztszocialista tömegember, akinek egyedeit Kemsei éleslátó palettával festi meg – a Szobafestő, Az ellenőr, Az álláskereső és a többiek – az álmodozáshoz, a kérkedéshez egyaránt fáradtak. Mi több: verítékeznek. Izzadnak: „A buszról délben veríték szakad, mélyét átkos sugárzás tölti el: Napsütés.”
A költő kegyetlenül, s mégis részvéttel varázsolja elénk mindennapi autóbuszútjainak fő- és mellékszereplőit, az olvasó nőt, az anyát a gyermekével, magyarokat, külföldieket, pestieket, vidékieket s végül a „legszolgább szolgát”, a buszvezetőt is. Hitelesen érzékelteti, anélkül, hogy ítélkezne fölöttük: ezek az emberek áldozatai is egy „átmeneti” kornak, de valahol mégis, sőt alapvetően maguk tehetnek sanyarú sorsukról. A sok kis látomás szükségképpen torkoll a lángoló autóbuszt vizionáló záróversig. A költővel együtt teszszük föl a kérdést: vajon megmentheti-e a világ még saját magát az apokalipszisba buszozó, száguldó, menekülő végkifejlettől?
(Kemsei István: Zsánerképek az autóbuszon. Orpheusz Könyvek, 2003, 86 oldal, 1200 Ft.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.