Áttörni az egyéniség szűkre szabott határait

L E J Á T S Z Ó

2003. 08. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyerekkorunkban meg kellene halnunk, / tudásunk csúcsán, alázatunk magasán, / de tovább élünk, foltozgatva / és toldozgatva a jóvátehetetlent. (Egy életen keresztül.) Ez a Pilinszky-versidézet lehetne a kulcsmondata a költő Hármasoltár című, befejezetlenségében is teljes költői regényének. A különleges prózai mű hangfelvétele 1980. június 23-án készült a Hungaroton stúdiójában, számos kiemelkedő hanglemezhez hasonlóan Tóth Attila irodalmi vezető áldozatos munkájának köszönhetően.

Tóth Attila ma is tisztában van azzal, hogy a költő előadta mű akkor is teljesebbé teszi az alkotóról kialakított képünket, ha az illető nem kifejezetten mestere a vers- és prózamondásnak. S ha ráadásul oly átéléssel varázsolja elénk műveit, mint Pilinszky, akkor megháromszorozódik a felvétel értéke.

Pilinszky János, a huszadik század egyik legnagyobb katolikus költője (1921. november 27. –1981. május 27.) egyetemes sebektől izzó apokrif imáiban, egyszerre enigmatikus és aforisztikus négysorosaiban megérteti velünk a félelem és a krisztusi kegyelem lényegét, megsejteti a világegyetem legrejtettebb titkait, a templom oltárfényének misztikumát és az idő rejtélyét. A költő látja: az idő megalázza az embert, élet és halál pólusai közé zárja. Mégis fölmagasztosít: percről percre közelebb visz a végső megigazulás pillanatához.

A Hármasoltár című regényt többek között azért írta meg, hogy föltárja és legyőzze az idő hatalmát. Az 1977-ben elkezdett munkáról több interjúban is elmondta: a költői próza többek között az idő intenzitásának érzékeltetésében tud többet a hagyományos „vers-versnél”, a szabadversnél, de a prózaversnél is. A Hármasoltár írójának másik fő törekvése: vertikálisan áttörni az egyéniség szűkre szabott határait, megírni egy olyan művet, amelynek markánsan különböző szereplői szó szerint azonosak magával a költővel. A három fő oltár, a három főszereplőnő mellett megmutatkozik számos mellékoltár is mint megannyi, önmagában is bonyolult tükörcsarnok, amelyek áttekinthetetlenül gyönyörűséges labirintust teremtenek maguk köré. E misztikus mesepalotában a szentháromságon kívül csak a gyerekek tudnak eligazodni, akik „tudásuk csúcsán és alázatuk magasán” még a teljességben élnek.
Miről is szól a Hármasoltár, amelyben hiába keresnénk egyenes vonalú cselekményt? A Pilinszky esszéiben gyakran emlegetett „teremtő képzelet” szürrealista és misztikus látomásaiból kirajzolódik három leánytestvér, Ónix
Lenke, Ónix Petra és Ónix Beáta gyönyörűségesen borzalmas álom-élete.
Az első oltár, a paradicsomian teljes, mégis rettenetes gyermekkor a legidősebb nővér, Lenke prizmáján tárul elénk. Ő neveli az alkoholizmus öntudatlan, növényi boldogságába menekülő szülők helyett húgait. Petra zseniális és boldogtalan muzsikus. A lányok érzik, hogy korán távozó szüleik igazi kárhozatát nem az alkohol okozza, hanem hogy átélik Ádám és Éva ősbűnét. Elvesztik paradicsomi tisztaságukat, az Istentől nyert teljességet, s azonosulnak a sátán személytelenségével. Élettelenné válnak, mint egy preparált rovargyűjtemény. Ennek az állapotnak kulcsverse a Sztavrogin visszatér: „Nem gondoltak a rózsakertre, / és elkövették, amit nem szabad. / Ezentúl üldözöttek lesznek / és magányosak, mint egy lepkegyűjtő. / Üveg alá kerülnek valahányan, / magányosak, mint egy lepkegyűjtő”. A három leány a szülők halála után végigjárja a földi lét poklának bugyrait és mennyei boldogságát, s mivel megőrzik gyermeki énjüket, tudják: a mélységes kín és a tökéletes boldogság édestestvérek. Életük végső pillanatában mindhárman részesülnek a kegyelemben. Megértik Isten báránya, a megfeszített, majd föltámadott Jézus üzenetét: Egyek vagyunk. Örökké élünk. A halál egy új élet kezdete.

Ahogy Jelenits István piarista atya írja a CD-hez írt kisesszéjében: a felvételt többször végig kell hallgatni, s utána érdemes elolvasni a regény mindhárom fejezetét az 1996-ban kiadott Széppróza című Pilinszky-kötetben, Hafner Zoltán jegyzeteivel. A költő képzeletvilágának sodrása a végletekig elvarázsolja olvasóját. A mágiát fokozza a költő előadásmódja. Megértjük, hogy mindannyian több egyéniséget hordozunk magunkban. Legyünk bár férfiak vagy nők, életünk bizonyos pillanataiban egyszerre vagyunk a pokol felé zuhanó hetérák és testben-lélekben megtisztult apácák, bűnösök és vezeklők, akár Pilinszky példaképe, Dosztojevszkij emblematikus hősei. Egyszerre vagyunk szent és bolond félkegyelműek és ravaszul számító, tisztátalan kamaszok.

(Pilinszky János: Hármasoltár, 2003. Hungaroton Records Ltd. Szerkesztő: Tóth Attila.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.