Debrecen fesztiválváros lett

Debrecen városa éves szinten több mint 1,7 milliárd forintot költ kultúrára. Hogy a rendelkezésre álló pénz sok vagy kevés, azon lehet vitatkozni, a művészeti csoportok finanszírozásától az intézmények fenntartásán keresztül, a rendezvények támogatásáig száz helye van a forintoknak. Turi Gábor kultúráért felelős alpolgármester szerint a kérdés sokkal inkább az: miként lehet a meglévő forrásokat úgy felhasználni, hogy a legkeletibb nyugati város a kultúra területén is valódi régióközpontként működhessen.

2003. 08. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ön nemrégiben nagy ívű kulturális reformkoncepciót vázolt fel, ami érinti Debrecen kulturális intézményrendszerét, kiterjed a professzionális és amatőr művészeti területekre, és helyet kap benne a civil szféra is. Milyen eszközöket tud elképzelései megvalósításának szolgálatába állítani?
– Debrecen stratégiai kultúrafejlesztése megkívánja, hogy feltérképezzük a kulturális élet szereplőinek törekvéseit és igényeit, kereteket dolgozzunk ki a művészeti ágak és az öntevékeny kulturális közösségek támogatására, biztosítsuk az alkotómunka tárgyi és anyagi feltételeit, a javításához szükséges forrásokat, valamint bekapcsoljuk Debrecent a nemzetközi kulturális vérkeringésbe. Mindehhez nyitottságra, koncepcionális gondolkodásra, világos értékrendre, intenzív piackutató és reklámtevékenységre van szükség.
– A város nagyrendezvényeit eddig a Kulturális és Fesztiválközpont Kft., illetve az ehhez nemrégiben csatlakozott Főnix Csarnok szervezte; októbertől a két cég Főnix Rendezvényszervező Kht.-ként működik tovább. Mi teszi szükségessé a kulturális alpolgármester közvetlen irányítása alá tartozó kht. létrehozását?
– Debrecen fesztiválváros lett, a szezon tavasztól késő őszig tart, olyan nagy rendezvényekkel, mint a tavaszi és az őszi fesztivál, a kétévenként sorra kerülő Bartók Béla-kórusverseny és a katonazenekari fesztivál, a dzsessznapok, a költészeti fesztivál, a főtérre helyezett cíviskorzó, a bor- és a sörkarnevál, s ezek nyári tengelyében a virágkarnevál. E programok óriási tömegeket vonzanak, és bár kiváló hagyományokkal büszkélkedhetünk, több területen indokoltnak látszik a megújulás, az adott területen jártas szaktekintélyek bevonása a programok előkészítésébe. A 6–8 ezer néző befogadására alkalmas Főnix Csarnok felépültével új, nagyszabású kulturális és sportprogramok befogadására alkalmas teret nyertünk, ami megnöveli lehetőségeinket. Indokolt, hogy a város rendezvényeit egységes szervezeti keretbe foglaljuk.
– Ezek szerint, mégiscsak takarékossági megfontolások motiválják elsősorban a debreceni kulturális reformot?
– Ha arra utal, hogy kevesebb pénzt szánnánk a jövőben a kultúrára, akkor a válaszom: nem. Ellenkezőleg, arra összpontosítunk, hogyan tudjuk legjobban teljesíteni az ország második városának szerepéből ránk háruló kulturális missziót. Ezen nemcsak azt értjük, hogy a Tiszántúl természetes kulturális centrumaként a szórakoztató nagyrendezvényekkel vagy a magas kultúra világhírű előadóinak felléptetésével olyan kínálatot adjunk, amely felveszi a versenyt a budapesti programokkal. A város múltja és földrajzi fekvése arra késztet bennünket, hogy nyugat és kelet, észak és dél tengelyében, a 21. századba lépve újragondoljuk Debrecen helyét és szerepét. A határokon átívelő kapcsolatok erősítése Debrecent kulturális és gazdasági hídfőállássá, a magyarság egységesülését elősegítő tényezővé teheti. Ezért arra törekszünk, hogy inspiratív, szoros együttműködést alakítsunk ki a határon túli magyar alkotóműhelyekkel és szellemi központokkal.
– Az együttműködés többletforrást is hozhat Debrecennek és a határon túli régióknak, hiszen az európai alapok ilyen módon könnyebben elérhetők. Hogyan készülnek erre a lehetőségre?
– Természetesen mi is tisztában vagyunk azzal, hogy a pezsgő és színvonalas kulturális és művészeti élet fenntartása komoly anyagi ráfordítást igényel, ezért tudatosan készülünk arra, hogy a megnyíló forrásokból minél nagyobb összegeket tudjunk elnyerni. Ezt szolgálja az is, hogy előtérbe állítottuk a nemzetközi kapcsolatok kiépítését. Testvérvárosaink behálózzák Európát, de új utakat is keresünk: Debrecenhez hasonló európai regionális központokban és fővárosokban is kezdeményezzük kulturális értékeink bemutatását.
– Az intézményi reformon túl, az ön kulturális koncepciójának másik lényeges pontja, hogy a városvezetésnek nem irányítania, hanem inspirálnia kell az önszerveződő kulturális és művészeti kezdeményezéseket, az ezekben folyó műhelymunkát.
– A kultúra centralizált irányítási modelljét a rendszerváltozással szerencsésen magunk mögött hagytuk. Meggyőződésem, hogy a jó kezdeményezések figyelemmel, erkölcsi ösztönzéssel, esetenként anyagi támogatással maguktól többre jutnak, mint „központi” instrukciók alapján. Debrecenben erősek a hagyományos magyar kultúrához kötődő alkotótevékenységek, szokások. Virágzik a néptánc, a népzene, a kézművesség, a népi iparművészet. Mindez igen örvendetes, ha meggondoljuk, hogy az Európai Unióban is meg kell őriznünk kulturális sajátosságainkat. Ugyanakkor a város regionális szerepéből nemcsak a hagyományőrzés adódik feladatként, hanem az is, hogy az egyetemes kultúra értékes produktumait, jelenségeit megismerjük, befogadjuk, beépítsük. Fontosnak tartjuk azt is, hogy ösztönözzük a kreatív, öntevékeny kulturális és művészeti tevékenységeket, mindenekelőtt a fiatal korosztályok körében. A társadalmi önszerveződést segítő megoldásnak tartjuk, hogy a decentralizálás jegyében a város különböző pontjain található, esetleg kihasználatlan ingatlanokat bocsássunk a klubok, körök, együttesek rendelkezésére.
– A helyi alkotóközösségek közül talán a képzőművészeké tekinthető a legrégebbinek és a legszélesebb gyökerűnek. E művészek hol dédelgetett kedvencei, hol mostohagyermekei voltak a városnak. Ön szerint hol a helyük Debrecen kulturális életében?
– A szocializmus korszakában az állam és az önkormányzatok a rendszeres vásárlásokkal a mecenatúrának a művészek számára előnyös, ám a kontroll lehetőségét is magába foglaló gyakorlatát követték. Mi tiszteletben tartjuk az alkotók és a művészeti műhelyek autonómiáját. A szellemi elszigeteltségből, az érdek-összefonódásokban megjelenő provincializmusból független, biztos ítélőképességgel, országos sőt nemzetközi kitekintéssel bíró szakemberek, kurátorok bevonásával igyekszünk kilépni. A kulturális szféra ilyesfajta társadalmasítása az értékelvűség záloga. Úgy vélem, a képzőművészeknek, de a kulturális élet többi szereplőjének sem lehet más céljuk, mint a város vezetőinek: felpezsdíteni az alkotóműhelyek életét, ihlető tárgyi és szellemi környezet megteremtésével elősegíteni kiváló művek születését, s ezzel – korántsem mellékesen – öregbíteni Debrecen hírét, nevét.
***
Telt ház a Főnixben. Tavaly őszi átadása óta negyedmillió ember fordult meg a debreceni Főnix Csarnokban – tudtuk meg Sztányi Marianna rendezvényigazgatótól. Nem egészen háromnegyed év alatt telt házas rendezvények tucatjai igazolták vissza a csarnok megálmodóinak feltevését: a minőségi programok képesek megtölteni a nem Budapesten lévő arénákat is. A következő nemzetközi sportesemény – nem egészen egy évvel a torna-vb után – október 23–25-én az aerobic Európa- bajnokság lesz. A Főnix a virágkarneválból sem marad ki: parkolójában kap helyet az egyik legnépszerűbb kísérőrendezvény, a sörkarnevál. A nyolcezer embert befogadó arénát már a novemberi tornász-világbajnokság után jegyezni kezdték a külföldi programirodák. Szűk háromnegyedév alatt megfordult a Főnixben a Harlem Globetrotters kosárlabda-showja, a Mojszejev Balett, a Virsky Néptáncegyüttes és a Flatley nevével fémjelzett Lord of the Dance is. A Főnix küzdőtere jégpályává alakítható, így kora ősztől késő tavaszig olyan „jeges” rendezvényeket is fogadni tudnak, mint amilyen a februári jégkorong-kupadöntő volt. Decemberben egy nemzetközi jégrevü fellépését tervezik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.