Tilless Béla makrokozmoszáról

2003. 08. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hajdúszoboszlói Kovács Máté Városi Művelődési Központban szombaton Tilless Ágnes előadóművész Weöres Sándor Ars poetica című költeményével nyitotta meg férje, Tilless Béla tárlatát. Tilless Béla, a kiváló festő- és szobrászművész Weöres Sándorhoz és a nagy tradicionalista gondolkodókhoz, Hamvas Bélához, Várkonyi Nándorhoz, René Guénonhoz hasonlóan keresi az aranykor bölcsességét, melynek segédletével az ember közvetlen kapcsolatba kerülhet az égiekkel. A régi, klasszikusabb hagyományokra visszautaló Tilless-festmények és a legújabb képek misztikus, szürrealisztikus kozmoszélménye egységbe olvad a kiállítás mottójául választott Hamvas Béla-idézet jegyében: „A modern tájkép a természet átszellemítése.” A szoboszlói kiállítás főszereplői az akrilok és az olajképek, de láthatjuk többek között a Napvárta című Tilless-kompozíció kisplasztikai variációját is, melynek stabil krómacélból készült, három és fél méter magas, eredeti változatát augusztus 17-én a hajdúszoboszlói művelődési ház melletti szoborparkban avatják föl. A tárlat a teremtés csodájának újbarokkos bőségével ajándékozza meg a nézőt, akár pöttyögtetett, akár festett technikával, akár a kétféle eljárás különleges kombinációjával áll szemben. Tilless Béla korábbi, puritán színkezeléséhez képest legújabb korszakában főszerepet kapnak a dús, árnyalatos, vérbő vagy kifejezetten pasztellszínek. A kiállítás címadó emblémaképe, a Kozmosz-sorozat nyitóműve színes pöttyökből kialakított spirál formájában vezérel bennünket az egyetemességet jelképező isteni rend harmóniájához, ha a Teremtés pilléreinek őstengerkékjét vagy a Csendes éj című festmény melegkék csillagmiriádjának karácsonyi békéjét nézzük. A kiállítás jól elkülöníthető részét alkotják a nagyméretű tábla-szintézisképek, a Születő csillagok, a Csillagvirágok, az Erővonalak és a Kozmikus barokk. Ez utóbbi címében is utal arra, hogy Tilless Béla a huszadik–huszonegyedik századi technikával ébreszti föl nézőiben azt a teljességélményt, ami egy barokk templomban vagy egy barokk zenemű meghallgatása után tölti el az embert. A művész a kiállítást mesterének, Tscheligi Lajosnak ajánlja, aki idén augusztus 10-én lehetne kilencvenéves, ám június 13-án megtért teremtőjéhez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.