Maradok festő, szobrász és költő…

A Moholy film- és tévéfilmfesztiválon adja át a zsűri az Aranyszarvas-díjat, amelyet idén Jeli Ferenc filmrendező, író, festő és szobrászművész vett át Komáromban. A díjról az alapítók – Puszt Tibor filmrendező és Molnár Pál újságíró – elmondták, hogy a költőknek évente odaítélt Balassi-kard filmes megfelelője. A nemzet iránti hűséget, a bátorságot és az évtizedes kiemelkedő művészi teljesítményt jutalmazzák vele.

2003. 11. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már viszonylag ismert festőművész voltam, jó néhány novellám és forgatókönyvtervem megjelent, amikor harminchárom éves koromban Kósa Ferenc rendező rábeszélt: jelentkezzek filmrendezői szakra – emlékezik pályájára Jeli Ferenc. – Nehéz volna eldönteni, mi is vagyok igazán. – Huszonöt megvalósulatlan forgatókönyv, számos folyóiratban megjelent elbeszélés, mintegy háromszáz tévés képzőművészeti és dokumentumfilm birtokában hívnak „sokoldalú művésznek”.
– Hogy érezte magát a főiskolán?
– A kései filmfőiskolás évekért hálás vagyok Istennek, megnyújtott gyerekkor volt. Herskó-tanítvány lehettem, aki olyan fokon tudott belebújni a másik ember bőrébe, hogy elhitette velünk: amit ő tanácsolt, azt én találtam ki. Az én sorsomat az 1956-os letartóztatásomon kívül jelentős mértékben nehezítette az említett sokoldalúság. Gyakran mondják: a polihisztor valójában semmihez sem ért. Ez általában lehet, hogy igaz, de el kellene ismerni a kivételek jogait. A költőnek és képzőművésznek egyként kiváló Kassákét, akivel személyesen is sokszor találkoztam, mesteremnek tekintem, de vegyük csak Nagy Lászlót, kinek rajzai Kondorhoz, vagy Kondor Bélát, kinek versei Pilinszkyhez mérhetők.
– Kikerült a főiskoláról, s elkezdődött a kálváriája. Igaz, hogy egy filmjét forgatás közben állították le?
– Amikor diploma után a filmgyárba kerültem, nyomban megírhattam Szeberényi Lehel regénye nyomán az Én vagyok Jeromos című film forgatókönyvét, utána hosszú-hosszú ideig semmit nem fogadtak el tőlem. Ama leállított, 1974-es filmem egy házaspárról szólt, amelynek mindkét tagja feljött a Nyírségből Budapestre, munkásszállásra. Minden héten hazautaznak a gyerekükhöz, akit a nagyszülők nevelnek, de nem tudnak vele foglalkozni, mert csak otthon élhetnek házaséletet. A novellaformában megmaradt történet a szülők groteszk szerelmét és a fiú szülők utáni vágyakozását örökíti meg. Még e furcsa családi triót is megöli az alkohol. A férfi, amit egyik hónapban keresnek, elissza a másikban, „amit reggel raktak, estére leomlott”, akár Kőmíves Kelemenné balladájában. E fájdalomtörténetben benne lüktet a hetvenes évek Magyarországának abszolút kilátástalansága is, így a filmet nem lehetett leforgatni. Hoszszú hallgatás után francia–magyar koprodukciós alkotásokban kezdtem dolgozni, közülük a legismertebb Gion Nándor Sortűz egy fekete bivalyért című regényének filmváltozata volt. Az FR 3 tévétől kaptam megbízást: írjak olyan valószerű történeteket, amelyek alkalmasak művészfilm alapanyagának. Ekkor készítettem el a Székely kapu forgatókönyvét, ezt Zsombolyai János rendezte meg, amelyet húsz-huszonöt ország televíziója átvett. A film egy Erdélyből névházassággal átmentett nő és egy anyaországi fotós fiú kálváriájáról szól, amelybe belecseng a Ceausescu-rendszert megdöntő forradalom története is. Puszt Tibor A gólyák mindig visszatértek című filmjének forgatókönyvét Fekete István műveinek és életének motívumai nyomán írtam. Először nem akartam belevinni 1956-ot, de aztán Tibor rábeszélésére megpróbáltam, és csodálatosan belesimult. Aztán elkészült az Ibrinkó című balladisztikus mesefilmünk is. Részben saját életem történetéből, motívumaiból írtam meg Zsombolyai János felkérésére a Halálraítélt című 1956-os játékfilm forgatókönyvét is.
– Mintha valami újrakezdődne a Szép halálunk volt című filmmel.
– Én inkább finisnek szántam, mostantól szerintem maradok festő, szobrász és költő. Valóban, úgy fejeztem be a filmvilágból kiábrándult filmes élettörténetemet, hogy megrendeztem egy saját filmet a tizenötödik aradi vértanúról, Kazinczy Lajosról, a nyelvújító Kazinczy Ferenc fiáról. Ama paradoxon körül forog a film, hogy Kazinczy hősként akart harcolni a hazáért, de megrögzött pacifistaként, humanistaként kellett szembesülnie azzal a ténnyel, hogy a szabadsághősnek meg kell tanulnia ölni. Kaptam a filmre tizenkétmilliót itthoni pályázatokon, ami minimális, s akkor úgy döntöttünk Egri Pál producerrel Puszt Tibor tanácsára, hogy menjünk el Erdélybe, ahol Tibor elkészítette a díszleteket. Erdélyi magyar színészekkel dolgoztam, akik életükben először szerepeltek filmen. Két évvel ezelőtt elkészültünk, egyébként tizenegy nap alatt, s azóta egyetlen mozi sem mutatta be.
– Közben írt, festett, rajzolt, kiállításai voltak.
– Tárlataim itthon Budapesten, vidéken és a világ számos táján megfordultak. Soha nem tartoztam egyetlen művésztársasághoz sem. Olyan vagyok, mint a németalföldi kismesterek: a nagy vászontól lebénulok. Kicsi somogyi falucskában, kicsinyke szobában születtem, ahol a falon a legnagyobb kép a kendőnyi Szűz Mária volt. November 27-én leszek hetvenéves, így már nem változom.
– Ön író is…
– Bármily furcsán is hat, de talán valóban író-költő vagyok elsősorban. Öreg fejjel, szinte a napokban jelentette meg első verseskönyvemet Festő a hegyen címmel, a Globe Film Kiadó. Kevés szóval dolgozom, Pilinszky a példaképem, ő számomra a lírának olyan csúcspontja, akihez fogható, azt hiszem, egyelőre nincs. Évek óta körmölöm az életbölcsességeimet összegző regényt, szublimált szemérmességgel leírom mindazt, ami a látókörömbe esett. Szeretnék vele mielőbb elkészülni, és ha lehet, kiadatni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.