Picasso és Manet Hispániában

Egyedülálló kiállításokkal várja a művészet szerelmeseit a következő hónapokban Spanyolország: Malagában új Picasso-múzeumot avattak, a madridi Pradóban pedig Manet-tárlat nyílt.

2003. 12. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Picasso hazatért. Ezzel a mondattal hirdetik Malagában az új Picasso-múzeumot. Nem csoda, hogy a tengerparti spanyol város büszke az új nevezetességre, hiszen a malagaiak évtizedek óta készülnek arra, hogy múzeumot avassanak a huszadik század egyik legnagyobb művészének szülővárosában. Christine Ruiz-Picasso és fia, Picasso unokája már a kilencvenes években felvetették egy gyűjtemény alapításának lehetőségét. Az andalúz kormány hatvan millió euróval járult hozzá, hogy a terv megvalósuljon. Ennek köszönhetően október 24-én János Károly spanyol uralkodó és felesége megnyithatta a malagai Picasso-múzeumot.
A gyűjtemény egy tizenhatodik századi palotában méltó helyre talált. A Palacio de los Condes de Buenavista a reneszánsz polgári építészet egyik legszebb alkotása, és nagyon közel van a festő szülőházához, amelyben most a Picasso-alapítvány székháza működik.
A gyűjtemény 204 darabból áll, amelyeket Pablo Ruiz Picasso örökösei adományoztak a múzeumnak. A művész menye és unokája a művek többségét örökre, egy részét tíz évre adta kölcsön a múzeumnak. A kiállított festményeket, szobrokat és rajzokat a közönség eddig nem láthatta. Érdekességük, hogy nagy részük kifejezetten a családot ábrázoló alkotás, így a művészettörténészek szerint Picasso művészetének egész új oldalát ismerhetjük meg. Különösen szép alkotás az első gyermekének születésekor készült festmény (Anya és gyermeke) vagy a gyermek Paulo arcképe (Paulo fehér sapkában). Szintén ritkaságnak számítanak a hagyományos andalúz öltözetben ábrázolt alakok. A kiállítás felöleli a művész XIX. század végétől 1972-ig terjedő munkásságát. A fiatalkori képek után a párizsi időszak, a kék korszak majd a kubizmus képei következnek.
Külön figyelemre méltó az 1969-ben készült Férfi karddal és virággal című festmény, amelynek vörös és sárga ecsetvonásai, expresszionista lendülete a kilencvenéves Picasso életszeretetét, az alkotás iránti vágyát tükrözik.
Bár egy múzeum gyűjteményének értéke nehezen mérhető, a Sootheby’s aukciós ház szerint az új Picasso-múzeum gyűjteményének értéke 176 millió eurót tesz ki.
Mivel a múzeum 8300 négyzetméter területen fekszik, az állandó tárlat mellett időszakos kiállításokra is van lehetőség: felavatásának napján nyitották meg az első időszakos kiállítást A Picassók Picassója címmel. Be kell vallani, hogy a hat, nagyméretű teremben berendezett tárlat minden szempontból felülmúlja az állandó kiállítást, de igazából a világon található bármely Picasso-gyűjteményt is. Ez persze nem véletlen. New Yorktól Párizsig, Bostontól Barcelonáig a világ minden tájáról összegyűjtötték Picasso és családja legkedvesebb festményeit, a magángyűjtők kedvenc darabjait. Így a spanyol mester művészetének esszenciáját láthatja a közönség. A Celestina, A csók és a kubizmus legszebb művei jövő év februárjáig láthatók a Malagában. Ilyen volumenű Picasso-kiállításra még nem volt példa, és valószínűleg nem is lesz a közeljövőben. Madridban hatalmas plakátok hirdetik a Manet-kiállítást.
Ki látott már egymás mellé állítva Manet-, Velázquez- és Goya-képeket? A Prado művészettörténészei egyértelmű hasonlatosságot fedeztek fel a francia és a spanyol festők munkái között. Az eredmény meglepő. A modernizmus atyjaként emlegetett francia festő csaknem másfél évszázaddal ezelőtt járt a Pradóban. Akkor nem is gondolta volna, hogy egyszer száztíz munkája lesz kiállítva a madridi képtárban. Az akkori látogatás egész életművére hatással volt. „Velázquez a festők festője” – írta barátjának, Baudelaire-nek. „Az ő képeit nézve Tiziano alakjai fabáboknak tűnnek.” A spanyol festészet, Ribera, El Greco, Goya és Velázquez művészete újító erővel hatott a francia művészre. A Pradóban kiállított festményeken, rajzokon és metszeteken egyértelműen látszik, hogy Manet mennyire becsülte a spanyol aranykor festőit. Erre legjobb példa a kiállítást hirdető plakáton szereplő Fuvolás kisfiú, amely nagy hasonlóságot mutat Velázquez egyik csavargót ábrázoló festményével, és a Maximilianus császár kivégzése, amely festményt Francisco Goya A május 3-i kivégzések című világhírű alkotása inspirálta.
Manet Couture műtermében és a Louvre-ban tanult. Példaképei a holland festők voltak, majd olaszországi utazásain beleszeretett Fra Angelico, Ghirlandaio és Leonardo műveibe. Miután visszatért Párizsba, nem találta a megfelelő stílust, rossz kritikákat kapott, és elhatározta, hogy az akkoriban divatos spanyol festészetet is tanulmányozza. Így jutott el 1865-ben Madridba.
A Pradóban most látható alkotásokon érzékelhető, hogy Manet a spanyol mesterek technikájának felhasználásával miképp forradalmasította a XIX. század közepének francia festészetét, és vált az impresszionizmus előfutárává, akárcsak Picasso a huszadik században.
A kiállítás a festő munkái közül szinte minden műfajt bemutat. Arcképek, történelmi és vallási tárgyú festmények, a kezdetektől (A spanyol énekes) a spanyol korszakon át (A balkon), sikereinek csúcsáig (A Folies-Bergére bár). A tárlat egyik termében Manet kortársairól készült festményei, rajzai, a XIX. század végének legismertebb figurái, művészek, zenészek írók portréi láthatók.
A január 11-ig látható kiállítás a párizsi Musee D’Orsay és a New York-i Metropolitan Múzeum együttműködésével jött létre, de legalább harminc alkotást magángyűjtők bocsátottak a Prado rendelkezésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.