Szép Ernő voltam…

Urbán László irodalomtörténész-szerkesztő epitethon ornansa: irodalmi gyöngyhalász. A fanatizmustól mentes, okosan megszállott szakemberek kitartó következetességével tárja föl a magyar irodalom klasszikusainak csak lapokban közreadott vagy kéziratban maradt darabjait. Ezúttal Szép Ernő összes költeményét gyűjtötte össze és rendezte sajtó alá a Szukits Könyvkiadó jóvoltából.

2003. 12. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Urbán Lászlót második otthonában, az Országos Széchényi Könyvtárban kerestük meg. Elmondta: a frissen megjelent Szép Ernő-versgyűjtemény az ötvennyolcadik, az időközben megjelentetett teljes Berda József-kötet pedig az ötvenkilencedik az általa szerkesztett könyvek sorában. A két új kötetről végre elmondhatja, hogy azokban – szinte először az életben – maradéktalanul megvalósultak az alkotó szerkesztői elképzelései: összegyűjteni egy magyar írók, költő minden föllelhető munkáját, a teljes életművet nemcsak megszerkeszteni, hanem szinte megrendezni, s végül kötetbe foglalni. Azért örül annak, hogy Szép Ernővel kezdhette a teljességre nemcsak törekvő, hanem azt meg is valósító kötetek sorát, mert különösen szereti a költőt, aki világháborúktól, erőszakos változásoktól dúlt korokban megmaradt békés, szelíd embernek. Azonosulni tudott a hadirokkantakkal, a betegekkel, a csalódottakkal, a megalázottakkal és megszomorítottakkal, de az ősszel lehulló falevéllel is.
A költőről korábban is közismert képet Urbán László gyűjteménye három új szemponttal egészíti ki. Érzékletesen megmutatkozik Szép Ernő szatirikus vénája, mégpedig a költő alkalmi verseiből, amelyek a világ kancsalságait, a közélet visszásságait, politikusok, színészek emberi gyöngeségeit tűzik tollhegyre, inkább szeretetteljesen nevettető, mint támadó szándékkal. Láthatóvá válik Szép Ernő, a humorista, aki a kor legjobb sanzon- és kupléírója volt, kabarédalai slágerszámba mentek a két világháború közötti korszakban. A harmadik új egységből megismerjük Szép Ernőt, a műhelymunkást. A töredékekből, a verskezdeményekből, a verscsírákból, az eldobott két-háromsorosokból kiderül, hogy állandó küzdelmet folytatott a szöveggel. Nem az a típus volt, aki leült a fehér papír elé, és ömlöttek belőle a sorok. Ő, amíg tehette, a Margitszigeten, a nagyszálló teraszán maga elé tette az árkust, és egy-egy versének olykor hatvan variációját is kipróbálta, de a véglegesnek gondolt hatvanegyedik változatba is belejavított. Máskor mindegyiket érvénytelenítette, és új költeményt komponált. E harcnak és birkózásnak az eredményei azok a folyékonyan áramló, csodálatos rímek és a könnyed, bravúros ritmus, amely Szép Ernőt a század egyik igen jelentős alkotójává teszi. A kötetben csemegének számít a kuplésanzonról írt esszétanulmány, ebben a műfajt Szép Ernő „úrinótának” nevezi.
Urbán László az anyagok jelentős hányadát periodikákból, kisebb részét kéziratos anyagból gyűjtötte össze. Az új könyv negyven százalékkal terjedelmesebb, mint a korábbi legteljesebb Szép Ernő-gyűjtemények. A kötetet sikerült a költő halálának ötvenedik évfordulójára megjelentetni. A szerkesztő Tandori Dezsőt idézi a hátlapon, aki szerint Szép Ernő nincs helyretéve a magyar irodalomban, és szomorú, hogy a prózai életműve most is szétszórva fekszik az újságlapokon. Az irodalomtörténész-szerkesztő elmondta: nevével ellentétben Szép Ernő nem volt túlságosan szép ember, ám az ország olvasó úrhölgyei és
-leányai hatvan szerelmes levelet írtak hozzá. Idézve egy gimnazista kislány soraiból: „az osztályban úgy döntöttünk, hogy te vagy a legszebb.” Egy nyugdíjas néni azt írja: „én magát nagyon rendben tudnám tartani, két férjet már eltemettem, de magára nagyon tudnék vigyázni.”
Volt egy fiatalkori nagy szerelme, egy bártáncosnő, aki Moszkvába is követte, de aztán a lány eltűnt Párizsban. A költő hazatért, s haláláig őrizte az emléket, nyilvánvalóan ez a szerelem ihlette a Lila ákácot. Azt is kevesen tudják, hogy Szép Ernő írta meg a békebeli idők első, egyik legszebb hazafias költeményét, Ima címmel – amelyet többen is megzenésítettek –; nem volt olyan szavalóverseny, ahol el ne mondták volna, de az államszocializmusban feledésbe merült. A kommunizmus első, rövid, ám dicstelen korszakában kis híján nemzeti mártír lett belőle. 1919-ben, a vörös puccs idején este kijárási tilalom volt Budapesten. Szép Ernő, mint szórakozott költő, erről tudomást nem véve sétálgatott a körúton, amikor rálőttek a vörösőrök. A füle mellett süvített el a golyó. Ha a Lenin-fiú jobban tud célozni, akkor igen korán véget ér egy nem mindennapi költői életút. Másik, akaratlan összetűzése még az első magyar szocialista hatalommal úgy történt, hogy a margitszigeti nagyszállóban lakott mindaddig, amíg Kun Béla és egyéb tanácsköztársasági népbiztosok rokonait oda nem szállásolták. A költőt azonnal kidobták onnan, aki a nővéréhez költözött. E lánytestvér naplójából kiderült, hogy fivére a kommunizmus második visszatérését is megsínylette. Hátborzongató, hozzá méltatlan körülmények között halt meg 1953-ban. Súlyos betegen feküdt egy kétágyas kórteremben, amikor egy szocialista átszervezés után egy tízfős hodályba került, ahol a gondatlan, embertelen bánásmód okozta halálát, igazolva azokat a balsejtelmeket, amelyeket a költő azzal fejezett ki, hogy 1945-ban, az oroszok bevonulása után rendre úgy mutatkozott be: Szép Ernő voltam.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.