Feledhetetlen arcok, feledhetetlen képek

P. Szabó Ernő
2004. 01. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy macska oson a józsefvárosi bérház udvarán. Körülötte árnyékos falak, s az udvar kövezetéből is csak egy foltot világít meg a napfény, azt a foltot, amelynek egyik sarkában a lopakodó macska éppen látható. Egy söprögető öregasszony alakja tűnik föl még alig láthatóan a képen, egy ablak szeglete. Egyébként minden mozdulatlan, néma. Így válik abszolút főszereplővé a macska a szűk bérházudvarba szinte függőlegesen, öt emelet magasságból bezuhanó fényben. Egyszerre szimbolizálja az élet szűkös kereteit, sivárságát s azt az alkalmazkodókészséget, szívósságot, amelyre minden élő lénynek szüksége volt, hogy túlélje a közelmúlt magyar történelmének legszűkebb esztendeit. Sára Sándor, az akkor éppen húszéves turai fiatalember készítette a fényképet, aki akkoriban nemcsak azért gondolkodhatott el az idők szűkösségén és a remény jelenvalóságán, mert Nagy Imre kormánya némi reménysugarat villantott föl a szürke kis magyar égbolton, hanem mert az egy évvel korábbi visszautasítás után ebben az évben mégis fölvették a Színház- és Filmművészeti Főiskola operatőr szakára.
Olyan kiváló szakemberek álltak ki mellette, mint a szakot alig néhány éve megszervező Illés György, aki szerint „a főiskolai felvételire hozott… fotói már rendkívüli képi látásmóddal rendelkező fiatalembert sejtettek”. A többit – legalábbis az operatőr, filmrendező Sára Sándor pályáját illetően – már tudjuk. Beírta magát a filmtörténetbe, s az a munka sem méltatható eléggé, amelyet a Duna Televízió elnökeként végzett.
A fotográfus Sára Sándorról azonban mindeddig méltatlanul kevés szó esett. Igaz, maga is tett arról, hogy így legyen, hiszen miután egy főiskolai kiállításról 1953-ban azzal zsűrizték ki képeit, hogy némelyik formalista, a többi pedig hamis színben tünteti föl a munkás– paraszt hatalmat, egészen a kilencvenes évek végéig nem jelentkezett fotóival kiállításokon, nem törekedett szerzői fényképalbum megjelentetésére.
Pedig lett volna mit bemutatnia, erről tanúskodik most a Magyar Fotográfusok Házában január 11-ig látható tárlata, s az ebből az alkalomból a Magyar Fotográfiai Múzeum kiadásában megjelent kötet. Például azt a fotót, amely az ideológiai indíttatású kritikára okot adott: szilvát evő fiút ábrázol, amint a turai piacon mezítlábasan üldögél egy zsákon, hámló vakolatú fal előtt. Igaz, a képbe, amelyet a művésznek adnia kellett volna akkoriban az országról, ez nem illett bele, éppen úgy, mint a piac rongyos ruhájú öregasszonya, a kerítés tövében vagy a pesti padon alvó emberek, a járdaszegélyen ülő vagy a magányosan a buszra várakozó férfi látványa. Két dolgot azonban világosan megmutatnak e felvételek. Egyrészt azt, hogy a pályakezdő Sára, nyilván nem kis részben a turai fotókörnek köszönhetően, a magyar szociofotó hagyományait éppen úgy ismerte, mint a magyaros fényképezés képalkotó elveit, másrészt azt, hogy már akkoriban az „emberi állapot” érdekelte elsősorban, az élet méltóságához, teljességéhez való jog – s a jogfosztottság, amelyet Kelet-Közép-Európa embere, ahogyan filmjeiben is bemutatta, az elmúlt évtizedekben megélni kényszerült.
Az általa rendezett-fényképezett 1968-as film, az önéletrajzi ihletésű Földobott kő pontról pontra bemutatja, hogyan fonódott össze Sára filmes és fotográfusi munkássága. E kapcsolat jóval túlmutat a filmezés előtti motívumfotók készítésén, ha egy-egy képsor megszületése e munkához köthető is, a képek között számos, teljes értékű műalkotás található. Ilyen például az 1957-es Pályamunkások sorozat több darabja, vagy a szintén 1957–58-ban készült Fekete víznek fehér hala sorozat, amellyel egy végül meg nem valósult kísérleti filmet készített elő.
A magyar szociofotó nemes hagyományaihoz kötődtek már az 1954-es viharsarki felvételek is, majd a Gaál Istvánnal 1962-ben készített Cigányok című film kapcsán készített fényképek, amelyekkel a már korábban is föltett – a mostani kiállítás és kötet címadójává is vált – kérdést fogalmazta meg az addiginál is erősebb hangsúllyal: „Feledheted-e ezeket az arcokat?” A magyar táj jellegzetes motívumaira talált rá a Vízkereszt, a Tízezer nap forgatása közben, az Ítélet, majd a Hószakadás az erdélyi tájak, emberek világához hozta közel, a gyimesi faház előtt üldögélő Szervátiusz Jenőhöz, majd fiához, Tiborhoz, akinek szobrait később a Corvina Kiadó megbízásából is fotografálta.
Gyimes és a Mócvidék. A tengerpart Bretagne-ban és a World Trade Center ikertornyai. Etruszk töredék Rómából és a minimalizmus elvei szerint épült finn templom… Sára Sándor sokat utazott a hetvenes évektől, és mindenütt megtalálta azokat a motívumokat, arcokat, amelyek feledhetetlenek. Akárcsak Pier Paolo Pasolininak, az igazán revelatív élményt számára is India jelentette, ahová 1994-ben, egy filmfesztivál kapcsán jutott el először, s ahová többször is visszatért. A félig magyar, félig indiai származású festőművész, Amrita Sher-Gil pályáját kutatva háromrészes dokumentumfilmet készített, s közben fényképek ezrei születtek a kontinensnyi országban.
Hogy milyen személyes ügyet jelent az alkotó számára mindez, amivel Indiában találkozott, azt a szentendrei MűvészetMalomban 2001-ben B. Müller Magda által rendezett tárlat érzékeltette a legátfogóbb módon, de a Fotográfusok Házának kiállítása is teljes termet szentel ennek az anyagnak. Létportrék – több alkalommal, e címmel mutatta be Sára Sándor a képeket. „Létportrék” a művek valóban, hiszen az „emberi állapot” jelenik meg rajtuk. Talán egyetlen olyan kép sincs az anyagban, amely a „festői”, az „egzotikus” Indiát mutatná meg, s ne azt az országot, amelynek páratlanul gazdag kulturális örökségéhez alig-alig megoldható egyéni sorsdrámák, kibékíthetetlen szociális feszültségek társulnának.
Éppen ez az összetettség teszi izgalmassá az indiai képeket, eredményezi azt, hogy a képek természetes módon illeszkednek Sára Sándor korábbi fotográfiáihoz, melyekkel nemcsak a magyarságról, de kimondva-kimondatlanul az emberiségről magáról rajzol arcképet, egyaránt megörökítve a szép és a rút, az örömet, reményt kifejező és a kiszolgáltatottságról, reménytelenségről beszélő – feledhetetlen – arcvonásokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.