Magashegyi Robinson

2004. 01. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Karácsony Emilke kezdetben nem túl rokonszenves gyerek és előszeretettel játszik lelkileg feldolgozhatatlan dallamokat szájharmonikáján. Télen-nyáron ugyanabban az ócska gumicsizmában dagasztja a havasi trágyát, jobb sorsú holland kisfiúk tolldzsekijét hordja büszkén, és gyanús állagú kalapot vagy sísapkát szúr a fejébe, amitől éppen olyan lesz, mint bármelyik gyimesi csángó gyermek. Ugyanazzal a dülöngélő járással, önérzetes testtartással közlekedik a hegyoldalakban, mint mindegyikük két és tizennégy év között. Karácsony Emilke mégis utánozhatatlan.
A gyimesi gyerekekről tanulmányokat lehetne írni, Ábelebbnél Ábelebb figurákat mintázni. Zsigmond Dezső megtette. Pátosztalan, csöndes, figyelmes dokumentumfilmben vette a bátorságot magának, hogy egyetlen fura kis fickóra építve adjon átfogó képet a gyimesi csángók pásztorkodásáról. Arról a több száz éve mozdulatlan és rideg életformáról, amely tavasztól a jeges ősz végéig, a farkashordák téli gyülekezéséig a havasi legelőkhöz szögezi az embereket. Kaszálni hajnaltól estig szédítő szakadékok oldalában, loholni elkószált juhok, marhák után, felzaklatott medvék elől; sajtkészítés, nyomorúságos puliszkalakoma reggel, délben, este, kőkori komfortú, piszkos kalibában a vadon kellős közepén – nagyjából ebből áll össze ma is a pásztorlét a Keleti-Kárpátok erdélyi lankáin.
A filmsztárrá avanzsált Emilkére ez a sors vár: a szülők kiteszik őt a hegy tetejére, csodás fenyőerdő szélén, kristályos vizű patakocska közelében tákolt kunyhóba, hogy egymagában ellássa a havasi gazdaság ügyes-bajos teendői. Zsigmond Dezső nem bonyolódik hosszadalmas és szájbarágós magyarázatokba, mit is illene tudni Gyimesről, a csángókról, egyáltalán Emilke előéletéről. Téltől, egy zajos és brutális disznópörzsölési jelenettől a havasra költözésen át a következő novemberig követi e kis, magashegyi Robinson napjait. Persze kezdetben még afféle falusi valóságshow-t látunk: a szereplők feszengenek, a kamera előtt igyekeznek körültekintőbben fogalmazni, kellemkednek kicsit, ami úgy áll nekik, mint gatya a tehénnek. Ám amikor a fiú magára marad a hegyen, lassan ránk telepszik az a sűrű, szárazon és evidensen költői, primitív és félvad légkör, amely Emilkét körülveszi. Zsigmondot nem csupán a néprajzi kíváncsiság, a folklorista „kukkolás” szenvedélye hajtja. Többre tör: az egyedüllét, a gyerekmagány dokumentálására. Gondos, álmélkodva elidőző közelképek megfeketedett öreg tárgyakról és ellenpontjukról, az egyre jobban kitárulkozó kiskamasz arcról, amint a petróleumlámpa esti félhomályában Emilke keresztet vet vacsora előtt, vagy a búcsúban vett műanyag bóvli fényképezőjével játszik elragadtatva. Az eseményeket spontán követő, mégis tartózkodó kamerakezelés intimmé, filozofikussá, szertartásossá teszi a találkozást – ezt a jelenbe tartó időutazást. A magyar dokumentumfilm erős. Zsigmond Dezső alkotásával tovább nőtt ereje.
(Aranykalyiba. Egy év Karácsony Emilkével a gyimesi Hidegségben. Rendezte: Zsigmond Dezső, Dunatáj Alapítvány.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.