Montázskötet az élet túlsó oldaláról

2004. 01. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az emberélet útjának felén a nagy sötét erdőbe érkező, az Isteni színjátékot megalkotó Dante Alighieri, a túlvilágba térő Gilgames, a kedveséért Hadész pokoli birodalmába alámerülő Orfeusz kálváriáját lélekben előbb-utóbb megéli minden gondolkodó ember. Gubcsi Lajos Az élet túlsó oldala című kollázskötete összművészeti eszközökkel tárja elénk találkozásait a halállal. E kijelentést pontosítja Gubcsi egyik leheletfinom, megindító esszéje, amely megkérdőjelezi a halál létezését: „Élet csak életből keletkezhet. Az élet túlsó oldalán ismeretlen élet élt.” Isten, a világszellem, az anyag, a természet megbonthatatlan, nagyszerű egysége, amelyet az emberiségnek óvnia, védenie kell saját gőgös istenemberi tévképzeteitől is, amelyekkel olykor a Teremtőhöz mérné magát határtalan elbizakodottságában.
A sok műfajú könyv fő tartópillérei a gondolati versek. Gubcsi belső, drámai monológformában lüktető képei, filozofikus eszméi együtt mutatják föl az élet túlsó oldalának fényeit, árnyait. Akár az élet rejtettebb dimenzióit elénk táró költői esszék, vagy a földi létezés drámai pillanatait rögzítő tárcák és elbeszélések. A jórészt saját irodalmi művekből, néhány „vendégszövegből”, képekből örvözött montázskötet egyik vezérmotívuma a középkorú férfi visszatérése odaátról. Az ideiglenes földi feltámadást az író először megköszöni a magyar orvosoknak, ám kötelességének érzi azt is, hogy megoszsza embertársaival, honfitársaival azt a fölbecsülhetetlen értékű lelki ajándékot, amelynek köszönhetően új távlatokat nyer a születés és halál mezsgyéi közé szorított földi útszakasz. A „köztes lét” tartományait megjárt vándor már nemcsak a tragikumát látja egy általa korábban megkedvelt, öregedő, filozofálgató csöves fagyhalálának, hanem a nagy rendező, a halál tragédialátó humorérzékére is rácsodálkozik. Odaát megtapasztalta a másvilág teljességélményének szürreális dimenzióit is.
Arra is ráébreszti olvasóit, mily fölmérhetetlen értéke van az életnek. Krúdy–Huszárik–Latinovits Szindbádjának sóhaja is visszhangzik a megrázó könyv minden sorából és képéből: „Élet, élet, únt, megúnt élet. Be jó is beléd visszatérni.” A könyv másik vonulata egy lírai kisregénnyé egyesülő elbeszéléscsokor, amely megidézi a remek és rettenetes, nagyszerű és kisszerű élet villanásait. A gyermek kénytelen-kelletlen edződhetne akár koraéretté is szülei válása, majd az apa korai halála miatti traumától. Ám szerencséjére megőrzi gyermekénjét a találkozás a szerelemmel. A korai vágyban először önmagát, aztán a szerelmet, később a női nemet szereti meg, hogy aztán megtalálja azt, aki életének társa lehet. A kötet harmadik fő motívuma a kis és a nagy haza szeretete. A Kiskunságtól a fővároson át ama másik világig és a visszatérésig ívelő életút magába foglalja az erdélyi, a felvidéki barangolásokat, 1956 élményét egy költeménycsokorban. A katartikus élményt kiváltó, értékes, szabálytalan montázsregény egy reneszánsz ember, író, költő, újságíró, könyvkiadó, mecénás életének keresztül készteti olvasóját is önvizsgálatra az élet delelőjén. A szembesülést saját életünkkel segítik a könyv szövetébe illesztett meghatározó olvasmányélmények, többek közt Balassi-, Diderot-, Schopenhauer- és Ady-művek. A kötetet könyvészeti szempontból is értékessé teszik Gubcsi Attila grafikái, Korniss Péter és Molnár Beatrix fotói.
(Gubcsi Lajos: Az élet túlsó oldala. Költői regénymontázs, GL–4 Pénzügyi Kft., Budapest, 2004.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.