Bűnügyi történet a léthatárról

2004. 02. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hazai művészfilmek lassan másfél évtized óta ugyanannak ismétlésére késztetnek. Ritkán érzünk olyasfajta revelációt, mint amit Huszárik Zoltán Szindbádja, vagy a Sámán, Zolnay Pál remeklése, Gaál István Sodrásban című alkotása, Bódy Gábor egy-egy rövidfilmje, Bereményi Géza Eldorádója váltott ki belőlünk. Idén is bejött a papírforma: a szemle nagydíját Janisch Attila Másnap című alkotása kapta. Az 1957-ben született rendező ahhoz az irányzathoz sorolható, amellyel leginkább talán Fehér Imre, Tarr Béla filmnyelve rokonítható. A mozgókép művészetében Antonioni, Tarkovszkij neve fémjelzi a végtelenségig elnyújtott, a mindent elpusztító idő lassú folyamával egy ütemben kitartott kép erejének kiaknázását. Janisch hű saját stílusához és világképéhez. A Másnap, akár az Árnyék a havon, vagy a korábbi szemlenagydíjas mű, az 1997-es Hosszú alkony a létezés mélyének titkait követi. Janisch egzisztencialista határhelyzetben, egy gyilkosság után kutatva tárja elénk földi létünk feloldhatatlan abszurditását. Krimije valójában antikrimi, Dürrenmatt abszurd módon megoldódó – vagy megoldatlan – bűnügyi történeteinek logikájára, illetve logikai bukfenceire emlékeztet.
A fiatalok közül Hajdu Szabolcs markáns tehetségét a Tamara című, abszurd mozgó képzőművészeti alkotása is meggyőzően bizonyítja. A mű egy talentumában elbizonytalanodott, erdélyi hegyek közé menekülő fotóművész és fotóriporter világának szembesülését örökíti meg a „modern”, városi lánnyal, Tamarával. A kétféle világszemlélet ütközése elemi erejű filmes látomást eredményez, ironikus, játékos tónusban. Úgy tűnik, idén a közönségre kacsintó száguldásfilm reneszánszát éljük. Fischer Gábor groteszk franciaországi szerencsejáték-meséje, a Montecarlo! sikerében komoly tényező három kitűnő színész, Pikali Gerda, Koltai Róbert és Mucsi Zoltán játéka. A lendület és a groteszk humor időnként megbocsáthatóvá teszi a valószerűtlenségbe tévedező részleteket is. Ugyanezt érezzük, csak komolyban Böszörményi Zsuzsa erőteljesen sodró Mélyen őrzött titkok című, hazánkban és Kanadában játszódó szociologikus kalandfilmjénél, amelynek markáns erősítő tényezője a finn Kati Outinen, Györgyi Anna, Fullajtár Andrea, Nagy Ervin, Garas Dezső remek szerepformálása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.