Variációk két témára

T Á N C

2004. 03. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Juhász Zsoltra nem lehet nem odafigyelni. Ritkán, megfontoltan lép színpadra koreográfiáival, nem tartozik a kényszeres premierhalmozók közé; de ha önálló előadást készít, a tánc megszállottainak luxus kihagyni azt. A Szegedről indult néptáncos szólista ma már a folklórgyökerű kortárs mozgásművészet egyik legelszántabb kísérletezője. Körültekintéssel és filozófiai igényességgel megalkotott, a népi tánchagyományt és mitológiát szálaira bontó, majd újraszövő egyfelvonásosai messze meghaladják az átlagos színpadi néptánckultúra kereteit. Ha Juhász Zsoltból több lenne, akik lankadatlanul járják Nyugat-Európa és a Távol-Kelet színházait, legalább olyan messzire vinnék táncművészetünk hírét, mint egy jó csűrdöngölő a békeidőkből. Ha nem messzebbre.
De Juhász Zsoltból pillanatnyilag egy van csupán, aki szerényen, csöndben távol tartja magát a trendi nyomulástól. Péntek este két újabb kísérletét mutatta be a Nemzeti Táncszínház deszkáin. József Attila Derengő rózsa és Ady Endre A muszáj-Herkules című versére készített kortárs koreográfiái a lehető legközhelyesebb témáról, a nőiségről és a férfiasságról beszélnek – korántsem középszerű nyelvezettel. Ám az első kevésbé sikerült: a Derengő meglepően átgondolatlan, csetlő-botló, olykor egyhangúvá váló nősténydrámája, bár törekedett rá, nem hozta azt a tömör, csiszolt, jelképérzékeny mozgásvilágot, amelyet megcsodálhattunk korábban A tizedik vőlegényben vagy A csűrben. Juhász a „tápláló ősanya típusát” szerette volna megfogalmazni, az anya és lányai viszonyában megmutatkozó nőmítoszt; ehelyett kidolgozatlan gesztushálót, lötyögő belső logikát kaptunk, a színpadon sokszor csak tébláboló, a csonka szimbólumokban el-elbotló szereplőkkel.
Hat érzéki, áttetsző ingbe-pendelybe bújtatott táncosnő, hat karcsú nimfa és démon örvénylik szakadatlanul az Anyát játszó Maros Anna körül. Juhász Zsolt táncosai nem hétköznapi kartáncosok, hanem vérbeli mozgásművészek: megannyi karakter, bölcs és finom humorú, asszociatív testtudat – csak nem kaptak lehetőséget a koreográfustól arra a robbanásra, amely mindvégig a színpadi szituációban, a mítoszban és leginkább a vádlijukban ott feszült. E robbanás csak a második darabban történt meg. A muszáj-Herkulesben is voltak lanyhulások, volt túlhajtott monotónia; de ez az Ady-hommage és minden vergődők emlékműve nagyszerű öniróniával és drámaisággal mutatta meg a férfilét stációit.
Csábítás és elcsábítás, mondén századelő, viadal nőkért, bambán kapirgáló kakasok-tyúkok életük szemétdombján, fekvőtámaszozó ifjonc, öreg, ravasz, takarékos bika a háttérben: Juhász felvonultatta és mély értelművé tette a férfiasság kliséit. És mintha Mucsi Jánosra öntötték volna az idősödő világfi szerepét: ahogy a vendéglői asztalnál meghúzódva küzd a cérnametélttel, ahogy kisujja rándításával, elegánsan és minden hájjal megkenten elhappolja az ifjú akaratember, Ignéczi Gergő elől a nőt. Ha csak megmozdul, vagy meg se rezzen, abban benne van minden, ami adys és muszáj-herkuleses. Izomszagú és éteri, fájdalmasan és szánalmasan férfias, ficsúrság és örök nyughatatlanság ambivalenciája teszi feszessé és provokatívvá a művet. És (mindkét egyfelvonásosnál) a kitűnő színpadkép, Túri Erzsébet munkája, valamint Kiss Ferenc, Szokolay Balázs, Korom Attila és Küttel Dávid élő muzsikája, amely szuggesztívan keveri a népzenét a barokkal és a kortárs elemekkel. Mondom, Juhász Zsoltot és társulatát szemmel kell tartani. Nem tudhatjuk…
(Derengő, Muszáj-Herkules. BM Duna Művészegyüttes. Nemzeti Táncszínház, március 12.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.