A fájdalomherceg

-IRODALOM-

2004. 04. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Benedek István intapusztai munkaterápiás telepét idézi meg az író-elmegyógyász népszerű rendhagyó regénye, az Aranyketrec. A professzor által 1952-ben létrehozott, majd öt eredményes esztendő után felülről, erőszakosan megszüntetett intézet talán legizgalmasabb lakója volt a „fájdalomherceg”, a gyógyíthatatlan skizofréniával küszködő, zseniális, önálló életre képtelen, tisztaságmániás költő, Karinthy Gábor. Saját betegségének természetét is vérfagyasztó éleslátással volt képes figyelni, rohamait ördöggörcsnek nevezte. Úgy érezte hogy hatalmába keríti a sátán. Benedek professzor intapusztai betegparadicsomának értelmetlen fölszámolása után, 1974. november 13-án bekövetkezett haláláig befogadta, odaadón ápolta Karinthy Frigyes idősebb fiát.
Az 1914-ben született nagy reményű költő egészen fiatalon Benedek Istvánnal és Szendrő Józseffel közösen alapította a Hangszóró című folyóiratot. Bizarr hangú, kifinomult zeneiségű költeményeit a Nyugat és a Szép Szó közölte. Első, Devecseri Gáborral közös versgyűjteményük 1932-ben, az Étel és ital 1937-ben, a Bánat pedig egy évvel halála előtt, 1973-ban látott napvilágot, többek között mentora, barátja, orvosa, Benedek István fáradozásának köszönhetően.
A nemrégiben immár másodízben megjelent könyv, az Én, fájdalomherceg a költő összes fennmaradt költeményét tartalmazza Lator László bevezető esszéjével. A Bánat című kötetben megjelent önéletírás tanúbizonysága szerint Karinthy Gábor számos műve megsemmisült, valószínűleg az életről, a szerelemről, a bánatról tervezett szintézisregényének vázlatai is.
Karinthy Gábornak egy dologgal volt szerencséje életében, még- pedig Istentől megáldott költői, műfordítói tehetségével. A vékonyka kötet lenyűgöző költeményeket tartalmaz, híven példázva Pilinszky János szavait egy 1967-es interjúból: „Nem az a fontos, hogy a madár hányszor csap a szárnyával, hanem hogy íveljen.” Annak idején Benedek István is megérezte, Lator László is leírta, bármily kegyetlenül hangzik, Karinthy Gábornál a kivételes talentum egyik erőközpontja nem más, mint maga a betegség, amely ugyanakkor a hétköznapi élet száműzöttjévé tette. Édesapjának nagy kortársaira, Kosztolányira, Tóth Árpádra emlékeztető cizellált formakultuszának egyensúlyra törekvő elemeit szinte belülről robbantja szét a leküzdhetetlen szorongásélmény. Artisztikus, impresszionisztikus képekkel kezdődő költeményei váratlanul torkollnak lidérces látomásokba. A ritmus aranymetszéses összhangja és a zaklatott víziók diszharmóniája együtt teremt egészen egyedi hatású költészetet. A természet tavaszi rügybontását is viharosan háborgó képekben tömöríti: „ezt mondom a gaz leveleknek: / „Tavaszodik már! Itt hiába / zörögtök, irígyen recsegtek.” Lázban égő angyalok, óriássá nemesülő törpék, futballozó, ellenszenvesnek látott kamaszok képei együtt fejezik ki a kitaszított ember életvágyát és életidegenségét, amely kiváltképpen fölismerésélményt vált ki egy beteg világban. Vágyát az elmúlás esztétikuma iránt híven tükrözi az Őzikék című versének befejezése „őzikék lépdelnek ott hallgatag… / míg ábrándos szívükből ifjú álom / lobogó dala zúg… S a táj, a kék, / éppen tűnődik a halálon…
A fájdalomherceg éles és tiszta képekben szembesült a halállal is, amelytől valószínűleg jóval kevésbé félt, mint az őt körülvevő kor démonaitól és az élettől.
(Karinthy Gábor: Én, fájdalomherceg. Ulpius-ház, Budapest, 156 oldal, 1780 Ft.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.