A megszenvedett nyugalom

2004. 05. 20. 16:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A lengyel szabad vers meghonosítója, a huszadik századi lengyel drámairodalom egyik megújítója, a lengyel egzisztencialista próza úttörője, Tadeusz Rózewicz ma már ikonja a kortárs kelet-európai irodalomnak. A magyar fordításban 1967-ben megjelent A mi kis stabilizációnk című drámakötetének példányait rongyosra olvasta a magyar közönség is. Színdarabjaiban a szürrealista lírai hőst jeleníti meg. Nyelvi leleményei, a lét és a nem túl szívderítő kelet-európai szocialista társadalom titkait föltáró paradoxonjai az abszurd Mrozek életművéhez képest is felismerésélményt jelentenek. Az 1921. október 21-én született mester áprilisi 17-i budapesti látogatása a mai olvasóknak is eseménynek számított, a ferencvárosi költészeti fesztivál szenzációja volt a találkozás Rózewiczcsel, ami egyúttal a Ráday Könyvesház első könyvkiadói bemutatkozását is jelentette a lengyel nagymester Anya elmegy című kötetével.
Tadeusz Rózewicz életének egyik legnehezebb korszakát idézi fel a vallomásokból, naplójegyzetekből, versekből összeállított, rendhagyó szerkezetű könyv. A kötet középpontjában ama három hét történetének megidézése áll, ami 1957. május 23. és 1957. július 16. között zajlott az író életében. A költő édesanyja e bő három hét alatt folytatta sziszifuszi küzdelmét a halállal. Rózewicz az anya távozásának pillanatában ébredt rá, hogy végérvényesen felnőtt. Mellette maradt szerettei: édesapja, filmrendező öccse, Stanislaw Rózewicz, felesége, gyermekei már őt tekintik biztos lelki támasznak, ami egy író számára igencsak nehéz, szinte teljesíthetetlen penzum. A költő már csak a másvilágba tért anya emlékmásának panaszolhatja el a szocializmusbeli létre kárhoztatott alkotó egyre sokasodó gondjait, bajait. E képzeletbeli beszélgetéseket nem könnyíti meg, hogy Rózewicznek nem adatott meg a feltétel nélküli hit kegyelme. A fájdalmat mégis enyhíti a gyermekkor közös pillanatainak megidézése, amikor az anya képes volt megkönnyíteni családja számára a háború, a többrendbeli megszállások megpróbáltatásait is. A szabálytalan emlékidézést körbeszövik a szorongásos álmok, a félmúltba tovatűnő emlékek fonalából teremtett anya-versek és az a különös, ódon hangulatú elbeszélésrészlet, amelyet Rózewicz édesanyja valódi naplójegyzeteinek felhasználásával dolgozott bele a regénymontázsba. Megkapó a XX. század elején született emberek életigenlése és feltétel nélküli hite, amellyel az anya már saját gyerekkorában is képes volt elviselni a leírhatatlan orosz–lengyelországi, falusi nyomort is. Tadeusz Rózewicz egyszerre lát és láttat édesanyja legyőzhetetlen derűjével és saját, kissé megfáradt, rezignált értelmiségi kétkedésével. S eközben, lassan édesanyjához öregedve, beléje költözik az anya bölcsessége, amely segíti a megbékélést a sorssal. Rózewicznek sikerül közvetítenie a látszólag egyszerű, de nagyon is megszenvedett nyugalmat is.
(Tadeusz Rózewicz: Anya elmegy. Fordította: Keresztes Gáspár és Körner Gábor. Ráday Könyvesház, Budapest, 2004.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.