Négy ember sorsa

Vathy Zsuzsa Angyalhíd című regényére többekkel együtt tavaly megkapta az Írókarácsony-díjat, amelyet a legilletékesebb szakmai testület, az írószövetség prózai szakosztálya a legjobbnak ítélt kötetek szerzőinek ad át az ünnep előtti utolsó hétvégén. A gyors siker fényében kiváltképp feltűnő, hogy az írónő a regény tavalyi könyvheti megjelenése óta egy sort sem publikált, a Magyar Nemzet-beli tárcáinak sorozatát is szünetelteti.

2004. 06. 01. 16:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az írónő kérdésünkre elmondta: nem a műfajjal vannak gondjai, hanem arra kezdett gyanakodni, hogy a tárcákat novellák helyett írja, s most már újra szeretne par excellence elbeszéléseket alkotni. Irodalmi folyóiratokban mostanában azért nem publikált, mert nem volt mit. Három-négy évig írni egy regényt azt is jelenti, hogy semmi mással nem foglalkozik az ember. Keveset olvas, a közszereplést minimálisra csökkenti, egy kis túlzással beszélni is elfelejt – tűnődik.
Arra a kérdésünkre, hogy az Angyalhíd miben különbözik korábbi munkáitól, Vathy Zsuzsa azt felelte, hogy élete kivételes időszakának megörökítését köti e munkájához. Azt az eufóriás örömöt szerette volna kifejezni, amely 1990 márciusában, a rendszerváltozás első pillanatában tört rá és hosszú ideig eltartott. Vége lett a rendszernek, ami nyilvánvalóan rossz volt, mégis, némi balszerencsével akár húsz-harminc évvel tovább is eltarthatott volna. Megkönnyítette a dolgát, hogy már nem kellett a cenzúrától tartania, nem kellett félnie attól, valakik kihúzatnak belőle sorokat, oldalakat, átíratják, és a belső cenzúrát sem kellett működtetni. Első novellájának megjelenése előtt, 1968-ban a főszerkesztő azt kérte tőle, írja át úgy a történetet, hogy ne az NDK-ban, hanem Svájcban játszódjék.
A regény egy lányról szól, akinek öt élete van öt különböző történelmi korban. A kerettörténet 1952-t, a Sztálin halála előtti évet idézi. A Nagy Álom és a Rémálom mellett azonban nemcsak a szereplők félelme, bosszúja, eltorzult kötelességérzete, hanem gyarlósága és embersége is megjelenik. Az angyalok pedig úgy kerültek a könyvbe, hogy az istenkeresés Vathy Zsuzsa egész életét végigkísérte. Vannak, akik úgy születnek, hogy hisznek, másoknak sok év kell, amíg elfogadják, belátják, amit Hamvas Béla így fogalmaz: „A hit nem áll szemben a tudással. A hit mágikus aktus… természetfölötti tapasztalat, emberfölötti érzékenység. Hihetetlen, Marx, Lenin, a kommunisták mennyi energiát fordítottak arra, hogy a vallást, Istent kitöröljék az emberek fejéből.”
Az írónő nemcsak arra gondol, hogy figyeltek és jelentették, ki jár templomba, ki meri megkockáztatni az egyházi esküvőt, a keresztelőt, hanem arra: előadások, tananyagok, röpiratok tömege foglalkozott azzal, hogy a materializmus az egyetlen lehetséges világnézet. Száz év sem telt bele, a gyakorlat is bebizonyította, hogy a kommunista utópia minden jóslata téves vagy hamis volt. Nem véletlen, hogy a diákok nemigen kapták kezükbe a teljes Kommunista kiáltványt, inkább csak részeket idéztek nekik belőle, mert egyébként nyilvánvalóbb lett volna az elfogadhatatlansága.
Az írónő elárulta: az angyalok úgy kerülnek a regénybe, hogy az 1952-es kerettörténet kamasz szereplőjének az a kívánsága: ne kelljen beérnie egyetlen élettel, egyetlen sorssal, több is jusson neki. Őrangyala teljesíti a kívánságát, és négy korban, négy szerepben, négy különböző személyiségbe öltözve élhet át ötszáz évet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.