A művészi siker önmagában nem értékmérő

A Medgyessy-kormány és a kultusztárca is túljutott saját kormányzati ciklusának félidején. Egyre több mérvadó szakember mondja ki: hiába valósult meg a filmtörvény, ha még a kormány sem tartja be. Az úgynevezett irodalmi kerekasztal is csődöt mondott, felrobbant, még mielőtt bármiféle eredményt elért volna. Hernádi Gyula író, forgatókönyvíró, a Független Magyar Írók Szövetségének elnöke a kultúra mindkét „húzóágazatának”, az irodalomnak és a filmnek is mértékadó személyisége. Megkértük, értékelje az utóbbi hónapok viharos történéseit.

2004. 07. 07. 18:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Önt a Népszabadság június 26-i, szombati számában megjelent cikk írója belekeverte a Zabó Gábor rendező Why című készülő filmje körüli állítólagos botrányokba. Mi az igazság?
– Zabó Gábort harmincöt évvel ezelőtt úgy ismertem meg, hogy szabályosan megszólított az utcán, s megkérdezte, elolvasnám elsőként Where – azaz Hol című, különös, kísérletező, kiváló avantgárd forgatókönyvét. Elolvastam, és nagyon tehetségesnek találtam. A film időközben elkészült, szerintem kiváló. Eltelt harminc-egynéhány év, Zabó a legújabb, a Why, azaz: Miért című forgatókönyvét is megmutatta nekem, ez is tetszett. Megkért, hogy segítsek. Elkezdtem híresztelni a szakmában, hogy Zabó tehetséges ember, érdemes vele foglakozni. Azután megkért, hogy lépjek be a Why című film alapítvány szakmai kuratóriumába. Beléptem, anélkül hogy bármi anyagi ellenszolgáltatást is várnék tőle ezért. Ezt a legnehezebb elhinni, de így van. Zabó esete híven példázza azt, amikor valaki a szakmán kívülről jött be a filmesek társaságába, s mindenki csákós verébnek tekinti. Megpróbálják hát agyonverni, denunciálni. Feljelentették, hogy megpróbálta manipulálni az ORTT-t, a rendőrség elkezdett nyomozni utána, s kiderült, hogy szó sincs korrumpálásról. Felmentették, de érvényesült a Kosztolányi-féle kabátlopás- szindróma. Ma is gyanakodva kerülgeti mindenki.
– Mi a véleménye a filmszakmáról itt és most?
– Látja, az öregkornak mégis vannak előnyei. Az 1963-as Oldás és kötés óta enyhén szólva jó pár filmem – elsősorban Jancsó Miklóssal közösen – megvalósult. Ma már kívülállóként állapíthatom meg: hosszú idő után elkészült a filmtörvény, mégis mindenki ugyanolyan elégedetlen, mint azelőtt. Olyan a magyar filmszakma, mint egy hatvanas évekbeli olasz filmvígjáték. Mindenki egyszerre kiabál, így senkinek nem érteni a szavát. Csak sejtjük, hogy a hangadók közül mindenki dicsekszik valamivel, azok is, akiknek nincs mivel. Legkevésbé a jelenlegi kulturális kormányzatnak, hiszen a választási ígéretei közül semmit nem valósított meg.
– Nem akarom védeni a jelenlegi kormányt, de amióta a világon vagyok, a kultúra válságáról beszélünk.
– Én sem találtam meg a bölcsek kövét, de úgy gondolom, ez a kormány az elődeinél is kevésbé érti meg, hogy a kultúra olyan beruházás, ami csupán hosszú távon térül meg. Ha viszont nem kockáztatunk érte, akkor az egész nemzet léte veszélybe kerül. Sőt, embervoltunk legfőbb záloga semmisülhet meg. E bölcsesség nélkül hiábavaló minden kerekasztal, a törvény is holt betű. A művészet, a tudomány, az oktatás az emberi agyakban térül meg, hatalmas, világokat megrendítő, megmentő energiákat indukál, ami kilendítheti a gazdaságot, a társadalmat is a holtpontról. Kultúra és művészet nélkül nem élet az élet.
– Akkor tehát végünk van?
– Szó sincs róla. Miközben például a filmszakmában folynak a harcok és a rivalizálások, a hangadók temetik a magyar filmet, sorra készülnek a fiatalok jobbnál jobb, szellemesebbnél szellemesebb munkái. Mészáros Péter Cannes-ból hozott nagydíjat, a kisfilmek kategóriájában Pálfi György, Fliegauf Benedek, Török Ferenc, Antal Nimród és mások is bizonyítják, hogy az igazi tehetség ötvenmilliós költségű filmből is kibontakozhat.
– Mi a helyzet az irodalommal?
– Az irodalomban szinte szó szerint ugyanez a színjáték folyik. Megalakult az írói kerekasztal, az lett volna a feladata, hogy gyógyírt keressünk az írótársadalom közös gondjaira, ehelyett egymás torkának ugrottunk. A klikkek háborúja odáig fajult, hogy a Szépírók Társasága és a József Attila Kör kitalálta a Gyurkovics Tibor vezette Magyar Írók Egyesületéről és a Független Magyar Írók Szövetségéről, hogy fiktív, nem elég reprezentatív szervezetek, így nincs helyük a minisztériummal tárgyaló írói kerekasztalnál. Amikor bebizonyítottuk feketén fehéren, hogy az általuk összeállított kérdőív kritériumainak mindkét szervezet sokkal inkább megfelel, mint ők (magyarul: mind a Magyar Írók Egyesületében, mind a Független Magyar Írók Szövetségében külön-külön is több József Attila- és Kossuth-díjas alkotó van, mint az övékében együttvéve, s csak a függetleneknek több mint ötven rendezvénye volt tavaly az ország különböző részeiben), hirtelen kiléptek, s felrobbantották a kerekasztalt is. Kinek használtak? Legkevésbé az írótársadalomnak…
– A fiatalok már esti mesének gondolják, hogy volt egyszer egy irodalom, ami eltartotta a művelőit…
–Még mielőtt elkezdenénk újrafényezni a hatvanas évek iránti hamis nosztalgiákat, emlékezzünk: az a bizonyos struktúra, ami lehetővé tette, hogy a művészetek, a tudományok, a közoktatás művelői jobbára meg tudtak élni, a két világháború között alakult ki, s olyannyira életképesen ágyazódott be a társadalom mélyszerkezetébe, hogy a Kádár-korszaknak csak a nyolcvanas évek végére sikerült szétvernie. Klebelsberg Kunó sikeres minisztersége nem csak afféle hamis legenda, okos törvényeket hozott a magyar irodalom, a magyar művészetek, a magyar kultúra, a magyar közoktatás védelmében. Az általa létrehozott tanyasi, falusi iskolákban vált olvasóvá a magyar nép többsége is. Úgy gondolom, hogy itt és most a magyar kultuszminiszternek, de az oktatási miniszternek sem az lenne a feladata, hogy bürokratikus előírásokat teljesítsen s a piac törvényeire hivatkozzon, hanem hogy a magyar kultúra és a magyar közoktatás érdekeit képviselje. Rossz példa arra hivatkozni, hogy a cannes-i nagydíjas dokumentumfilm, Moore Fahrenheit 9/11-e – amely igen kemény kritikával leplezi le a Bush-kormányzat gazdasági háttérérdekeltségeit az iraki háború kirobbantása kapcsán – bezzeg három nap alatt nyolcvanmillió dollárt fialt, hiszen az Egyesült Államokban háromszázmillió ember él. Ha valamikor mégis újjáalakulna a kerekasztal, s megszületne valamiféle törvényi szabályozás, létfontosságú lenne, hogy egy szakmától, politikától független szakbizottság kiajánlaná külföldre a könyveinket, s a fordításukra forrást biztosítana. Ez már Európában mindenütt így van, még a közvetlen szomszédainknál is. Ám az irodalomról is ugyanaz a sokak által ókonzervatívnak gondolt véleményem van, mint amire már utaltam a filmeknél is. Sírunk, panaszkodunk, de érzésem szerint ugyanannyi jelentős opus készül ma is, mint tíz, húsz, ötven, hatvan évvel ezelőtt. A művészet nem úgynevezett művészeti életből, nem vitákból és törvényekből, hanem művekből van.
– Az viszont tagadhatatlan, hogy a digitalizáció korában nem kifejezetten az irodalomnak áll a zászló.
– Jó néhány közönségsikert is kivívott mű birtokában én félve kimondhatom: ha nem is illendő lebecsülni, még kevésbé szabad túlértékelni a szakmai vagy a közönségsikert. A múlt század egyik legnagyobb prózaírója, Krúdy Gyula viszonylag sikeres, gigászi nagyságrendű költője, József Attila tragikus haláláig, valljuk be, sikertelen volt. Sajnos a igazság többnyire az, a kivételek is a szabályt erősítik: minél jobb és maradandóbb a mű, annál hosszabb idő kell ahhoz, hogy megemésszék a befogadók.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.