Haikutónus, finom irónia, humor

2004. 07. 24. 17:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Imaverseknek, versimáknak, apokrifoknak nevezi Jókai Anna a Virágvasárnap alkonyán című könyvében olvasható munkáit. A Kossuth-díjas írónő a magyar társadalom életéről üzen olvasóinak. Olykor emelkedett hangú fohászokban, máskor halkan esengve kér kegyelmet a teremtő Atyaistentől, az emberek sorsát is vállaló, megváltó Fiúistentől a magyarság és az emberiség számára.
Hatalmas lelkierővel lesz úrrá a kételyein, mert nincsenek illúziói az átlagemberi mentalitásról, de azt is tudja, Isten mennyire irgalmas és megbocsátó. Egyetlen dologtól nem tudja megmenteni az embert: saját öngyilkos vagy kifejezetten buta cselekedeteinek következményeitől. Még kevésbé saját embertársainak kegyetlenségétől. Nem véletlenül fejezi be az Ima kétezer küszöbén című, nagy ívű prózaversét éppen így: „…gyere, Isten, akár büntetni is, / mert Néked még a büntetésed is irgalmasabb, / mint a jutalom, / amit embernek készített az ember”. Az író-költőt ugyanakkor nem vakítja el a rettegés, nem borítja el az egyetemes szorongás sem. Jókai Anna ugyanis tisztában van azzal, hogy egyáltalán nem olyan kevés az igazak száma e földön, mint azt a legelkeseredettebb pillanatainkban hinnénk. Ám a krisztusi humanista költő nem zárhatja ki az elesetteket, a bűnösöket az üdvösségből, hiszen Jézus is a betegekhez jött el, nem az egészségesekhez.
A jelenkori emberiség iránti aggódásánál is megrázóbb a féltés, amit Jókai Anna a jövőnkért érez. A „semmitől” viselős korai narkomániásokért, a mindennapi látszatnyüzsgés és fontoskodás megszállottjaiért, a hétköznapi szükségletek ördögi köreinek rabjaiért, a panelszürke betondzsungelbe született, Isten képére teremtett gyerekekért egyaránt imádkozik. A nemzet s a magyarság fölemelkedéséért is képes magas hőfokon szólni, ahogy teszi az Ima Magyarországért című költeményben.
Műfaji szempontból igen változatossá teszik a kötetet a különféle alkalmakra született Apokrif imák, amelyekben a filozofikusan aforisztikus haikutónus, a finom irónia, de az ostorozón erőteljes humor is fölcsendülnek. Új oldaláról mutatkozik meg Jókai Anna például A fáraó utolsó imája című költeményben, ahol a látványnak, a versképet alkotó megjelenési formának is komoly szerepe van. Ellentétben számos öncélúan formabontó művel, az említett költeményben a formai játék belső üzenetet hordoz. Az egydimenzióssá egyszerűsített piramisforma a pellengérre állított bölcsesség nélküli meddő okosság, a féltudás szimbóluma. Jókai Anna a játékos öniróniából is ízelítőt ad az Életmű című kötetzáró önvallomásban: „Valami újba kéne fogni. Csinálni egy formabontó koldus-tarisznyát. Adjatok, adjatok, amit Isten adott…” Az árnyalt tradicionalizmus, a krisztusi humanizmus, az önfeledt játékosság hármas egysége teszi hitelessé azt a bölcsességet is, amellyel Jókai Anna, hasonlóképpen a Ne féljetek című regényének alapattitűdjéhez, a halálfélelmet is megszelídíti. A Halál Angyala szól című költemény tanúbizonysága szerint a hívő ember tisztában van azzal, hogy a halál nem az élet végét, hanem egy másik élet kezdetét jelenti.
(Jókai Anna: Virágvasárnap alkonyán. Versimák. Széphalom Könyvműhely, 2004, 1990 Ft)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.