Hová tűnt a magyar filmgyártás jó híre?

André Szőts magyar származású filmproducer, író 1956-ban emigrált Magyarországról. Számos világhírű, kultikussá vált nagyszabású európai történelmi mítoszfilm, többek között a Cyrano de Bergerac és a Napóleon producereként szerzett tekintélyt Magyarországnak is. A rendszerváltozás után itthon is létrehozta az André Szőts Productions (ASP) iroda budapesti kirendeltségét. A lapunk május 25-i számában megjelent interjúban határozott véleményt nyilvánított a magyar filmgyártás mai állapotáról. Ennek hatásáról is kérdeztük.

2004. 07. 03. 16:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ön a múltkori beszélgetésünkben azt a gyanút fogalmazta meg, hogy úgy tűnik, mintha a kormány nem akarná betartani a saját maga által szentesített filmtörvényt.
– Fogalmazzunk pontosan. Európa nagy országaiban is azon múlik a filmtörvény sikere, vagy sikertelensége, hogy az állami adminisztráció ritmusa képes-e ráhangolódni a privát szféra ritmusára Ha a törvényt a filmkészítés ügye iránt barátian elkötelezett állami adminisztráció alkalmazza, amely rugalmas automatizmusokká egyszerűsíti a bürokratikus folyamatokat, akkor a törvény működőképes. Itt az alkalom, hogy a magyar kormány eloszlassa azt gyanút, amely szerint képtelen saját törvényének rugalmas alkalmazására. Elkészült egy komplett filmtervem, amely édestestvére korábbi munkáimnak, a Cyrano de Bergeracnak és a Napóleonnak. A mű francia–német–angol koprodukcióban készülne, és a korábbiakhoz hasonlóan komoly hasznot és tekintélyt szerezhet a magyar filmiparnak. Világhírű rendező, világhírű színészek, tízhetes forgatás. Először a magyar minisztériummal kell megvitatnunk a témát és a részleteket. Hétfőn lesz az első nagy értekezletünk, a konkrét téma jó ideig nem lesz publikus. A hazai bürokratikus nehézségek és a pályázati rendszerek abszolút szubjektivitásának ismeretében úgy készülök a filmem minisztériumi előtárgyalásaira, mintha Napóleonhoz hasonlóan csatába indulnék. Pedig például a Napóleonnal is meglehetősen nagy összeget tudtam mobilizálni egy érdekes könyvelési konstrukcióval, amelynek segítségével az állam 500 millió forintot keresett, miközben 380 millióval támogatta a tervet. Ha nem sikerül zöldágra vergődnünk, akkor ezt elsőként önök, újságírók fogják megtudni. Ha viszont megnyerem a csatát, annak győztese Magyarország lesz, hiszen sorban tudom hozni a filmeket az országnak.
– Sokan kétségbe vonják a magyar film hatvanas-hetvenes évekbeli aranykorának létezését is. Ám azt senki nem kérdőjelezi meg, hogy a Mafilm Nemzetközi Produkciós Filmosztálya, a magyar film ipari szférái a nyolcvanas évek végéig világszínvonalon működtek. Ön szerint mi a helyzet most?
– Tizenöt évvel ezelőtt e tekintetben elsők voltunk Kelet- és Közép-Európában, mára Prága, Bukarest, Vilnius és Szófia is lekörözte Budapestet. E negatív trend megfordításának eszköze lehet többek között az infrastruktúra fejlesztése, új stúdiók létrehozása, a régiek korszerűsítése, a stábok létszámának újrafeltöltése. Pozitív tendenciára utal az etyeki stúdió terve, amely mögé Demján Sándor és Andrew Vajna is felsorakozott. Nagy baj az is, hogy elszálltak a hazai árak. Ehhez képest groteszk, hogy a szakembereink igen csak elkényelmesedtek, mondhatni, három ember munkáját heten végzik el. Egy adott ország filmhelyzetéről nagyon sokat elárul az is, ha az ember ebédidőben ellátogat a produkciók kantinjába. Franciaországban egy átlagos forgatási napon a konyha negyvennyolc emberre főz, Magyarországon ez a szám hetvenötre rúg. A film, azt gyanítom, az élet kis tükre, ami mikrokozmoszként modellezi az ország gondjait. A magyar film reformja a rendszerváltozás után nem vette tudomásul, hogy történelmünk és hagyományaink kincsesbányaként működhetnének egy valódi értékekre fogékony filmes számára. S mintha éppen most felednénk, hogy a magyar film a két világháború között azért tudott felvirágozni, mert a külföldiekkel folytatott zseniális cserejátékot. 1968-ban a Mafilm Nemzetközi csereosztálya újraszülte ezt a tendenciát. A mai magyar filmszakma csak befelé képes nézni. Hangadó filmrendezőink fényévnyire állnak a realitásoktól, évtizedeken át folytattak terméketlen vitákat, ahelyett, hogy azon tanakodnának, hogyan kellene kinyitni az ablakokat és az ajtókat, hogy jöjjön be végre friss levegő. A helyzet aligha változhat, amíg ugyanazok próbálják a rendszert megjavítani, akik annak idején elrontották.
– A gondok egyik fő forrása az, hogy a szakma maga akar saját kizárólagos mércéje lenni. Pedig nincs igazságtalanabb elosztási rendszer a lobbik belső kontraszelekciójánál.
– A jelenlegi filmtörvényben is szerepel egy filmiroda terve, amely immár a megvalósulás stádiumában van. Ám, amint ténylegesen is létrejön, a túlbürokratizált, túlkomplikált és szubjektív Magyar Mozgókép Közalapítvány feleslegessé válik. Tökéletes, hibátlan rendszerek nem léteznek, de akár tetszik a mai magyar filmrendezőknek, akár nem, előbb-utóbb bele kell nyugodniuk, hogy a létező legjobb megoldás az Európa-szerte elfogadott francia Centre National du Cinéma, a Filmközpont, amelyet mind a politikától, mind a szakma belső érdekviszonyaitól független, megbízható hivatalnokok működtetnek, világos, követhető, átlátható alapszabályok szerint. Kulcsprobléma még az eurokompatibilis médiatörvény, amelynek elfogadásához kétharmados parlamenti többség szükségeltetne, ez most elég reménytelennek tűnik. A médiatörvénynek garantálnia kellene az állami televíziók megélhetését és a televíziós csatornáknál egy kvótaszisztémát is, ami meghatározná a magyar és az európai produkciók arányát. Egy működőképes médiatörvény lehetővé tenné a különböző intézmények közötti pénzügyi kapcsolatot is. Így végre készülhetnének filmek, tévéjátékok, amelyekben együttműködne például a filmgyár, a televízió és a rádió.
– Kevésbé köztudomású, hogy ön tanít is Magyarországon.
– Az ELTE-n 90 növendéknek tartottam egy szemeszternyi előadássorozatot. Ősztől felkértek a folytatásra, ez is jó alkalom volt arra, hogy elgondolkozzam a producer szerepéről a virtuális világban. És arról is, hogy mi a virtuális világ szerepe a mi életünkben. Az egyetemen is elmondtam például, mi hibádzik szerintem a jelenlegi magyar kultusztárca filozófiájánál. A működőképes újkori kulturális minisztériumok egyik lehetséges modelljét Franciaországban De Gaulle és Malraux teremtette meg. A kultusztárca szerintük nem más, mint az adott állam leghívebb önkifejezési módja. Nem véletlen, hogy Franciaországban a kultuszminisztérium aktívan részt vesz az országot érintő építkezésekben. A kulturális minisztérium saját szakfeladatainak ellátásán túl is mindent megtesz azért, hogy saját kormányzati ciklusán túl markánsan jellegzetessé tegye a kulturális életet.









Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.