Egyenes zene

T É K A

2004. 08. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rájöttem, hogy a zene egész embert kíván, beleértve, hogy honnan és kiktől jön – az fog a hangszeren megszólalni. Rájöttem, hogy soha nem fogok tudni abból az indíttatásból muzsikálni, mint Coltrane, Griffin vagy a többi mester. Így támadt arra igényem, hogy a saját élményeimet játsszam. Ugyanis gyakorlás közben feltűnt, hogy miközben az első kis darabjaim létrejöttek, a nagyszüleimre gondoltam. Azóta is fontos ez az irány. Hogy az én szeretteim mindig ott legyenek a lelkemben – visszhangoznak Dresch Mihály szavai a magyar zeneéletben, s hogy komolyan is gondolja, azt kézzel foghatóan érezzük a legutóbbi lemezén, az Egyenes zenén.
A Dresch Quartetet hallgatva sokszor eszembe jut, vajon menynyire mélyen gyökerezik a magyar népzenei hagyomány a lelkünkben? Mennyire érezzük sajátunknak ezt az évezredek érlelte örökséget? Dresch Mihályt valahogy úgy fogta meg a folklór, ahogy Bartókot, Kodályt: soha többé nem tudtak úgy leírni egy hangjegyet sem, hogy azt ne itatta volna át ez az életre szóló élmény.
Az Egyenes zene jó pár száma nyíltan vállalja a folkeredetet, konkrét népdalokat, táncdallamokat dolgoz fel. Néhány darabban azonban csak hangulatában és lelkületében érezzük ezt a hagyományt, mint a címadó műben, a Füstben, az Áldásban vagy a Hajnalban, ezek azonban, ha lehet, még meggyőzőbbek: Dresch úgy használja a népzenét, mint a festő a színeket, annyira természetesnek érezzük, hogy jelen van a dzsesszműfajban. Olyan névjegy ez, mint másnál egy-egy állandóan viselt ruhadarab, egy-egy örökké visszatérő szófordulat. Csak éppen ez tesz igazán egyéniséggé, nem a külső, felvett stílus, mert ez belülről fakad, s ettől mindent meghatároz. Ez az, ami a Dresch Mihályt a világ legjobbjainak egyikévé teszi.
Az Egyenes zene a lélek mélységeiről is szól. Dresch élete egyik nagy krízisének fájdalmait komponálta bele a lemezbe. Az címadó Egyenes zene, a fájdalmas szaxofonszólóval és a hozzá csatlakozó, szinte síró népi hegedűhanggal, vagy a Hajnal reményteli motívumai keserédes nosztalgiát teremtenek, hogy aztán a meghatóan bájos gyermekhang, Dresch Anna nevű kislányának éneke varázsolja el a hallgatót. Egy egész életút bújik meg a számok között, minden keservével és örömével. Ahogy Dresch mondja: „hogy az én szeretteim mindig ott legyenek a lelkemben”.
(Dresch Mihály Quartet: Egyenes zene. BMC Records, 2004)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.