Ragyog az operettkirály emléke

Az operettvilág koronázatlan királyaként emlegetett Kálmán Imre emlékét 1987 óta múzeum őrzi Siófokon. A Balaton fővárosában a világhírű művészről elnevezett sétány ötös számú házában. A szülőházban berendezett emlékhely Matyikó Sebestyén József múzeumigazgató szívós és szakszerű tevékenységének köszönhetően a zeneszerző születésének százötödik évfordulója előtt két nappal, 1987. október 22-én nyílt meg. A jelenlegi városvezetés is féltő szeretettel ápolja a Kálmán-hagyományokat.

2004. 08. 05. 14:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az emlékház falán tábla hirdeti, hogy innen indult a világhír felé Kálmán Imre, az operettkirály, aki 1882. október 24-én született Siófokon. Párizsban hunyt el 1953. október 30-án, és november 5-én, saját kívánságára Bécsben temették el. Április 11-én még átvette a francia Becsületrend tiszti keresztjét. A házban látható többek között az a régi zongora, amelyet Kálmán Imre tizenhat éves korában, megtakarított pénzén vásárolt, s élete végéig ereklyeként őrzött. A hangszer társa volt a zenei őstehetségnek induló fiatalember első csalódásainak, de az üstökössebességgel sikerre verődő pálya első átütő diadalainak is. Édesapja, Koppstein Károly siófoki gabonakereskedő és vállalkozó tönkrement, s a család 1896-ban a szeretett Siófokról Pestre költözött. Krónikus ínhüvelygyulladás következményeként a fiatalember félbehagyta zongoratanulmányait. A legfájóbb fiatalkori élménye volt, hogy bár a Saturnalia című szimfonikus költeményének vezénylésével zeneszerzőként zeneakadémiai oklevelet szerzett, s 1905-ben bemutatták az Endre és Johanna című újabb szimfonikus költeményét, majd a Pereszlényi juss című énekes játékot is. A Pesti Napló tekintélyes zenekritikusának számított, de komolyzenei munkáival nem aratott sikert. Ekkoriban jelentette ki: „Ha ez így megy tovább, én valami retteneteset csinálok. Operettet fogok írni…”
Kálmán Imre igazi diadalútja a Tatárjárás című operettel kezdődött: 1908. február 22-én meghódította a budapesti Vígszínház, majd 1909. január 21-én a bécsi Theater an der Wien közönségét. Kálmán Imre könnyed, fülbemászó, csábos, magyar zenei hagyományokból táplálkozó operettzenéje a tovatűnt Osztrák–Magyar Monarchia egyik emblémája lett. Akkor érezte magát legboldogabbnak, amikor a Budapesten, Prágában, Bécsben egyaránt honos szellemi elit a Monarchia mindhárom különböző karakterű, csodálatos kultúrvárosában egy emberként ünnepelte őt az Obsitos, a Cirkuszhercegnő, de mindenekelőtt az igazi világhírt fialó, 1915-ben bemutatott Csárdáskirálynő szerzőjeként. A Monarchia színes világának eltűnéséért az sem kárpótolta igazán, hogy a harmincas években Párizs, London, Svédország is a lábainál hevert. A német nemzetiszocializmus előretörése elől zsidó származása miatt Amerikába menekült, ahol a New Yorker College díszdoktorrá avatja. Kálmán Imre világsikereinek, amerikai, franciaországi kitüntetéseinek dacára élete végéig megmaradt pinceszereket, kvaterkázóestéket és a Monarchia álomvilágát áhítozó siófoki magyar polgárembernek. A jelenleg is látogatható Kálmán Imre-ház operett-történeti szempontból is kiváló kiállítása középpontjában áll az operettkirály carraraimárvány-szobra. A jeles olasz művész, Minazzoli 1953-as alkotása is tanúskodik arról, hogy Kálmán Imre hazatért szülővárosába, Siófokra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.