Doktrinérek ellensége

2004. 09. 10. 16:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rovatunkban a napokban jelent meg kritika a Zárt, bizalmas, számozott II. – Irodalom-, sajtó- és tájékoztatáspolitika, 1962–1979 című kötetről. E könyv dokumentumainak, jelentéseinek egyik gyakori szereplője Juhász Ferenc költő, a magyar irodalom egyik újkori szintézisteremtője. A jeles alkotó, aki 1963-tól az Új Írás című folyóirat munkatársa, 1974-től a lap 1991-es megszűnéséig főszerkesztője volt, a kiadói főigazgatóság, a lektornak álcázott cenzorok és hivatalból feljelentgetők, dogmatikus és értékérzékeny kritikusok figyelmének kereszttüzében állt. A Kiadói Főigazgatóság egyik 1961 és 1965 közötti korszakról szóló feljegyzésében – ha bevallottan erőszakolt értelmezésben is –, de a teilhardizmus hatását emlegetik Juhász lírája kapcsán. Amikor szembesítettük a költőt e passzussal, először enyhén szólva meglepődött. – Sok mindent mondtak már rólam, de azt nem tudtam, hogy a teilhardizmus is a bűnlajstromomon szerepelt, de ha mélyebben utánagondolunk, nem egészen jogtalan a „vád”. – Elmondta továbbá, hogy Teilhard de Chardint valóban nagyra becsüli, sőt szereti. Teológus, lelkész volta minden további nélkül összefért a természettudományos gondolkodással. Az újszövetségi megváltás krisztusi gondolatának őszinte hitét nem zavarták meg azok a zseniális sejtések, gondolatok, amelyekben feltételezte a többféle univerzum létezését. Juhász egyik époszában Giordano Bruno szellemidézésének ürügyén elmélkedik arról, hogy ha létezik több világegyetem, elvben létezhet több emberiség is. S ha ez így igaz, a megváltás kegyelme reájuk is érvényes. A Kádár-korszakban Teilhard de Chardin önmagában is enyhén szólva idealistának számított. Juhász Ferenc felfogása, amely magától értetődő tényként beszél az üdvtörténetről és Jézus Krisztus életútjáról, egyenesen vörös posztó lehetett a vezérideológusok szemében.
Az köztudomású, hogy a nagyhatalmú ideológus-kritikus, Hajdu Ráfis Juhász–Nagy László-féle zavaros nyelvújításnak nevezte a két költő öntörvényű versbeszédét. A kötetben egy 1970-es politikai bizottság számára készített feljegyzés (valójában jelentés) felidézi a népi-nemzeti ellenzéki Kiss Ferenc egyik dolgozatát. A jeles irodalomtörténész Faragó Vilmosnak azt a sajátos kritikai módszerét elemzi, amelyben a Juhász–Nagy féle költői vonal iránti ellenérzéseit egy Ágh Istvánról szóló kritikában éli ki. Ez azért is érdekes, mert Faragó ma már zseniálisnak tartja Juhász Ferencet. A költő már megszokta, hogy az 1954-es Tékozló ország című éposz megjelenése óta műveit egyesek zseniálisnak, mások zavarosnak vélik. Szerinte az a fontos, hogy mindenki úgy énekeljen, ahogyan legjobban tud. Az viszont bizonyosnak látszik: csak úgy érdemes alkotni, ahogyan legbelülről fakad az emberből. Az őszinte, tiszta szó előbb-utóbb ellenbeszél a dogmáknak, s attól a pillanattól kezdve a doktrinérek ellenségnek tekintik. „Velem is ez történt eddigi életemben.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.