Krzysztof Zanussi és a metafizika

Áldozat címmel ma tartják meg a Szindbád moziban a kilencedik keresztény amatőr filmszemlét Krzysztof Zanussi elnökletével. A lengyel film nagy nemzedékének tagja 1939. július 17-én született. Andrzej Munk tanítványa, Andrzej Wajda és Jerzy Kawalerowicz kortársa, filmjeit legutóbb a tegnap zárult Zanussi-filmhéten láthatta a közönség a Szindbád moziban. A rendezővel, aki a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészkarán tartott konferencián is részt vett, az Uránia Nemzeti Filmszínházban beszélgettünk.

2004. 10. 09. 14:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pörös Géza filmesztéta 1991-ben megjelent Illuminációk című Zanussi-monográfiájában a lengyel filmművészet nagy nemzedékén belül a sziporkázó intellektusú különutasként emlegeti önt, aki nem tesz különbséget kis és nagy feladatok között…
– Valóban nem gondolok arra, hogy kis vagy nagy filmeket készítek. Minden film lehetőséget ad arra, hogy üzenjek a világnak a világról, a szeretetről, az életről és a halálról.
– Már az 1966-os Kisvárosi halál című főiskolás vizsgafilmje is vihart kavart az ateista szocializmusban.
– Nem ez volt az első botrányom, fizika szakos egyetemistaként készítettem hasonló alkotásokat. Amatőrként kezdtem a pályámat, hívő is vagyok – ezért is vállaltam nagy örömmel a magyar keresztény amatőr filmszemle zsűritagságát. A Kisvárosi halál helyszíne egy kolostor. A hatvanas évek kommunizmusában a főiskola vezetésének első reakciója az volt, hogy a mű kerüljön a sülylyesztőbe. Aztán a dékán ravasz döntést hozott: ki kell küldeni Moszkvába, egy komszomolista filmszemlére.
A mű eljutott a Mannheimi ökumenikus, katolikus és protestáns filmfesztiválra is. Ugyanazon a héten mindkét helyen díjat kaptam. Moszkvában a film árnyaltan ateista szemléletét dicsérték, bevált hát a dékán trükkje. Mannheimben az elmélyült hit vizuális élménnyé finomításáért kaptam a trófeát. A moszkvai indokolás annak a világnak a szemléletéből adódik, amelyből 1981-ben emigráltam Párizsba, ahol a rendszerváltozásig éltem.
– A Zanussi-művek árnyalt életfilozófiáját a leglátványosabban talán az Illuminációk és a Spirál hordozzák. Van-e a létünknek metafizikai célja?
– Az 1978-ban elkészített Spirálban egy rendkívül tehetséges mérnök egyik pillanatról a másikra szembesül azzal, hogy meg kell halnia, s ettől szétesik az élete. A reménytelen végkicsengéssel valójában a kommunizmusra mondtam nemet. Filmem metafizikája a redukció matematikai képletére hangoltan épült fel. A metafizikai valóság hiánya keltette fel a nézőben azt az érzést, hogy a metafizikának igenis léteznie kell.
Furcsa, hogy mégis a korábbi, 1973-ban készült Illuminációra hivatkozom mint szintézisre. Ebben egy tudós lemond a szocializmusbeli karrierjéről, hogy életét a családnak, a hétköznapi humanizmusnak szentelhesse. E mű válaszol az ön burkolt kérdésére: érdemes-e élni, vagy nem? Nincs választásunk, az életet kaptuk. Azért, hogy megtaláljuk a helyünket. Mint ahogy egy matematikai feladatnak, az életnek is van megoldása. Ezt magunknak kell megtalálnunk, s a halálunk után derül ki, helyes volt vagy nem. A másik burkolt kérdésére, hiszek-e Istenben, a válasz: igen.
– Új filmjének címe: Persona non grata.
– A mű első része már elkészült, egy hónapos szünet után kezdünk majd a folytatásba. A film az oroszországi diplomaták történetének ürügyén a szeretetről és a halálról szól; hiszen mi másról érdemes filmet készíteni?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.