Lehet visszalépni, újra lemerülni?

Juhász Zsolt alaposan próbára teszi a befogadói türelmet új darabjával. Felteszem, egyszersmind saját magát is megkísértette: meddig boncolgatható egyetlen bölcseleti alapkérdés, meddig fonható még egy finom mívű, végtelenül feszes, már szinte csak erőszakkal tovább építhető jelképháló az önintézményesülés veszélye nélkül. Ő most elérte ezt a határt, át is lépett rajta. Ha ez vakmerő kísérlet volt, sikerült, de haladéktalanul le kellene vonni belőle a következtetéseket. Visszalépni. Eltáncolni. Újra lemerülni. Juhász Zsoltnak, az invenciózus, elszánt koreográfusnak Tükörmély című munkája fordulópont: megmaradt az esztétikai tisztesség, de ez már kevésnek bizonyult.

2004. 10. 09. 14:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pőre színpadkép, négy ablak csüng geometrikus rendben a levegőben, férfi vergődik a fal mellett darabos, kétségbeesetten kaszáló mozdulatokkal, nő ül merev mozdulatlanságban egy szobortalapzaton. Kész a juhászi alaphelyzet, amelyből az utolsó pillanatig nincs kimozdulás. Hamarosan feltűnik még egy zavarba ejtően Lenin-külsejű fiatalember két társával, akik a darab első felében passzívan ácsorognak az ablakok mögött, mint afféle dologtalan üvegesek. Mindeközben dübörög körülöttünk Lajkó Félix hegedűfantáziája, s e muzsika időnként megkülönböztethetetlen egy foggyökérkezeléstől.
Juhász Zsolt nem eredeti témaötleteiről nevezetes, hanem örökzöld létproblémák magához hasonításáról, vad és tudatmélyre ásó táncnyelvi elbeszéléséről. Most a Pygmalion-mondát, alkotó és műalkotás szerelmes-erotikus összefonódásának tantörténetét használja fel, a mottó szerint a heideggeri bölcselet fényében modernizálva azt. „A művész a mű eredete. És a mű a művész eredete” – szuggerálja a német egzisztenciálfilozófus és a magyar egzisztenciálkoreográfus egyszerre. Juhász Zsolt, az átmenet szertartásainak papja megint az átváltozás drámáját vitte színre, a nő-férfi agóniát, de mintha most nem igazán jutott volna az eszébe semmi átható, semmi keresetlen, semmi veszedelmes. Gesztusközhelyeket látunk, a filozofikusabb mozgásgondolatok is rohamosan üresednek, majd manírrá változnak, s egy-egy lázasabb felvillanáson kívül csak unalom, feszengés, csalódottság a néző osztályrésze. Paragi Emese, a Nőszobor szép és líraian ingatag, fájdalma, érzékisége üde, erőszakmentes. A férfiak, Gombos András, Vámos László, Soós András és Végh Tamás megtesznek minden tőlük telhetőt, de szerepük korántsem hálás. Juhász zeneválasztása most is kitűnő, kifinomult érzéke van ehhez; de a Tükörmélyben a máskor oly meggyőző nyelvezet és jelképrendszer nem áll össze eleven, értelmes beszéddé, csak töredékes szólamokká. Talán a koreográfust lenyűgözte és gúzsba kötötte a felelősségteljes feladat, hogy mondjon valamit a tánccal. Valami nagyon nagyot.
(Tükörmély – variáció Pygmalion-témára. A Duna Táncműhely és a Maszk Egyesület közös bemutató előadása. Rendező-koreográfus: Juhász Zsolt. Nemzeti Táncszínház, október 7.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.