Jan Garbarek a Körcsarnokban

2004. 11. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fokozatosan ledőlnek a korlátok a vén kontinens keleti és nyugati része között, így csak azért nem kell Bécsbe utaznunk, hogy elmajszoljunk egy Milka csokit, vagy hogy a családi valutakeretből számítógépet vásároljunk, és azért sem, ha egy világsztár új kompozícióira vagyunk kíváncsiak – ráadásul a bemutató világpremierje alatt. Bár tőlünk kétszáz kilométerre egy Jan Garbarek Group-koncertet valószínűleg a Budapesten tapasztaltnál jóval nagyobb felhajtás és lelkesedés övez, plakátok hada és interjúk sokasága, a múlt pénteki, amúgy „mérsékelten” telt házas hangversenyt tudjuk be annak, hogy a mestert és csapatát nem először láthatta-hallhatta élőben a magyar közönség. (Hazánkban legutóbb a Hilliard Ensemble közreműködésével adott nagy sikerű gregorián-hangversenyeket.) S ha már az osztrák hasonlatnál tartunk: bizony, bizony van hová fejlődnie még a Körcsarnoknak: az elhasználódott, sárga műanyag székek és a fapados lelátók ülőkéi, továbbá a hangosítás technikája nem éppen a bécsi állapotokat tükrözik.
Ha viszont a Jan Garbarek Group zenél, az ember egy pillanat alatt elfelejti a kelet-európai szituációt. A muzsika tudniillik karakterisztikusan skandináv dzsessz, bár néha „íres alapdallamok” is felfedezhetők. Végül is ez benne a jó, hiszen a melodikus – inkább intenzív, mintsem visszafogott – alkotások melegsége alátámasztja a norvég szaxofonos önmagáról és a dzsesszről alkotott definícióját: Jan Garbarek szerint a dzsesszt nehéz meghatározni. Ő például saját magáról sohasem mondja, hogy dzsesszt játszik. Számára ez a műfaj Louis Armstrongból, Duke Ellingtonból és Miles Davisből, illetve John Coltrane-ből áll. Szóval a budapesti közönség e fenti meghatározás jegyében ismét kitűnő zenét hallhatott; az In Praise of Dreamsen tudniillik különböző alapterületekről származik: a dzsesszből, a klasszikus zenéből és a rockból; a lemez egész anyagát, még az elektronikus részeket is beleértve, Garbarek komponálta, aki művészetének elismeréseként hat éve a norvég királyi ház lovagja. Egyébként vájt fülűek szerint a világszerte egyedülálló játékstílus mellett Coltrane zenéjének impresszív hatása ebben a műben is tetten érhető. Úgyhogy a világszerte híres Belonging és My Song című album után a mostanival csak erősödik a repertoár.
A koncerttel kapcsolatos kritikai megjegyzések egyike: nagy kár, hogy a hangverseny nem tartott a végtelenségig, ráadással is csak bő másfél óráig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.