A törvény próbája a gyakorlat

Az idei filmszemlét élesen megkülönbözteti a korábbiaktól, hogy az elfogadása óta sokat bírált filmtörvény utáni első hazai mustra kezdődik el ma. A kezdés előtt a filmtörvényről és a hozzá kapcsolódó ígéretek betartásáról is faggattuk a Magyar Mozgókép Közalapítvány elnökét.

2005. 02. 01. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Grunwalsky Ferenc rendező-operatőr, a Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMKA) elnöke nem akar könnyelmű jóslatokba bocsátkozni arról, vajon melyik film aratja a legnagyobb sikert. Mindenesetre szembetűnő a szokatlanul széles kínálat. Tengernyi dokumentumfilm mellett a sikergyanús közönségfilmtől a merész kísérleti munkákig terjed a választék. A kínálat egy jó könyvesbolthoz hasonlít, ahová azért lépünk be szívesen, mert minden műfajban találunk fölfedeznivalót. Grunwalsky Ferenc annak megerősítését várja a szemlétől, hogy a magyar film újra felnőtté alakulhat. Korszerű kulturális választékot, stabil művészi környezetet tud nyújtani. Az elnök nem közönségfilmekre, nem is népszerű filmekre, hanem közönségbarát filmekre vágyik.
A filmtörvénnyel kapcsolatban Grunwalsky úgy véli, mindnyájan feledjük, hogy csak 2004. április 1-jén lépett életbe. E kerettörvény sikere azon múlik, hogyan tudja azt maga a filmszakma a gyakorlatba átültetni. Nehezíti a dolgukat, hogy megszületése óta nincs olyan mozdulatuk, amit ne kellene megszámlálhatatlan jogszabállyal összehangolni. A film egészen sajátos műfaj, egyszerre ipar és művészet, ahol jogi szempontból mindenki kitaposatlan úton jár. Úgy látja, minden térfélen nekik kell kezdeményezni, mert nincs apparátus a világon, amely helyettük bármit is kitalálhatna. Mint mondja, ezt a területet csak a szakma ismeri, látja át egészen. Az elnök szerint háromnegyed éve megnőtt a filmszám, a színvonal javult, a technikai apparátus is erősödött. Megmozdult a magyar befektetési tőke, 2004-ben 600 millió forintot hozott, 2005-ben majd kétmilliárdot fialhat a húszszázalékos kedvezmény. A szakma azt vállalta a törvény előkészítésekor, hogy húsz százalékkal növekszik a nézőszám, amely tavaly még 700 ezer volt, idén 1,3 millióra növekszik. Az elnök jövőre további ötszázezres gyarapodásban reménykedik. Úgy gondolja, a szakmának mintegy másfél évre van szükség ahhoz, hogy minden elképzelhető új és váratlan problémával szembenézzen. Tavaly súlyos gondnak látszott, hogy az éppen csak aktivizálódó befektetőket átmenetileg visszariasztotta a huszonöt százalékos áfa, de a szakma kiharcolta, hogy november 22-én e tárgykörben törvénymódosítást szavazzon meg az Országgyűlés.
Grunwalsky Ferenc úgy véli, az MMKA kész szembenézni az új kihívásokkal, de a továbblépés elengedhetetlen feltétele, hogy a minisztérium ténylegesen is biztosítsa a törvényben megjelölt összeget. Jelenleg úgy tűnik, hogy a filmesek számára 3,8 milliárdos tétel van a költségvetésben elkülönítve. További 2,7 milliárd banki konstrukciók révén, utófinanszírozásként kerülne a szakmába. A megindult fejlődés tartósságához elengedhetetlen, hogy ebben az évben 6,5 milliárd forint álljon rendelkezésükre, mert áthúzódó költségeik vannak. A törvény offenzív, bővülő finanszírozási keretet nyitott meg a filmszakma számára, ami a közhiedelemmel szemben nem azt jelenti, hogy csak a magyar állam finanszírozza a filmeket. Az MMKA átlagos beszállása például a játékfilmeknél a közpénzekből 40-42 százalék. A másik alapforrás adókedvezményekből, szponzori pénzekből, külföldi partnerektől, illetve nagyon kis mértékben a kereskedelmi televíziók segítségéből adódik. Az MTV tehetetlen, a Duna TV-nek kevés a pénze. A dokumentumfilmesek látványos kivonulásával és manifesztumával kapcsolatban Grunwalsky szerint a dokumentumok és a kísérleti, kisjátékfilmek támogatását az országnak kötelessége teljes mértékben közpénzekből támogatni. Előbbiek a friss, fiatal erőt pumpálják a szakmába. A dokumentumfilm pedig nem más, mint a nemzet emlékezete. Magyarország egyedülálló abban, hogy szinte minden fontos történelmi eseményről készült dokumentumfilm, e felbecsülhetetlen érték gyarapítása és megőrzése kulturális misszió.
Az elnök nem hallgatott arról, hogy a filmvagyon kérdésében a filmszakma összetűzésbe került ÁPV Rt.-vel. A szakma olyan privatizációt tud elfogadni, amelyben egy laboratórium és a filmgyár ősi bázisa, a Róna utcai telep, tehát egy működtethető szakmai-ipari alap az MMKA és egy szakmai befektetőréteg tulajdonába kerül, különben a filmszakma is úgy lebénul, mint az MTV, és csupán a pénzeket elosztó szervezetként, saját, működtető ipari bázis és szakembergárda nélkül tudják a szakmát irányítani és fejleszteni. „Ebben a kérdésben hajlandóak vagyunk vállalni az összeütközéseket, nem engedhetünk” – mondta Grunwalsky Ferenc.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.