Bebizonyította az Újév-köszöntő néptánc-antológia 2004, hogy évről évre lehet még mélyebbre süllyedni. Felteszem, az idén már azokban is megfoganhatott a homályos gyanú, akiket máskülönben tökéletesen kielégít a rendezői jobbról bevonuló, egymást átkarolva éneklő legények látványa, a túloldalról ütemesen fel-feltörő lányujjongatások kacér hangorkánja, illetve az a nemes verseny, hogy melyik koreográfus képes az Erkel Színház amúgy nem liliputi színpadát annyi táncossal benépesíteni, amennyi már biztosan elég a teljes zűrzavarhoz, vagy melyik az a táncos, aki eléri lábával a saját fülét. Nem szabadulhatunk a kísérteties dejá vu érzéstől, hogy most éppen a tavalyi, tavalyelőtti, tíz évvel korábbi vagy a 3004-es antológia értékelésének ültünk neki, és akárcsak a magyar amatőr néptáncmozgalom, magunk is szélsebesen, reményt vesztve pörgünk a mókuskerékben. Ugyanazok az arcok, együttesek, térformák, madocsai verbunkok, kalotaszegi legényesek és csárdások, „csíkos tarisznya” meg „füstölt szalonna”, ugyanaz a sikerpropaganda és elképesztő önünneplés a színpadon, egymás kitüntetése körbe-körbe és körbe.
Demarcsek György konferansziénak is szólhatna végre valaki, inkább táncoljon némán, összeszorított fogakkal, semmint hogy a néptáncosok Dévényi Tibi bácsijává avanzsáljon menetrendszerűen. Javaslom, a jövőben megrendezendő bemutatókat kereszteljék át monotóniára, ontológiára vagy bármi másra, ami kifejezheti a háromórás előadás dermesztő unalmát, az agyleszívásnak, a szellemtelenségnek, a belterjességnek ezt a semmihez nem hasonlítható légkörét.
A koreográfiák nyugdíjas-találkozóján szörnyű mulasztás is történt: fel nem foghatjuk, hogy került a Bihari János, a Jászság, a Nyírség és a többi csoport semmitmondó, ellenszenves előadásai közé az Alföldi Táncegyüttes változatos, szépen koreografált moldvai összeállítása (Zurgó Együttes–Kuli Orsolya–Kocsán László munkája), a lelkesen, pontosan, nagy erővel és tánckedvvel előadott Mulattam, hogy emlékezzek című darab a Szentendre Néptáncegyüttestől (Fitos Dezső koreográfiája), a Bőgőtemetés a székesfehérvári Alba Regiától (Kovács Márton–Gálber Attila), illetve az est valódi fénypontja: a Zalai Táncegyüttes gyönyörű és áttüzesített gyimesi táncképei (Varga János).
Sajnos nem tudhatjuk, mit gondolhat a kívülálló az efféle antológiákról, idegen ide nemigen juthat be… Nagy család az amatőr néptáncmozgalom, akárki nem házasodhat be. Megoldják maguknak az utánpótlást, de a közönségképzést is, abból legalább nem lesz baj. Minden mehet így még ezer évig.
Másnapra meghívtak egy bizonyára izgalmas, kedves előadásra, de bevallom, egyszerűen képtelen voltam elmenni. Az antológia 2004-től most néhány napig biztosan immunis leszek a táncra.
(Újév-köszöntő néptánc-antológia 2004. Erkel Színház, január 29., rendező: Diószegi László.)
Így néz ki, ha Magyar Péter úgy gondolja, bármilyen nőt megkaphat