Film készül a Rokonokból

Móricz Zsigmond 1927-ben írta meg a dzsentrikorszak végnapjainak haláltáncregényét. Máriássy Félix 1954-ben készített belőle filmet. Szabó István Oscar-díjas rendező mestere, Máriássy Félix emlékének is tiszteleg azzal, hogy legkésőbb július 4-én elkezdi a tablóregény nyomán a maga filmváltozatának forgatását két Máriássy-tanítvány, Rózsa János producer és Koltai Lajos operatőr közreműködésével Vészits Andrea forgatókönyvéből. Szabó István régi kedvelt stábjával dolgozik, a díszlettervező Khell Zsolt, a jelmeztervező Szakács Györgyi, a gyártásvezető Óvári Lajos.

2005. 06. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A KOGArt Kovács Gábor Művészeti Alapítvány Andrássy úti székházában tartott sajtótájékoztatón Szabó István kiváltképpen időszerűnek tartja itt és most a Rokonok világának megidézését. Ráadásul Móricz regénye, mint általában minden jelentős alkotás, úgy idézi meg saját korát, hogy túlnő annak keretein. Semmiképpen sem szeretné, ha a Rokonokról csak úgy beszélnének, hogy készül az új Szabó István-film, hiszen az alapmű, a regény a kiemelkedő magyar író elidegeníthetetlen alkotása, amelyből egy másik magyar géniusz, Móra Ferenc dédunokája, Vészits Andrea író-dramaturg készítette el a forgatókönyvet.
A mozgó képek művészete a műfaj sajátságaiból eredően is csapatmunka. Koltai Lajos operatőr szimbolikusnak tartja, hogy több mint negyedszázada, huszonhatodik esztendeje dolgoznak együtt Szabó Istvánnal, ami jelzi, van közös véleményük erről a világról. A Rokonok című regényt hitelesen érzékenyen megrajzolt portrék sorozatából szeretnék összeállítani, ami különleges kihívást jelent mind az operatőr, mind a színészek számára. Kopjáss Istvánt, a film jószándékú, ám éppen az érzékenységén keresztül is könnyen befolyásolható, már-már ártatlanul valódi korrupcióba kevert főhősét Csányi Sándor színművész közel érzi magához. Elmondta, hogy alakítását vallomásnak szánja az ember és a világ kapcsolatának tükrében. Kopjáss feleségének, Linának megtestesítője, Tóth Ildikó úgy érzi, hogy ez a regény a magyar nemzet őssejtjeiből felfakadó remekmű. Többek között abban a reményben vállalta el nagy örömmel a szerepet, hogy a film a mű újraolvasására készteti az embereket. A mű démoni végzetasszony hőse, Szentkálnay Magdaléna alakjának megformálása azért sem lesz könnyű Marozsán Erika számára, mert túlságosan szimbolikus és misztikus alakja a regénynek, amit a műfaji különbözőségek miatt neki kell élettel megtöltenie.
Rózsa János rendező, az Objektív Filmstúdió producere örül annak, hogy Szabó István az 1991-es Édes Emma, drága Böbe című film óta először rendez újra Magyarországon. A Magyar Mozgókép Közalapítvány, a Magyar Történelmi Filmalapítvány mellett reménykedett a Magyar Televízió közreműködésében is, de a „közszolgálati a füle botját sem mozdította a kérésre”.
Azonban, hála a szponzorok, támogatók nagylelkűségének, legkésőbb július 4-én elkezdhetik a film forgatását, amelyet nyolc hét alatt szeretnének befejezni. A laboratóriumi utómunkálatok lezárásával január közepéig el kell készülniük ahhoz, hogy a Rokonok című Móricz-regényből készült film részt vehessen a februári filmszemlén.




Karizma és sátániság. Eperjes Károly Kossuth-díjas színművésznek föltettük azt a kérdést: hogyan készül egy hívő katolikus színművész egy abszolút negatív, sátáni figura megformálására?

– Úgy, ahogyan egy passiójáték elhivatott szereplője, aki kénytelen Belzebubot vagy Pilátust megjeleníteni – válaszolta a színművész.

A sátán hiteles megjelenítése is fontos része az evangelizációnak. A Rokonok című regényben Kardics bácsi valóban a legfőbb manipulátor, ő tartja kezében a szálakat, amelyek a gonoszokat, a rokonszenvesen esendőeket, de olykor még a jókat is kényszerpályára szorítják. Amikor Szabó István fölkérte a szerepre, nyomban igent mondott, és szokása szerint még aznap újraolvasta a regényt, s megpróbált azonosulni ezzel a vérbő szereppel.

– Az sem utolsó szempont – tette hozzá Eperjes Károly –, hogy nyugodtan ehetek-ihatok, nem kell a súlyomat tartani, mint ahogy a hősszerepekben ez szinte elkerülhetetlen. Ám muszáj még valamit hozzáfűznünk – fordította komolyra a szót a színművész. – Elképesztő, hogy itt és most, Magyarországon, az Oscar-díjas Szabó István, aki a huszadik század elejének egyik emblematikus regényét, Móricz Zsigmond Rokonok című művét szeretné filmre vinni, közvetlenül a Magyar Televíziótól semmiféle segítséget nem kapott. Még szerencse, hogy vannak emberek és intézmények Magyarországon, akiknek fontos a magyar kultúra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.