Elment a magyar próza mágusa

2005. 07. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár barátai, tisztelői nagyon bíztak a felgyógyulásában, tegnapelőtt legyőzte a halál. Hernádi Gyula, a magyar próza mágusa, a líra, a dráma- és esszéirodalom, a filmművészet meghatározó egyénisége egy hónappal hetvenkilencedik születésnapja előtt eltávozott e földről.
Személyes megrendülésemet és gyászomat legyőzve idézem emlékezetembe a mester zaklatott életútját és zavarba ejtően sokrétű életművét.
Hernádi Gyula 1926. augusztus 23-án született Oroszváron, sváb szülők sarjaként. Neveltetését meghatározták a pannonhalmi bencéseknél szerzett kulturális élmények, bár élete néhány ihletett pillanatától eltekintve csupán a vallásos egzisztencialista kételyekkel megszűrt hite adatott meg neki. Hároméves szovjet hadifogságból hazatérve, az ötvenes években meghökkentőnek számító, abszurd és szürrealista költeménnyel debütált a Csillagban. Legyőzve a forradalom és szabadságharc vérbe fojtásának traumáját is, 1959-ben egyszerre robbant be az irodalmi köztudatba a Deszkakolostor című novelláskötet lengén költői elbeszéléseivel és A péntek lépcsőin című regénnyel. A novellákban a második világháború, a fogság, az ötvenes évekbeli háttérbe szorítottság, a kisregényben az élet és a halál határmezsgyéjének szorongásai jelentették a vezérmotívumot. Pernye András zenetörténész nyomban a kötet megjelenése után lelkesen üdvözölte őt mint a magyar egzisztencializmus képviselőjét. Ám a hivatalos, marxista kritikaírás hasonló villámsebességgel nevezte ki őt neofreudista, egzisztencialista közellenségnek, aki kételyeket és dezilluzionizmust keltve utasítja el mind a létező, mind az eszmei szocializmust. Sorsát 1990-ig megpecsételte azzal az 1960-as keletkezésű regénnyel, amely csak a nyolcvanas évek elején láthatott napvilágot Kiáltás és kiáltás címmel. E műben Hernádi az ötvenes évek véres szocializmusát minden korábbi diktatúránál szörnyűbbnek ábrázolta, hiszen az a korszak a magánélet csigaházába sem engedte visszahúzódni az embereket. E regényéért följelentette őt Illés Endre, a Szépirodalmi Könyvkiadó igazgatója.
Az antimarxizmus bűnét a Kádár–Aczél-féle, úgynevezett lágy diktatúra sohasem tudta neki megbocsátani. Bár sorra jelentek meg műfajmegújító szerkezetű, kubista képekben láttató elbeszélései, mint a nagyszerű Száraz barokk, a Logikai kapuk, a Hátamon fekve szaladgálok, meghökkentően merész, költői regényei, a Sirokkó, Az erőd, a Vörös rekviem, a tömegműfajok, a krimi és a horror eszközeit is fölhasználó művek, a Drakula, a Frankenstein, a Fantomas, A boldogság templomai, az Egri csillagok háborúja), csak a rendszerváltozás után kapta meg a legnagyobb hazai elismerést, a Kossuth-díjat. És még nem beszéltünk Hernádi briliánsan kísérletező drámáiról, amelyek a Fivérem a holnap, A hülyeség csontritkulása című kötetekben láttak napvilágot. A többségében ledorongoló kritikák dacára a magyar színházi élet állóvizét fölkavaró eseménynek számított egy-egy Hernádi-bemutató, meghökkentő élményektől kába és művészetellenes világunkban is. Mind a mai napig viszonylag szűk körű elismerést váltottak ki csupán Hernádi Gyula költeményei.
Mozgóképérzékeny korunk furcsaságának köszönhetően Hernádit a legtöbben Jancsó Miklós forgatókönyvírójaként, rendezői tettestársaként ismerték, olyan világsikerű mozik társalkotójaként, mint az Oldás és kötés, a Szegénylegények, a Sirokkó, az Égi bárány.
Hernádi Gyula humanista ember volt, aki mindig a lehető legnehezebb megoldásokat kereste íróként, közéleti személyként, magánemberként.
Mint notórius polgárpukkasztót és vérbeli intellektuális, semmiféle tabut nem tisztelő, ezerarcú alkotót a szocialista–liberális hatalom boldogan ölelte volna a keblére. Ám ő a legvesztesebbnek látszó helyzetekben is egyértelműen a nemzeti, a polgári oldalra állt. Haláláig megmaradt örök fenegyereknek, kedvesen csipkelődő barátnak, akire a bajban a legnagyobb ellenségei is számíthattak. És ami kiváltképp ritkaság irigy korunkban: tudott örülni mások sikerének.
Iszonyúan nehéz megszokni, hogy múlt időben kell beszélni róla. Hernádi Gyulát műveinek elidegeníthetetlen értékei már életében a klasszikusok közé sorolták, de az ember pótolhatatlan űrt hagy mind az irodalomban, mind a magánéletben.




Gyulák Gyulája


Mint öreg indián kapaszkodik az ágyba
ió ció kció és csontkollekció
mezítlen sebesen a napvilágra tárva
dopaminok savak vak reguláció
barát fejedelem nagyúr gyulák gyulája
szóvicc és fikció maradó illanó
hol van Isten aki még egyszer egyberántja?


2005. július 3., hajnal 4.10
Gyurkovics Tibor

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.