Marilyn Manson igazából egy nyuszi

Hát eljött. Dacára tízezrek ellenvetéseinek, a civil szervezetek és az egyházak tiltakozásának, Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson meglehetősen kicsi érdeklődés mellett kedden mégis fellépett a budapesti Papp László-sportarénában. A félházas koncert, pontosabban show előtt a sztár sátánizmusáról és veszélyéről faggattam a büfé előtt várakozókat. Kiderült: bár Mansont „felszentelte a fekete pápa”, mindaz, amit tesz, csak „meló”, s nem szól másról, mint a pénzről.

Muray Gábor
2005. 08. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogy a szívem kalapál, az biztos. Nem vagyok gyakorlott koncertre járó, és nem tudom még, hogy mitől kell tartanom, ezért félek – mondja a tizenhárom éves Vivien édesanyja, aki már a Szigetre is kikísérte a leányát, és idegesen várja a Manson-koncertet. – Pedig szerintem nem veszélyes, anya – válaszolja Vivien, mire az édesanya elmondja, hogy csak szegről-végről ismeri Manson zenéjét. „Az egész lakás vele van kiposzterezve, meg is őrülök tőle időnként” – legyint az aggódó szülő.
Tömeg kígyózik a metrótól az aréna bejáratáig, a fiúk mansonos pólókban és pulóverekben, a lányok lyuggatott, fekete harisnyákban, darker és gothic kamaszok átlátszó, fekete felsőkben, fekete még a rúzsuk is, és szemük körül a festék. Némelyikük félszegen, szemét lesütve vár a bejutásra, mintha szégyenkeznie kellene. Manson azt hirdeti, hogy legyél más, de úgy, hogy közben vállald fel önmagad, s ne foglalkozz a közvéleménnyel: Zsolt (17) és Gábor (18) megosztják velem, hogy Marilyn Manson azt az életérzést képviseli, hogy „minden tök jó: élj úgy, ahogy akarsz”. A fiúk szerint csak a hallgatóságon múlik, hogy veszélyes-e. Hogy akad-e „olyan hülye, aki elhiszi, amit énekel. Mert Manson lázít” – mondják.
A tizenhét éves Viki szerint Manson persze hogy sátánista. Végül is olyan eszméket terjeszt – mondja. Gerjeszti a félelmet. – De rám nem hat ez – nyugtat meg.
Bejutok az arénába. Kevesen vannak. Marilyn Monroe és a sorozatgyilkos Charles Manson nevét viselő zenésznek nagyobb a füstje, mint a lángja: még az ellenreklám sem hatott. Megszólítok egy Mansonra erősen hasonlító fiatalembert, kiderül, Lengyelországból utazott ide a koncert miatt: a 33 éves Peter elmondja, náluk leginkább nem is ismerik a sztárt. S hogy miért gondolhatják egyesek róla, hogy veszélyes? Mert az – nevet.
– Az igaz, hogy „a fekete pápa megszentelte őt”, de nem sátánista – véli a huszonnégy éves Bohóc, pólóján: Highway 666 – The road to hell felirattal. Észreveszi, hogy lesem a szöveget. – Miért, én sátánista vagyok? – kérdezi. – Ha az lenne írva a pólómra, hogy 107, rendőrnek néznének? – Mi ez, ha nem sátánizmus, kérdezek vissza. – Manson a kegyetlen emberséget képviseli – hangzik a válasz. – Megmutatja, hogy az emberek miként viselkednek egymással. Ha valaki más, akkor megvetik. Nézze az arcom – mutat a szeme alatti bőrfoltra –, így születtem, és ezért sokan megszólnak. Mindenki legyen önmaga. És ezért utálom ezt a sok imitátort itt, mind rá akar hasonlítani ahelyett, hogy önmagukat adnák. Manson sem a régi már. „Elpoposodott. Elüzletiesedett. Már minden a lóvéról szól, ez nyilvánvaló” – mondja Bohóc.
Az elviselhetetlenül gyenge előzenekar, a Depresszió koncertje alatt a dohányzószektorban közelebb kerülök az igazsághoz: „Ez egy show. Ez meló; nagy meló – mondja a szintén 666-os feliratú pólójában a tizenhét éves Mike. Szerinte bőven előfordulhat, hogy „Manson otthon igazából egy nyuszi”. Honnan tudjam, hogy a felesége nem ugráltatja-e? – teszi fel a kérdést Mike. – Azt gondolom, hogy Manson azért jó, mert rendhagyó. Ennyi. Sokan csak azért jönnek el ide, mert felbosszantja őket. És ezzel el is érte a célját.
Mike barátja, a harmincéves Krisztián semmilyen életérzést nem fedez fel a botrányhős viselt dolgaiban. – Ez épp olyan, mintha Brad Pitt ugrálna itt – mondja. S hogy miért kísérik ki az anyukák ide a tizenéves lányaikat? A Beatles-koncertre is kikísérték annak idején. És akkor valós esélyük volt a bajra: akkor volt a szexuális forradalom.
Vége az előzenekari koncertnek. Gyűlnek a rajongók, vegyülök, mellettem ketten azt találgatják elég hangosan, hogy az előttünk álló punk fiú-e vagy lány, „asszem lány” – mondja egyikük, és leesik a függöny, fülsiketítő dübörgésben, hidrogénfüstben ott áll az antikrisztus helyett a zenei újságíróból lett, rafinált üzletember. A pacsuli, külsőségekben elvesző középszerű metálpopzenész. A színpadon videoklipek kellékei, bitófára akasztott hinta, szétszaggatott, hatalmas amerikai zászló, és a gólyalábakon álló énekes, aki az üvöltés szüneteiben leginkább ásványvízzel köpködi szeretett fogyasztóit. The show must go on: biznisz vagy istentagadó szeánsz, kinek ahogy tetszik. Brian énekel.
Publicisztika a 7. oldalon

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.