n Pósa Zoltán
Gervai a Saxum Kiadó gondozásában megjelent könyvben megszólaltatja a zavaros idők közismert tanúit: Jancsó Miklóst, Kovács Andrást, Makk Károlyt, Herskó Jánost, Bacsó Pétert, Mészáros Mártát, Gyarmathy Líviát, Gaál Istvánt, Ember Juditot, Gazdag Gyulát, valamint egy dokumentaristát, Almási Tamást és egy író-dramaturgot, Kertész Ákost. E filmesek – tisztelet a kivételnek – egyszerre voltak a rendszer kiszolgáltatottjai és haszonélvezői is. A személytelen struktúra végpontján a kádárista kultúrdiktátor, Aczél György irányította a nagy hatalmú filmfőigazgatókat; közülük a könyv második részében Papp Sándort, Szabó B. Istvánt, Kőhalmi Ferencet szólaltatja meg a szerző. A kötet harmadik része korabeli kinevezéseket, engedélyeket, dokumentumokat tár elénk, amelyek kísérteties pontossággal támasztják alá az olvasó lehetséges következtetéseit.
A sokágú, gondolatébresztő könyv egyik vezérmotívuma a cenzúra a Kádár-korszakban. Gervai könyve nyomán úgy véljük, egy intézményes cenzort könnyebb lett volna kijátszani. Ám a számos cenzori jogkörrel fölruházott intézmény – a dramaturgiai tanácstól kezdve a stúdiókon át a film-főigazgatóságig és a művészeti tanácsig – lehetővé tette a diktatúra mechanizmusának öntökéletesítését. Ebben az átláthatatlan szerkezetben a pozitív döntésekért folytatott lavírozgatások, az Aczél Györggyel kialakított személyes kapcsolatok, a vadvacsorák és a hízelgő telefonok mindennél fontosabb negatív hozadéka, hogy a sok energiát igénylő „talpnyalás” előbb-utóbb visszahatott a művek színvonalára is, ahogy ezt a nagy kivételek, Gyarmathy Lívia és Gaál István megfogalmazták. Gaál István szavainak újfajta aktualitást kölcsönöznek a Magyar Mozgókép Közalapítvány botrányai: „Láttam művészek injektált sikerét, az ilyen-olyan megalkuvásokért cserébe kapott komfortérzést. Mélyen érintett generációm, a »fényes szellők« nemzedékének tehetetlensége, majd teljes csődje. Végigaszszisztálhattam, hogy ’56 után is egy nagyszerű, tehetséges generáció verődött össze, s azután szétesett.”
Mészáros Mártától pedig megtudhatjuk meg, hogy a magyar film morális és szakmai mélyrepülésének egyik fő oka a Szovjetuniótól átvett szisztéma volt, amely szerint a filmrendezők – kivételezett, ám irányított kasztként – diplomájuk kézhez vételétől kezdve alanyi jogon havi fizetést kaptak a filmgyártól, akár dolgoztak, akár nem.
A harmadik fő gondolatkör a filmtörvénnyel áll kapcsolatban. Makk Károly kimondja, hogy a francia filmcentrumhoz hasonló, a szakma belső kontraszelekciójától független szervezet nélkül (amelyet egyébként a Fidesz-kormány kulturális tárcája szeretett volna létrehozni) minden filmtörvény működésképtelen. A hosszú vajúdás után teljes parlamenti konszenzussal megszületett filmtörvényben Filmiroda néven ez a motívum is szerepel, ám a legjobb törvény is csak akkor működik, ha az adott kormány hajlandó azt alkalmazni és végrehajtani. E könyv fő érdeme, hogy benne a tények és elhallgatások önmagukért beszélnek.
Újabb két H225M helikopter érkezik a Magyar Honvédséghez