Groteszk kígyóballada

T Á N C

2005. 12. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megint a táncpiacra dobtak egy cigány históriát, olyasféle konzumdarabot, amelyben mint a motolla, pörögnek a tiritarka szoknyák, forognak a botok a konya bajszú férfiak kezében, mindenki bosszút áll mindenkin és mindenkiért, szó esik egy szegről Jézus keresztjéből, meg egész népet sújtó átokról. Olyan darabot, amelyet a nem túl fantáziadús emberek „színes kavalkádként” szoktak jellemezni; s visszafogottan szétszedi a színházat az egzotikuméhes nyugati közönség, ha lemegy a függöny, ám rajtuk kívül senki – gondoltuk enerváltan a Nemzeti Táncszínház pénteki előadásán. De Juhász Zsolt, a Nomád szenvedély című táncmű rendező-koreográfusa becsapta a közönségét. Ilyen címből eleve nehéz jól kijönni, efféle szószerkezetek alatt szokták felpanaszolni mindazt a néprajzi és szociográfiai közhelyet, amelyet a közép-európai cigányság leginkább keresztként cipel a hátán évszázadok óta.
Az egyfelvonásos első felében a kommersz–Juhász meccs még az előbbi fölényes győzelmével kecsegtetett, ám a második menetben váratlan fordulattal a koreográfus kerekedett felül – vagyis nem történt más, csak hozta a formáját. Amikor végre lementek a „kavalkád”, a közhely tiszteletkörei, sötét atmoszférával, az abszurd iránti kellő tisztelettel és eltökéltséggel Juhász megint azt a témát kezdte boncolgatni, amelyet szinte minden munkájában: a törzsi világ belső rendjét, mitikus feszültségeit, spirituális drámáját. „Nem kellesz mégse, te cigány legény, / Bátyám kését mártja belém. / Menj és gyűjtsél kígyómérget, / Vele főzd meg az ebédet” – így buzdítja a cigány folklór szép szerelmi történetében, a Kígyóballadában a gyáva szerető a lányt, amikor az elutasítja őt. A Nomád szenvedély című darab nem pusztán a báty, a szerető és a lány viaskodását viszi színre, és a gyilkossággal a közösségi szabályrendszer végzetes megsértését, de Juhász Zsolt megmutatja azt is, ami fekete, fehér vagy vörös egy közösség lelkében – a ballada szellemével teljes összhangban.
„Cigányt” táncolni persze átkozottul nehéz. Nem cigány táncosnak megmutatni mindazt, ami elegáns, büszke, történelmi és egyszerre utánozhatatlanul könynyed a cigányság mozgáskultúrájában. A BM Duna Művészegyüttes rokonszenves, elszánt csapat, de még sem a stílus, sem a táncmű nincs igazán a lábukban. A mozdulatgroteszkek kidolgozása, a színészi munka táncszínházhoz méltó, a néptánc kissé esetlegesebb, összességében azonban méltán váltott ki a Nomád szenvedély viharos sikert hazai pályán is. Mármint mindaz, amiben se „nomád”, se „szenvedély” nem volt.
(Nomád szenvedély – Kígyóballada. BM Duna Művészegyüttes. Zene: Künstler Ágnes–Balogh József. Koreográfia: Kovács Norbert, Mihályi Gábor. Rendező-koreográfus: Juhász Zsolt. Nemzeti Táncszínház, december 9.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.