Chagall Debrecenben

Franciaországon kívül elsőként Magyarországon láthatja a nagyközönség Chagall 43 darabból álló litográfiasorozatát, az Odüsz-szeiát. Az egy hónapig látható kiállítás jövő hét végén nyílik Debrecenben a Déri Múzeumban, ahová Szegedről érkezett, ezt követően pedig Pécsett és Győrött állították, illetve állítják ki az alkotásokat. A kőnyomatsorozat mellett három egyedi kép is a közönség elé kerül: Chagall Virágok, Zsidó tórával, illetve Szerelmespár hegedűvel című felbecsülhetetlen értékű festményei. A tárlat anyagát százmillió forintra biztosította a szervező Alliance Frances.

2006. 01. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a századelőn indult, Marc Chagall valójában a huszadik század korai éveit meghatározó avantgárd irányzatai közül egyikhez sem sorolható. Művészei azonban nem maradtak hatás nélkül a különféle izmusok követőinél: Chagall erősen meghatározta a szürrealizmus és az expresszionizmus képi világát, alkotói felfogását. Az Odüsszeiát élete utolsó éveiben, 1974– 76-ban készítette, némiképp saját sorsa vándorállomásai lenyomataként. Alakjai itt is, mint mindig, szimbolikusak, a figurák jelentése túlmutat az ábrázolt valóságon. Az orosz származású művész képeinek másik jellegzetessége, egyben munkái sajátos varázsának egyik kulcsa, hogy keveredik bennük a zsidó és a keresztény kultúra jelképi világa, ami a litográfiasorozat darabjaiban értelemszerűen kevésbé érhető tetten. Ám annál inkább jelen van az érett Chagall minden kifejezőeszközét felvillantó két festményen, a Zsidó tórával, illetve a Szerelmespár hegedűvel című alkotásban.
A Magyarországon látható Odüsszeia-litográfia pedáns pontossággal vezeti végig az szemlélőt az istenek gyűlésétől a békekötésig. Olykor a naiv festészet eszközeit súrolóan primitív megoldásokat alkalmazva kalauzol vissza a görög mítoszok világába, nem annyira azok tisztaságát, mint inkább az emberi lélek jelképekbe bújtatott titkait idézve. Maga a sorozat egészében szürrealisztikus, tértől és időtől függetlenül jeleníti meg Odüsszeusz kalandjait, illetve mindazt, amit Chagall e jeleneteken keresztül üzenni akar az emberi psziché mélyéről. Kiemelkedően izgalmas darabja a sorozatnak az Odüsszeusz sirámai, az Elpénor lelke, illetve az Odüsszeusz vagyok című nyomat. Külön említést érdemel a Pénelopé büsztjét ábrázoló portré, ez a kőnyomat díszíti a kiállítás minden tekintetben impozáns meghívóját is.
A tárlat pénteki megnyitójának érdekessége, hogy a képek mellett a zene is a sorsszerű bolyongást idézi, ugyanis részletek hangzanak el Terényi Ede Odüsszeia című monooperájából.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.