A meghittség állomásai

2006. 02. 09. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mától március 3-ig tekinthető meg Kővári Attila Háztáji krízis című tárlata a debreceni Mű-terem Galériában. A kiállítást Szepesi Hédi művészettörténész nyitja meg. Az ecsetek, hígítók, vásznak, festékek, kis rongydarabkák és jó zenék „felhasználásával” készült képeket maga a művész is figyelmünkbe ajánlja – jellemzően Aldous Huxley szavaival. A több év termését felölelő anyag eszerint összecseng az író szellemes metaforájával a csend köreiről, amelyek Huxley számításai szerint évente tizenhárom és fél kilométerrel szűkülnek. No meg persze rímel azzal a gondolattal is, hogy e csendek teljes elvesztésébe soha nem szabad beletörődni.
Az ezredforduló és a XX. század tébolyult rohanását, a lélek csendjét megrövidítő zajokat elutasító gondolatot Kővári továbbgombolyítja: azt állítja, hogy a külsőségeknek kiszolgáltatott, végtelenül zaklatott ember egyetlen menedéke az otthon lehet, ahol a hétköznapok egyszerűen jönnek és mennek. Ebben a meghitt világban eredendően nincsenek katarzisok és csodák, van viszont valami a külvilágból olyan nagyon hiányzó csendből, melegből, nyugalomból. Ebben az áldott légkörben mégiscsak van esély arra, hogy az alkotó ember katartikus állapotba emelkedjen, s tehetsége mértéke szerint közvetítse is a katarzist. Az erre fogékony embernek pedig arra, hogy a katartikus élményt az otthonába fogadott műalkotáson keresztül befogadja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.