Otromba viccek nélkül

O P E R E T T

Ókovács Szilveszter
2006. 02. 21. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Állítólag úgy kezdődött, hogy Heltai Jenő és Bakonyi Károly egy kávéházi asztal mellett paródiaversek írásával múlatta az időt. Így történt, esetleg nem így: az viszont biztos, hogy Kacsóh Pongrác, a matematikatanárok legmuzikálisabbika komolyan vette e könnyű sorokat, s daljátékot kanyarított belőlük. Aki még mindig nem hiszi, hogy e János vitéz vicc, egy szimfonikusan félreértett stílgúnyirat, annak hadd idézzem fel a címszerep első alakítóját. Bajuszos volt, bár délcegnek épp nem mondható – és hm, férfinak se… merthogy az ő neve, az ő neve Fedák Sári, úgy bizony.
Az Erkel Színház jó száz évvel későbbi matinéját elnézve a vízszerelő szaki jut eszembe, aki mindent megold, akár összedolgozza a rezet eternitcsővel is, ha kell. Pedig az lehetetlen, kérem, de mégis. A gyermekekkel zsúfolt, táblás ház elé ma többnyire operisták lépnek, hisz ez az itteni hagyomány, de a címszerep már Kaszás Attiláé, a második felvonás franciás burleszkjét pedig Haumann Péter uralja.
Énekeseink prózai kiművelése úgy általában „nem magától értetődő”. Ha veszi a fáradságot némelyikük, hogy az emeleti nyolcszáz jegyes számára is artikulálja szövegét, még nem válik színművésszé. Kalmár Magda Mostohájával is ez a baj: archetipikus boszi, minden grimmes grimasszal felaggatva, de tisztán érthető vércsehangja ellenére sem ijeszti az aprónépet. Kinevetik – ennyit a komédia tőkesúlyáról, ha nincs.
Arról se nyissunk vitát, mily vértezettségű a másik oldal: tudnak-e színészeink úgy igazán énekelni. Ha tudnának, nem gyöngyözne ki homlokukra az első előzene alatt: transzponálunk, hisz mi színészek vagyunk, halló, nem énekesek! Ezért, amikor felhangzik az Iluska-zsánernek született Pérchy Nelli naiv szopránja, Jancsink nekibátorodva bújik a felhangok szép uniszónójába. Haumann dolga, persze, könnyebb, tőle senki se várja, hogy Simándy és más nagyok egykor hőstenorral túldimenzionált hagyománya szerint fújja el a csillárt. A francia királynak makogni untig elég, vívott életében sok nehéz csatát, öreg már (és nem is énekes). Ellenben minden vicces prüszkölése felhallik az utolsó sorig, ahol fülemet meg ezt a tollat hegyezem.
Szerepbéli lánya, Dénes Judit mint operettkomika közelít: jól kivehető, akarnok prózája hallatán borítékolom, marad-e mellette János (nem); ha hangjának gyengébb középregiszterét gondozná, végig tudná vinni a nem épp megszokott, de létjogosult, mokány dominafigurát. Sajnos, Réti Attila Bagója sincs teljesen a helyén: egyrészt Petőfinél ne keressük, hisz e szerep huszadik századi kreálmány, másrészt monsieur Kukoricza Papageno-szerű vándortársa ez esetben egy Macbeth kormos, nagyerejű baritonjával bír, amely kontrasztot ez a páros hangban nem viseli el. Illetve ezt sem. Amit ugyanis Kaszás saját művészi területén nyújt, üdítő lecke operafüggőknek. Egy harmadfontosságú, ellesett pillanat: Vitéz visszahervad Jancsivá Iluskája halálhíre hallatán, huszárdolmányát leveti, s a francia trónra hajtja. Csak egy szívdobbanásig tartja levegőben a zsinóros ruhadarabot – és ott meg is áll a lég, mert ahogy tartja… Haumann pedig úgy ad kurzust, hogy folyamatos kikacsintásai ellenére – a figurát primér komolyságban hozó Kaszás mellett – sosem válik tolakodóvá, humorpetárdákkal pedig és biztos ízléssel is játszva bírja.
Ám hiába a nívós gárda, csak nem gyógyul össze fém a műanyaggal, hogy az élet Mekk mestereihez visszakanyarodjunk.
Pedig amit a sovány koszton tartott Operaház meglévő díszleteiből adhatott három éve, remek képeskönyvvé vált: Csikós Attila hozott anyagból formált hatásos színeket; Palcsó Sándor pedig kényelmes pórázon vezeti a mesét, sosem tekeri a gurtnit szereplői nyakára. Lubickol is Jancsi, Bagót „himi-humi miniszteri” címmel kínálja meg… De a legbölcsebb bemondás, commedia dell’arte alapon a királyé: „János vitéznek nevezlek el, te híres leszel, rólad még darabot írnak…” Ez is belefér ma délben, s tán még az is, hogy a fent taglalt diszkrepanciák dacára csak elgyöngül az ember, amikor a magyar trikolórt Vitézünk huszárosan belengeti. Az a szívünk melengeti.
S Heltainak, Bakonyinak, Kacsóhnak, Kenessey Jenőnek és minden átdolgozónak megbocsátjuk, hogy az őshőssel szemben e megénekelt Jancsi, bizony, nem bír a tüllszoknyás Tündérlandben maradni. Hazavágyik, hazafurulyálja magát, mert „itt élni jó, meghalni szép”. Már magam sem tudom, paródiának szánhatták-e a kávégőzös urak, vagy Szózat-parafrázisnak…
(Kacsóh Pongrác: János vitéz. Erkel Színház, február 19. 11 óra.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.