Dalí-kiállítás Debrecenben

Augusztus végéig Debrecenben, az Arany Bika Bartók Termében látható a szürrealista irányzat fenegyerekének, Salvador Dalínak százhúsz alkotása. A legnagyobb európai Dalí-gyűjtőként számon tartott Richard H. Mayer másfél ezer darabos kollekciójából válogatott anyag kis módosításokkal harmadjára van Magyarországon. Elsőként a Műcsarnokban láthattuk két évvel ezelőtt, majd Veszprémben és Esztergomban került a közönség elé. A kiállítás alatt folyamatosan vetítik Bunuel és Dalí közös filmjét, Az andalúziai kutyát.

2006. 07. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kiállítás gerincét néhány izgalmas sorozat adja. A Tristan Corbiere Sárga szerelmek című versciklusa által ihletett tíz grafika a terem jobb oldalán kapott helyet, vele szemben a Bikaviadal szürrealista ábrázolása címet viselő hét rézkarc, mellette a Sárga szerelmekhez hasonlóan erősen erotikus töltésű Dekameron-sorozat. A bejárattól balra pedig Alarcon y Ariza A háromszögletű kalap című művére írt baletthez készített 20 fantasztikus akvarellből álló sorozat, a Háromszögletű című vonzza a szemet. A terem közepén székek szolgálják a pihenést, no meg arra is alkalmasak, hogy a látogató kényelmesen ülve töltse azt a húsz percet, amíg a Dalí és Bunuel arcát is felvillantó Az andalúziai kutya hajmeresztő és lebilincselő kép- és képzettársításaival bíbelődik.
Bár a tárlaton nincsenek jelen Dalí világszerte ismert nagy képei, ám az azokon megjelenő motívumkincs szinte minden eleme megtalálható a kiállított alkotásokban. Hiányzik viszont a híres óramotívum, ami a The Persistance of Mamory (Az idő konoksága) 1931-es megfestése ót Dalí legismertebb alkotása lett. Feltűnik viszont a lángoló zsiráf, az őzlábú elefánt, a fiókos fejű ember, a mamut és az emberi test darabjaiból merész kézzel papírra varázsolt csontvázak sora, püspökök és bíborosok hízelgő és kevésbé hízelgő ábrázolásban és persze erotika a legváratlanabb összefüggésekben. Van még térré varázsolt sík: rajzokból összeállított térplasztika, kofferből „kibontott” telefonkagyló-tartó, és amit akarunk.
Mégis, a debreceni kiállítás talán legizgalmasabb képe a Keresztelő Szent János misztériumát megragadó alkotás. A vallásalapító szent Dalíra jellemző szürrealista felfogásban, ám döbbenetesen expresszív megfogalmazásban jelenik meg a kompozíció centrumában, amit koporsóra emlékeztető aranyvonal foglal keretbe. A szürrealisztikus emberábrázolás eszközeivel Dalí elementáris erővel mutatja meg a lélek, a hit erejét és vele szemben a test törékenységét, kiszolgáltatottságát. A döbbenetes hatású képen a mártírra hulló, éppen darabokra törő szikla János vállával-mellével eggyé válik, amiből kiragyog a világító kereszt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.