Nagy mesterek bűvkörében

A Tomkins énekegyüttes szólistájából rangos partnerek mellett föllépő koncerténekesnővé avanzsált Horváth Mária az utóbbi időben nem tétlenkedik. Naptárában sorjáznak a felkérések. Mostanság például egy-két hét alatt három fontos koncerten is fellép.

Metz Katalin
2006. 08. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meglehetősen összesűrűsödött a koncertprogramja; alighogy fellépett a hét végi pannonhalmi fesztiválon, ma este hétkor már a Géniuszok éve címen hirdetett hangversenyen énekel Szokolay Balázs zongoraművész oldalán a Corinthia Grand Hotel Royal báltermében. Az idei zeneszerzői jubileumok hozták így?
– Péntek este csakugyan a háromnapos pannonhalmi fesztiválon énekeltem kortárs olasz zeneszerző, Salvatore Sciarrino Infinito Nero című opusát az Intermodulatio kamaraegyüttes kíséretében, Simone Fontanelli vezényletével. Idén több fellépés is vár rám, talán a legjelentősebb a mai, ünnepi hangversenyem lesz a IX. Zsidó nyári fesztivál rendezésében. Önálló dalestet adok Szokolay Balázs zongoraművésszel.
– Az idei év bővelkedik nagy zeneszerzők évfordulóiban: Mozart 250., Bartók 125., Sosztakovics 100. és Kurtág 80. – e mesterek születésének évfordulója okán válogatta öszsze a díszhangverseny különös műsorát? Mert korszakokban, zenei világukban meglehetősen távol állnak egymástól ezek a világszerte ünnepelt, kivételes szerzők.
– Csakugyan így van, de hogy áthidalható legyen a műsor, Szokolay Balázzsal együtt alaposan megfontoltuk, hogyan állítsuk öszsze. A Royal szálló bálterme új helyszíne a zsidó fesztiválnak, de a Budapesti Tavaszi Fesztivál már tavaly óta birtokába vette, nem idegen a zenekedvelő közönség számára. Három Mozart-dallal nyitunk, majd a bécsi komponista a-moll szonátája következik, aztán Kurtág György legendás József Attila-töredékeit énekelem, amit szinte fordulópontnak érzek pályámon. Ezt követően Mozart a-moll rondóját, majd Sosztakovics három fantasztikus táncát szólaltatja meg Szokolay Balázs, jómagam zsidó népdalfeldolgozásokat, egy megzenésített Hamlet-monológot, valamint Lermontov-balladát adok elő, s mielőtt magyar népdalokkal zárom az estét, Szokolay Balázs pedig részleteket játszik a Mikrokozmoszból. Schumann-dalokkal megfejelve ezt a programot több vidéki városban is turnézni fogunk.
– Ha jól tudom, ősszel újabb, nagyszabású koncert várja a zene világnapján a Batthyány téri Szent Anna-templomban…
– Emiatt izgulok a leginkább. Október elsején, a zene világnapján kortárs magyar zeneszerzők új opusait mutatom be a Szent Anna-templomban, a Filharmónia Kht. rendezésében. A hangversenyt voltaképp Szokolay Sándor tiszteletére szervezik, s a Tomkins énekegyüttes is föllép, a zeneszerző Missa Pannonicáját adja elő. Az ősbemutatók között Sári József, Eötvös Péter, Jeney Zoltán, Serei Zsolt, Kondor Ádám, Gémesi Géza legújabb, részben most készülő művei szerepelnek majd a műsoromon.
– A felsoroltak a zeneirodalom széles spektrumát képviselik. Hogyan képes sűrű egymásutánban megtanulni és egy programon belül összehangolni a legkülönbözőbb követelményeket támasztó műveket? Ugrani egyik zenei univerzumból a másikba – ráadásul az amúgy is nehezen emészthető kortárs zenében – nem lehet egyszerű.
– Volt, aki azt állította, hogy ennyi kortárs ősbemutató egyetlen estén történelmi jelentőségűnek ígérkezik. Számomra nem idegen a gondolat, mert kezdettől fogva nagyon sok kortárs művet mutattam be, voltaképp azért léptem a szólóénekesi pályára is, mert már a Tomkins szólistájaként gyakran énekeltem új opusokat. Vannak zeneszerzők, akik dalaik közül sokat kifejezetten nekem írtak. Külföldi komponisták magyarországi bemutatói is sorra kerültek pályámon. Én mutattam be például a japán Michio Mamiya műveit Budapesten, vagy Boulez Le Marteau sans maitre című legendás darabját. Rendszeresen léptem föl Kurtág György szerzői estjein Eötvös Péterrel és az Ensemble Moderne-nel Európa nagyvárosaiban.
– Én mindenekelőtt a barokk zene művelőjeként ismertem eddig, hiszen bőséggel énekel egyházi dalokat. Alleluja című lemezén is csodálatos áhítatos énekek szerepelnek.
– A kortárs szerzők mellett mindig is énekeltem klasszikusokat. A nagy kiugrást számomra Purcell Didója jelentette, amikor 1995-ben a címszereplő Hamari Júlia kívánságára be kellett ugranom Belinda szerepébe. Lehet, hogy meglepő, de a két kedvenc szerzőm épp Purcell és Rahmanyinov. Az orosz zeneszerző nagy szakrális darabjait még a Tomkinsszal együtt énekeltük, aztán beleszerettem a dalaiba, s ez később megkönnyítette munkámat a Sosztakovics-dalok kidolgozásában.
– Sosem gondolt arra, hogy operaénekes legyen?
– Kamaraopera-szerepeket énekeltem, ám a dalirodalom mindig jobban érdekelt. Alapjában véve nem énekesi pályára készültem, csak később alakult így. Eredetileg hangszeres voltam, és kórusvezetői diplomát szereztem a Budapesti Zeneakadémián. No meg ott volt a három gyerek is, akik lekötötték az időmet. A Tomkins énekegyüttes alapító tagjaként kezdtem szólóénekesi feladatokat vállalni és komolyan énekelni tanulni. A zeneszerzők aztán rendre dalokat írtak nekem, s lassan így alakult koncerténekesi pályám.
– Nem lenne itt az ideje újabb lemez készítésének?
– De, tervezek egy barokk, illetve egy kortárs dallemezt. A jövőben újabb szép feladat vár rám: a tavaszi fesztiválon Kocsis Zoltánnal lépek fel egy általa szerkesztett, közös dalesten, Bartók-, Debussy- és Kodály-művekkel, népdalokkal. Ez nagy kihívás, nagy megtiszteltetés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.