Irónia és részvét ötvözete

A balatonfüredi Kerek Templom Galériában szombat óta látható Flavio Vailati olasz festőművész tárlata, amelyet a képzőművész legjobb barátja, Franco Cajani költő, író, művészettörténész, a füredi Salvatore Quasimodo-költőverseny megálmodója nyitott meg. Flavio Vailati 1942. március 12-én született Vailatéban, Cremona megyében. Sokáig vállalkozóként dolgozott, korábban számos terméket szabadalmaztatott a design területén.

2006. 09. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legelőször az olasz irodalom – többek között Dante Alighieri életművének – szeretetében, az Ó- és az Újszövetség tanulmányozásában mutatkozott meg Vailati vonzódása a művészetek és a szellemi élet iránt. Aztán valaki fölfedezte, hogy az alkotó igazi őstehetség, akinek műveiben különleges erővel ötvöződnek a hagyományos és a formabontó, a figuratív és a nonfiguratív elemek. Firenzei restaurátoriskolában szerzett oklevelet; önálló kiállítással viszonylag későn, harminckét esztendős korában mutatkozott be Castellamare di Stabatiban. A festő, Flavio Vailati és az író, Cranco cajani barátsága 1959-ben keletkezett, és mindmáig töretlen. Kapcsolatuk egyik fő motívuma, hogy Vailati úgynevezett irodalmi festő, többek között Franco Cajani költeményeinek élményéből táplálkozik a művészete. Cajani kiváltképpen fontosnak tartja, hogy Vailati életművében ötvöződik az irónia és a részvét. A két kakas egy tyúkólban című munkájában élethíven mutatja meg a cremonai parasztok mindennapi életét. A munkában megfáradt, elgyötört emberek arcán egyszerre tükröződik a hétköznapi szenvedések groteszk és magasztos oldala. Ez a kettősség jelen van a jeles képzőművész szakrális alkotásaiban is.
Az Emmausz vacsorája című triptichonban kifejező realizmussal, de groteszkké stilizáltan ábrázolja az evangélium jeleneteit, anélkül, hogy ezzel megsértené a hétköznapi ember hitvallását. Magasztos és valósághű a Mária fájdalma című kép, amelyben a művész a Szentíráshoz híven ábrázolja a szenvedéstörténetet. Műveinek központi témája az ember, aki makacsul keresi a helyét a világban; alakjai a földön járnak, de mégis az ég felé törekszenek. Franco Cajani szerint a Vailati-életmű vezérmotívuma a megvalósíthatatlan utópiára való törekvés, amelyről az ember élete végéig képtelen lemondani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.