Kemencében lobogó szerelem

A Budapest Bábszínház és a vilniusi „Lele” Bábszínház közös produkcióját mutatták be pénteken az Andrássy úti „Paravánerdő” játékterén. A Hamuban sült mese című bábjátékot Csató Kata írta és rendezte. A fiatal, tehetséges, Lengyelországban végzett rendezőnő munkái egyre több helyen láthatók. Nem véletlenül. Rendezései különleges egyszerűséggel és eleganciával rendelkeznek.

Molnár Györgyi
2007. 01. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vajon kiből lesz bábszínész? Ki az, aki kölcsönadja egy órára a lelkét egy életteli figurának, hogy ezzel örömet szerezzen? S hogyan képesek láthatatlanná válni, miközben ott állnak feketében, és a bábukat mozgatják? Vagy ez is csak a képzelet játéka, hogy azt látom, amit szeretnék? Igen, ők bűvészek, talán a legjobbak. A vurstliban mindenki vett már mézeskalács szívet. Tudjuk-e, hogyan készül ez a szívecske, s mitől olyan édes? A bábszínház legújabb előadásából biztosan megtudhatjuk.
A színpadon egy kemence áll. Még nem izzik. Majd belép a mesélő (Gruber Hugó, Turcsányi Erzsébet), és talál egy receptkönyvet, ami a kemence száján át hullott ki. Kinyitja, s a mézeskalács elkészítésének módját kezdi mesélni. Lisztből, cukorból s a hozzá való három tojásból megszületnek a szereplők. Egy fiú, egy leány, a harmadikból pedig a fa, a szerelem fája. Szépen éldegélnek a faluban egészen addig a végzetes napig, amíg felbukkan a hangosan csattogó halálmadár, aki mindent és mindenkit magával ragad. Szerencsére annyira nem erős, hogy a szerelmet is szétszakítsa.
Az előadás alatt a színészek nem beszélnek, gyönyörű népzenei elemekkel tarkított muzsika szól (zeneszerző: Rozs Tamás). A figurák picik, egyszerűek és természetesek. A művészek (Semjén Nóra, Simándi Anna, Teszárek Csaba, Beratin Gábor, Kovács Marianna, Kovács Judit) apró mozdulatokkal keltik életre a bábokat. Annyira figyelnek a legkisebb rezdülésekre, hogy azok valóban valóságos lényekké változnak. Még az érzelmeik is léteznek. Sem a játéktéren, sem a szereplőkön nem láthatók színes, rikító kellékek. Minden bézs, halványbarna, tört fehér és mézeskalácsszínű. A zene, a színek, a történet, a játék összessége finom és elegáns. A darab végén a nézők még meg is kóstolhatják a hamuban sült, összeforrt mézeskalács szívecskéket.
A gyerekek az első tíz perc után mégis elkezdik unni az előadást, s ennek hangot is adnak. Fészkelődnek, beszélgetnek, és képtelenek figyelni a történetre. Talán még az egészen kicsik, a három-négy évesek élvezik leginkább, hiszen ők nincsenek hozzászokva ahhoz, hogy mindennek mozognia, beszélnie kell. Sajnos hiába minden szépség, a zene, az egyszerű történet a gyereket nem ejti rabul. És igazán csak akkor lenne jó, ha az egyébként értékes előadást magukévá tudnák tenni.
(Hamuban sült mese – bábjáték; Budapest Bábszínház. Rendezte: Csató Kata.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.