Ez életem legszebb, legszomorúbb és legcsodálatosabb filmje. Azért merem így dicsérni, mert nem az enyém, nem is Péterffy Andrisé, hanem Jeli Ferié, aki már nincs köztünk – kezdte beszélgetésünket Puszt Tibor filmrendező. Elmondta, hogy Jeli Ferenc író, festőművész, filmrendező gazdag, sokrétű életpályáját megtörte a részvétel az 1956-os forradalomban. Jeli két évvel ezelőtt készült el a Sínjárók önéletrajzi ihletésű irodalmi forgatókönyvével. Felkérte Puszt Tibor rendezőt és Péterffy András rendező-operatőrt, hogy forgassanak belőle filmet, ám ők azt felelték: Feri, ez a te életed, a te filmed. Ezt neked kell elkészítened. Mire a forgatókönyv megkapta a szükséges támogatásokat, Jeli Ferencen elhatalmasodott a halálos kór, s csak elkezdeni tudta a forgatást, de kérte barátait, hogy folytassák. Puszt Tibor kétnaponta járt be a kórházba, s egy laptop segítségével lejátszotta az elkészült részleteket. A munka szinte a forgatás befejezéséig életben tartotta Jeli Ferencet. Megindító volt, amikor egy ízben a kórterembe lépő Puszt Tibor meghallotta, hogy Jeli Ferenc hangosan beszél Istenhez, kéri őt, hogy engedje befejezni a munkáját. Még megérte az utolsó jelenetek leforgatását. Félelmetes, hogy az író-rendező személyes sorsa átfolyt a filmvászonra.
A film regénye sajnos nem ért véget e felemelő és megható befejezéssel. Alkotói arra törekedtek, hogy a Sínjárók formavilága különbözzön a magyar filmre jellemző általános trendtől, üzenete pedig forduljon szembe a forradalom reformkommunista értelmezésével, ám ezt ma rendező nem teheti meg büntetlenül. Úgy érzik, hogy a magyar filmgyártásban és a történettudományban ma sokkal keményebben érvényesül a hivatalos szellemi egység parancsa, mint a Kádár-korban. Puszt Tibor és Péterffy András társai azért hozták létre a Magyar Képek Egyesületét Morell Mihály elnökletével, hogy a filmművészet népi-nemzeti ihletésű vonulata életben maradhasson. Folytatni kívánnak egy hagyományt, amely Balogh Bélával, Szőts Istvánnal kezdődik, Ranódyval, Sárával, Kósával, Csoórival folytatódik. Ezek az alkotók szemiotikailag is újszerűen ábrázolják a magyar világot. Remélték, hogy ennyi évvel 1990 után végre érvényesülhet a művészetek sokszínűsége, ám csalatkoztak. Mi alapján juttatta be az előzsűri a döntőbe azokat a munkákat, amelyek szinte csak a szemle első napjára készültek el? – tette fel a kérdést a rendező. Szerinte demokratikusabb is, célszerűbb is lett volna, ebben az esetben, amikor eleve kicsi volt a műszám, mindegyik nevezőnek megadni a döntőbeli megméretés jogát a nagyközönség előtt. Puszt Tibor és alkotótársai ezért úgy döntöttek, hogy nem engedik bemutatni Jeli Ferenc filmjét a mustra információs blokkjában, ebből kifolyólag a közönség csak egy péntek esti külön vetítésen láthatta azt.
Orbán Viktor: Megvan a bérmegállapodás!