Szinkronban lát jövőt a múlttal

Aracatacáról, Kolumbia kicsinyke falujáról minden irodalomrajongó tudja, hogy a világon van. Itt született hetvenkilenc esztendővel ezelőtt Gabriel García Márquez Nobel-díjas (1982) író, aki éppen negyven esztendővel ezelőtt írta meg a Száz év magány című remekművet.

2007. 03. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Márquez lelkében életre szólóan eleven lenyomatot hagyott falujának buja, csodás erdők karéjába plántált összképe, a faluban szájról szájra terjedő mesékkel, mendemondákkal együtt, bizonyítván, hogy a tehetséges gyermek kreatív fantáziája már az önmagára ébredés pillanatával egy időben kibontakozhat. S ha a gyermekkorban megőrzött sűrű élmények olyan intenzív, elsöprő erejű képzelőerővel párosulnak, mint Már-quezé, akkor előbb-utóbb megszületik legalább egy olyan remekmű, mint a Száz év magány, vagy a latin – újabb kori elnevezéssel, a spanyol-amerikai – irodalom másik alapműve, Miguel Angel Asturias Az a félvér nőszemély című mágikus-misztikus regényeposza.
García Márquez kilencéves korában hagyta ott szülőfaluját. Kalandos életének ifjúkori szakaszában volt joghallgató, kiváló újságíró-riporter, akit 1961–1971-ig nem engedtek be Amerikába Kuba iránti nem titkolt rokonszenve miatt. Ám hogy mennyire nem vehető nála komolyan semmiféle elkötelezettség, az a vele készült interjúk hangneméből egyenesen következik. Elhíresült ars poeticája árulkodó: azért vagyok író, mert szeretném, ha a barátaim kedvelnének. Azért írok regényeket, hogy könyveimmel barátokat szerezzek. Figyelemre méltó, kiváló riportok, filmes munkák, igen jó könyvek, mint a pályakezdő Söpredék, vagy az Ezredes úrnak nincs, aki írjon című prózaköteteiben már megmutatkozik a gazdag nyelvezet és a képzelőerő. Saját bevallása szerint nem igazán elégedett magával, válságtudat gyötri. A maga terjesztette legenda közismert: az Acapulcóba vezető úton látomásként jelenik meg előtte egy regényfolyó, amelyről úgy érezte, mindig is benne hömpölygött, de most kikívánkozik. Otthonába térve bezárkózott, tizennyolc hónap alatt megírta a Száz év magányt, egy képzelet és valóság szülte falu, Macondo és egy család száz esztendőt felölelő históriáját. García Márquez varázslatának titka, hogy szinkronban látja a múltat, a jelent és a jövendőt. Egységben ábrázolja a szájhagyományban megőrzött tradíciót, falujának, népének múltját a várhatóval, a jövendővel. E csodás, történelmet-történetet, valamint a mendemondát és a mesét elegyítő történetet minden porcikájában élő, eleven, szerves, utánozhatatlanul költői nyelvezettel adja vissza; a Száz év magány, a későbbi A pátriárka alkonya, valamint Miguel Angel Asturias remeklései, a már említett Az a félvér nőszemély, vagy a Kincses úrfi nyomán nevezték el irodalomtörténészek mágikus realizmusnak. Asturias a babona és a mesék valósággal összefont szövetéből teremtett szürrealista látomásvilágot, Márquez pedig a szájhagyományban megőrzött tradíciót ötvözi gyermekkori élményeivel.
A Száz év magány varázslatát mi, magyarok 1971-ben ízlelhettük meg először Székács Vera fordítása révén. A remekmű, amelyet sokan sorolunk életünk meghatározóan emlékezetes olvasmányai közé, elhozta García Márquez számára a Nobel-díjat. S ami még ennél is fontosabb, számos olvasót ébresztett rá a nemzeti és a mágikus-misztikus hagyományok, a tradíciók, a haza és az elpusztíthatatlan élet szeretetére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.