Mitől lesz itt magyar építészeti kultúra?

Szinte észrevétlenül nőtt ki a földből a budapesti Józsefvárosban az Orczy Fórum Városközpont az utóbbi másfél évtizedben. Az iroda- és lakóházakat magába foglaló együttes nemcsak méretei, elhelyezése révén válik meghatározóvá Budapest városképében, de a benne megtestesülő szellemiség miatt is. Az együttes vezető építésze, Kévés György szerint a tervezőnek nemcsak a falak, de a lelkek épülésén is munkálkodnia kell.

P. Szabó Ernő
2007. 05. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Könnyed, szinte súlytalannak tűnő épületek, téglaburkolattal, nagy üvegfelületekkel, lehetőleg közvetlen közelségben a természettel. Egy mondatban valahogy így néznek ki Kévés György Kossuth-díjas építész házai. Az 1935-ben született, a Műszaki Egyetem Építész Karán 1959-ben diplomázott építész (társai: Földvári Éva, Kovács András, Nicolas Rizo) tervezett irodaházat, minisztériumot, kereskedelmi központot, négy évtizede már családi házakat, lakásokat is. Udo Kultermann, a térség építészete nemzetközi rangú ismerője szerint munkássága „erős hangként jelenik meg a nemzeti identitás építészeti megnyilvánulásai között, s egyúttal kreatívan járul hozzá a nemzetközi kortárs építészethez is”. Kévés György és munkatársai szakmai, emberi identitását jól jellemzi, hogy az épületegyüttes közepén egy kápolna kapott helyet, csúcsán egy messziről is jól látható, piros-fehér-zöld színű kereszttel.
– Eredetileg egy szálloda állt volna az Orczy Fórum Városközpont belső terén. A szálló elmaradt, helyette lakóház készült, amelynek tömege szabadon hagyta az épületegyüttes által közrefogott teret. Az utolsó menetben arra gondoltam: nemcsak az itt élők mindennapi komfortérzete, de a lelke is fontos. Éppen az 1956-os forradalom ötvenedik évfordulója előtt voltunk, magam is részt vettem az akkori eseményekben. Dédapám pedig 1848-as honvéd volt. Ezért került aztán a kápolna belső falára a panorámakép párhuzamos képsorral. Emlékezés ez a kápolna 1956-ra, másrészt olyan hely, ahol a vallásos emberek találkozhatnak egymással. Minden hónap utolsó vasárnapján tartunk szentmisét. Valóban, a hely szellemiségét akartuk kifejezni a félig a földbe süllyesztett kápolna centrumában lévő, magasan az épület fölé emelkedő, piros-fehér-zöld színű acélkereszttel is.
– Az épületegyüttesben kapott helyet a Kévés Műterem Galéria is. Milyen elképzelésekkel hozták létre?
– Azért hoztuk létre, hogy valamiféle kulturális centrum alakuljon ki. Nem elég ugyanis házakat tervezni, azokba lelket is kell lehelni. Ez a galéria a szó szoros értelmében ilyen „lelkesítő” hely szeretne lenni immár tíz éve. Építészekből, művészekből, a városukat, a szellem egyetemes és a magyarság sajátos értékeit szerető polgárokból alakult ki a törzsközönség. Úgy érzem, az itt folyó munka folytatását jelenti annak a tevékenységnek, amely a Józsefvárosi Galériában folyt a hatvanas–hetvenes években az emberi környezet minőségének javításáért.
– Rangjuk van a Kévés Műterem Galériában rendezett tárlatoknak. De jó ideje nemcsak itthon, hanem külföldön is szerveznek kiállításokat…
– Az elmúlt években, szakmai kapcsolatainkra alapozva, illetve meghívásoknak eleget téve, kiállítássorozaton mutattuk be Dél-Amerika több nagyvárosában is a kortárs magyar építészet és képzőművészet olyan törekvéseit, amelyeket különösen izgalmasnak, egyben hozzánk közel állónak érzünk. Könyvben is bemutatjuk a kiállításokon szerepelt művészeket, immár a negyedik kötetünk jelent meg. Ezt a művet, amelyet Fábián László és Fernando Gonzáles Gortázar írt, és amely a Konstrukciók, struktúrák a magyar építészetben és képzőművészetben címet viseli, sikerrel mutattuk be a legutóbbi guadalajarai nemzetközi könyvvásáron. De valóban az a legfontosabb, s persze legfolyamatosabb munkánk, amelyet a galériában végzünk. Itt a tárlatok mellett társművészeti eseményekre is sor kerül, vendégül látunk zenészeket, irodalmárokat, legutóbb például Kiss Dénest, Gulyás Dénest, bemutattuk a Vujicsics Tihamérról megjelent kötetet. Szeretnénk tovább erősíteni ezt a tevékenységet.
– Talán azért, hogy a közvetlen környezetből, a gyakran a főváros egyik sötét szegleteként emlegetett Józsefvárosból is több érdeklődőt vonzzanak?
– Nagyon nehéz dolog ez. Nemcsak nálunk, de általában is igaz, hogy mindig egy viszonylag szűk kör az, amely részt vesz a kiállításmegnyitókon, eljár kulturális eseményekre, s nem kis részben az az oka ennek, hogy a média nem igazán partner az értékes kulturális produkciók népszerűsítésében. Mexikóban több kiállításunk volt, amelyekről a helyi sajtó rendszeresen tudósított. Itthon ez másként van, a televíziós csatornák száma növekszik ugyan, de a műsorok színvonala ezzel szinkronban lesz egyre alacsonyabb.
– Elmondhatjuk ezt bizonyos szempontból a magyar kultúra egészére is. A nagy teljesítmények azonban nemcsak figyelmet keltenek, de talán példaként is szolgálnak a fiatalok számára. Aligha kétséges, hogy az ön eddigi munkássága, a sor végén egyelőre az Orczy-központtal az ilyen teljesítmények közé tartozik, amelyek méltó elismerését jelentik a legrangosabb díjak. Hogyan fogadta a Kossuth-díjat március tizenötödikén?
– Természetesen örültem neki, bár nem vagyok díjcentrikus. 1973-ban kaptam Ybl-díjat, mondhatni hosszabb szünet után jött ez a Kossuth-díj. Egyébként most sem a szakma terjesztett föl, hanem egy magánszemély, Haraszty István szobrászművész. Az az igazság, hogy én kilógok a mai építészetet jellemző struktúrából, hiszen nemcsak tervezéssel, de kivitelezéssel is foglalkozunk. De valójában ez a normális dolog, a XX. században vették ki az építést az építészek kezéből. Ami ma folyik, az egy kicsit komikus. Ybl, Hauszmann korában ez még másként volt, akkoriban még tartották magukat az igazsághoz, hogy a megtervezett ház elkészültét az utolsó szög beveréséig figyelemmel kell kísérni. Ez az egyetlen út, hogy az építészet visszakapja a rangját.
– Többször megfogalmazta, hogy a kortárs magyar építészet igen nehéz helyzetben van szakmailag, egzisztenciálisan egyaránt, s nem tudja betölteni azt a szerepet, amelyet a magyar kultúra egésze számára hasznosan be kellene töltenie. Lát valami megoldást?
– A mai kivitelezők többsége nem törődik a minőséggel, s ez az, ami miatt a társadalom számára az építészeknek nincs igazi súlyuk, egy-egy komoly döntés előtt legfeljebb formálisan kérik ki a véleményüket. A kollégák többsége azonban, közöttük a legnagyobbak is, nem nagyon erőlködnek a dolgok megváltoztatásáért. Tizenöt éve megszüntették például az építésügyi minisztériumot. Se nem művészet, se nem kultúra ma az építészet a hatalom számára – egy, még igazi hivatalnak sem nevezhető stáb foglalkozik az építészettel valamelyik minisztériumban. Ha ehhez hozzávesszük, hogy ma a magyarországi lakásépítések mintegy hetven-nyolcvan százaléka külföldi cégek kezében van, akkor megkérdezhetjük: mitől lesz itt magyar építészeti kultúra? Vagy végképp elsorvad? Ha így lenne, az tragikusan hatna a nemzeti kultúra egészére. Éppen ezért létrehoztuk az építészek-műértők-képzőművészek egyesületét, amely itt tartja összejöveteleit az Orczy-fórumban, s amelynek az a feladata, hogy a tárgyi kultúra területén működő szervezetek, alkotók megtalálják egymást, közös elképzeléseket dolgozhassanak ki. Erre nemcsak a jelen szempontjából van nagy szükség, hanem azért is, hogy a múlt hagyományait megmentve, a jövőben értékes, az emberi élet kereteit értékszempontok alapján formáló építészet jöhessen létre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.