A lelkesedés még ma is hajt

Egy eldugott magyar falucskába érkezik az olasz befektető, aki a kultúrházat cipőüzemmé alakítja át. Csodát tesz, beteljesíti az álmokat, vagy csak megigézi az asszonyokat? – nem tudni. Almási Tamás második játékfilmje a fiatal magyar írónő, Halász Margit novelláján alapszik, a Mario, a varázsló főszerepében pedig Franco Nero látható. Az olasz filmcsillag már a sokadik magyar filmfőszerepet vállalta el, ezúttal a gázsiról is lemondva, az itáliai forgalmazási jogokért cserébe állt a kamera elé.

Tölgyesi Gábor
2007. 06. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyik életrajza szerint eddig százhatvankét filmben játszott. Hogyan lehet bírni ezt a munkatempót?
– Régebben megfogadtam, ha elveszítem a lelkesedésemet, akkor abbahagyom a filmezést. De a film iránti szeretetem nem múlik, a végtelen lelkesedés még ma is hajt. A pálya utóbbi tíz évében pedig sok fiatal rendezővel is együttműködtem. Sokszor csak merő szórakozásból elvállalok egy-egy filmes jelenlétet, és az se baj, ha nem főszerepre kérnek fel. Nemrég egy olyan filmmel keresett meg egy fiatal rendező, amely a mentális sérültek világában játszódik. Elolvastam a forgatókönyvet, és igent mondtam a bohócdoktor szerepére. Beöltöztem bohócnak, és nagyon jól éreztem magamat a kórházi betegek között. Még ma is hajt a kíváncsiság, hogy mindig új dolgokat fedezzek fel. Ez az oka annak, hogy a világ minden tájára elmegyek forgatni. Így a különböző kultúrákat is jobban megismerhetem. Tavaly Csehországban, Belgiumban, Skóciában és természetesen Olaszországban is forgattam. És sikerült olyan helyekre eljutnom, ahol az ottani világ igazi arcát is láthattam.
– Jut ideje a forgatások alatt ilyen felfedezőutakra?
– Ha többet akarunk látni, mint egy átlagos turista, a filmezés talán az egyik legjobb módja a különböző országok felfedezésének. A színész egy forgatás alatt akár két-három hónapot is távol van az otthonától, és nem mindennap forgat. Szabadidőmben gyakran és szívesen barangolok mindenfelé.
– Almási Tamás filmje, a Mario, a varázsló is tekinthető egyfajta kirándulásnak. Önt leginkább hősszerepekhez kötik a nézők, eddig nem gyakran láthatták társadalmi drámákban.
– Valóban, talán csak egy társadalmi drámában láthattak a nézők, amit tíz éve forgattam Torinóban, Sergio Rossival. Az érem című film – úgy, mint most a Mario, a varázsló – egy gyárban játszódott, ott is főnököt alakítottam. S hasonlóan Almási Tamás alkotásához, ott is a főhősnőhöz való viszonyulásomból fakadt a film drámai feszültsége. Ám Almási Tamás filmje még nagyobb színészi kihívás. Itt a forgatókönyv szerint sem beszélek magyarul, csak olaszul, míg a cipőüzem dolgozói a főhősnővel egyetemben csak magyarul tudnak. Ráadásul alig van szövegem, s a színészeknek a mimikával és a gesztusokkal kell játszani úgy, hogy a nézőkkel is el tudják hitetni, a szereplők között igazi drámai folyamatok zajlanak.
– Több mint negyven év színészi pálya után csak tavalyelőtt rendezte meg első filmjét, a Forever Bluest. Miért várt ennyi ideig a rendezéssel?
– Eredetileg rendező szerettem volna lenni. A pálya kezdetén a barátaimmal dokumentumfilmek készítésében vettem részt, a mai napig e társaság tagja egyébként Vittorio Storaro Oscar-díjas operatőr is. S bár mindig a kamera mögött szerettem volna állni, állandóan elé zavartak, mondván, ezzel a fizimiskával ott a helyem. A színészi karrierem így indult. De már nagyon fiatalon rendeztem volna, el is mentem Rómába, megmutattam a filmtervemet egy producernek. Meg vagy te húzatva, te színész vagy! – mondta, és felajánlotta életem első jelentős főszerepét. Ezek után egymás után jöttek a színészi felkérések, s bár azóta több filmet készítettem nem színészi minőségben, egyik sem a nevem alatt futott. A Forever Bluest azonban már nem tudtam másnak adni, mert túlságosan a lelkemből jött. Egy ambícióját vesztett trombitás és egy gyerek találkozásáról szól. A zenész segíti a gyermeket abban, hogy fogadja el, ismerje meg önmagát, míg a gyereknek köszönhetően a művész visszanyeri az önmagába vetett hitét. Nagyon személyes film, mivel – amellett, hogy egykor trombitaművész szerettem volna lenni – már hosszú idők óta fenntartok egy intézményt, ami nehéz helyzetű gyerekekkel foglalkozik, s ez a szívügyem.
– Három filmes cége is van. Producerként milyen alkotásokat szeret leginkább?
– A kicsit különleges, úgynevezett független filmeket szeretem a leginkább. Legutóbb Louis Nero filmdrámájának voltam producere – pedig nem a rokonom! De komolyabbra fordítva a szót, társproducerként részt vettem például olyan játékfilm készítésében is, amely a hatvanas évek elején játszódik, s a délolasz bányászok életét mutatja be. Sokféle filmet kedvelek, csak legyen igényes a mű. A Mario, a varázsló forgatókönyve is azonnal megfogott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.