Varázslat és színházigazgatás

Varázsiskolába járt, illuzionista lett Németországban, színházi rendezőnek tanult, majd színészmesterséget tanított Cardiffban. A Nemzeti Színházban nemzetközi kapcsolatokat és oktatási ügyeket igazgatott, később szabadúszóként rendezett, tanít Edinburgh-tól Szabadkáig, Londontól Münchenig. Legújabban oktatási-színházi központot szervez Békéscsabán, és színházat igazgat ugyanott. Fekete Péterrel, a Jókai Színház ideiglenesen megbízott igazgatójával beszélgettünk.

Herbák Dóra
2007. 06. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Éveken át külföldön élt, majd hazatért. Mi húzta vissza?
– Az Angliában, tanárként töltött évek alatt is aktív volt a magyar színházi élettel való kapcsolatom, hiszen évente négy angol nyelvű produkciót hoztam Magyarországra, amelyeket elsősorban felsőoktatási intézményekben, valamint a Merlin Színházban mutattak be. Itt ismerkedtem meg Jordán Tamással, aki akkor még a Merlin igazgatója volt, és aki később felkért, hogy legyek a Nemzeti Színházban a nemzetközi kapcsolatok, valamint az oktatási ügyek igazgatója.
– Ön kezdte el szervezni a szakma véleményét eléggé megosztó Megyejárás programot a Nemzetiben.
– Kihívás volt megszervezni ezt a sorozatot, hittem benne, hogy jó megmutatkozási lehetőséggé válhat az első időszakban. Amíg én szerveztem, biztos, hogy jól is működött a dolog, az utóéletével pedig már nem igazán foglalkoztam.
– Miért távozott két év után a Nemzetiből?
– Bármilyen felkészültnek is éreztem magam a megyejárás megszervezésére, bármennyire is vonzó feladat volt számomra az oktatási ügyekkel foglalkozni, mégis hiányzott az alkotómunka. A Nemzetiben nem tudtam művészként kiélni magam, így hát visszatértem a szabad életbe, Londonba, Szabadkára mentem rendezni.
– Most ismét lehetősége adódott az oktatási teendők és a művészeti munka együttes megélésére. Hogy kezdődött el kapcsolata Békéscsabával?
– Tavaly novemberben kért fel a megye vezetősége, hogy vizsgáljam meg, milyen koncepcióval lenne érdemes elindítani, majd fejleszteni az új Ibsen-központba kerülő békéscsabai színiiskolát. Örömmel vállaltam, s végül arra a megegyezésre jutottunk, hogy színházi háttérszakmai képzéseket lenne érdemes indítani, hiszen egyedül az ebbe a körbe tartozó szakmákból nincs túlképzés ma Magyarországon. Sőt képzés sem igen van. A Norvég Alap pályázaton elnyert összegből létrejött békéscsabai beruházás egy komplex létesítmény lesz, hiszen egy teljesen új stúdiószínház is épül benne, mely játszóhelyet nyújt a város különböző művészeti csoportjainak. Szeretném igazi közösségi agorává alakítani majd az Ibsen-palotát, és valódi alkotóműhellyé formálni az iskolát a Jókai Színház szoros együttműködésével. Ennek előkészítése, két intézmény működési rendszere kapcsolatának kialakítása jelentős feladat számomra.
– Bizonyára jelentős, de talán nem is lesz oly nehéz a feladat, hiszen ön péntek óta nem csupán az oktatási ügyekért felelős, hanem a békéscsabai színház ideiglenesen megbízott igazgatója is. Mi történt elődjével, Konter Lászlóval?
– A képviselő-testület vizsgálatának lezárása után – közös megegyezés alapján – lemondott színház-igazgatói posztjáról.
– Mennyi időre szól az ön megbízatása?
– Amíg a következő igazgatói pályázatot ki nem írják és el nem bírálják. Úgy gondolom, ez egy éven belül megtörténik.
– Mi lesz az első feladat?
– Másfél-két hónappal ezelőtt egy átszervezési folyamat kezdődött Békéscsabán. Ez gazdaságilag és szervezetileg egyaránt érinti a színházat. Az első feladatom ezt zökkenőmentesen lebonyolítani.
– Milyen jellegű ez az átszervezés?
– A megye a különböző intézmények gazdasági igazgatását összevonja, s egy kiemelt központból látja el. A színház nagyon speciális üzem, ezért igen komoly feladat, hogy felkészítsem a Jókai Színházat az ehhez való csatlakozásra.
– Milyen művészeti elképzelései vannak?
– Az elkövetkező napokban beszélek a színház minden egyes alkalmazottjával, megnézem a következő évad műsortervét, és megvizsgálom, hogy a Konter László által tervezett koncepciót kell-e korrigálni. Egyelőre ennyi bizonyos. Az elmúlt négy hónapban alkalmam volt belelátni a békéscsabai színház életébe, és felfedezni olyan emberi és művészeti értékeket, amelyeknek átmentése kihívás és fontos teendő számomra.
– Csáth Géza novellája alapján létrehozott rendezéséért, az Emmáért a Vojvodina fesztiválon nemrég a legjobb rendező díjával jutalmazták Szerbiában, részt vesz az országos Sterija játékok szemléjén, és Szarajevóban is szerepel majd.
– A Szabadkai Színház művészei – bár nagyon szerény körülmények között kénytelenek dolgozni – egy művészileg rendkívül érett, igazi műhelymunkára alkalmas társaságot alkotnak. Nagyon megtisztelő volt számomra ez a díj, de legfőképp azért, mert itt a csapatmunkát díjazták, a közösségépítést, ami szerintem a színművészet világában nélkülözhetetlen. Ezt szeretném Békéscsabán megvalósítani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.